thema SW & K berlina

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Plaats reactie
Werner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2009, 20:45

thema SW & K berlina

Bericht door Werner » 22 apr 2010, 20:17

De hoogste tijd om me eens voor te stellen, ik ben Werner en ben sinds enige jaren een echte liefhebber van Lancia (geworden). Ca 6 jaar terug zocht ik een comfortabele en luxe reiseauto omdat ik vrij veel kilometers maak. En het liefst op g3 omdat dat km-technisch nu eenmaal voordeliger is dan diesel en zeker benzine. Mijn zoektocht kwam uit bij een Lancia kappa 2.0 uit 1996. Na eenmaal een proefrit te hebben gemaakt was ik overtuigd, wat een geweldige wagen. Niet in de laatste plaats door het geluid van de 5-cilinder onder de motorkap. De wagen was voorzien van een g3 installatie en ik heb er in 4 jaar tijd naar de 400.000 km gekregen! let wel, zonder enige problemen op g3, uitzonderlijk!
Gezien de km stand werd het tijd om naar iets anders uit te kijken, maar 1 ding was zeker, het zou weer een lancia K worden. Dit maal een iets jongere en luxere 2.0 aut LS met alle opties en alcantara. Wat een prachtig stofje is dat, ondanks dat het wel snel slijt... Deze wagen was niet voorzien van g3 dus dat heb ik er nieuw op laten zetten bij km stand 220.000. Nu 2 jaar later rijdt ie nog steeds perfect, ondertussen staat de teller alweer op 320.000 km dus ik kan nog wel even vooruit. Enige tijd geleden heb ik samen met mijn broer een lancia thema 2.0-16v Sw op de kop weten te tikken. De prijs was zodanig dat we hem niet konden laten staan. Prachtige wagen, donkerblauw met beige alcantara, wel wat roestig en achterstallig onderhoud. Ondertussen hebben we de thema technisch weer up-to-date, echter nu staan we voor het dilemma of we de wagen moeten laten spuiten. De bedoeling is niet dat we hem houden, tenzij de regering besluit de houderschapsbelasting af te schaffen :D
Over enige tijd zal de wagen waarschijnlijk te koop gezet worden in de hoop weer een echte liefhebber te vinden. Gezien de aantallen thema's SW die nog te vinden zijn erg klein zijn, lijkt het ons een goede investering om de wagen ook cosmetisch weer tip-top te maken. Alle roest is verwijderd en de kokerbalken zijn gedeeltelijk vervangen, maar nu zou hij eigenlijk opnieuw gespoten moeten worden en dat kost 1300 euro (ex btw)
Zou dit de moeite waard zijn en wat zou zo'n wagen in mooie toestand moeten kosten? En zijn er eventueel liefhebbers die geinteresseerd zijn? Enig minpuntje is dat de wagen wel 300.000km gelopen heeft. Verder absoluut een goede harde en mooie SW.

Ik hoor graag reacties, m.v.g. Werner
K 2.0-20v LS Aut
T2.0-16v LS SW

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: thema SW & K berlina

Bericht door Paolo » 22 apr 2010, 22:30

Allereerst van harte welkom op ons forum Werner. Daarnaast ontzettend leuk om te lezen dat je met je beide Kappa's zo ontzettend veel fijne en comfortable kilometers maakt cq. gemaakt hebt. Zoals je ongetwijfeld al hebt kunnen lezen zijn er genoeg Kappa-adepten op het forum aanwezig.
Wat je vraag betreft over het spuiten van de Thema SW, heel lastig... Volgens mij heeft de Thema SW nog niet de status bereikt dat je er -ondanks de geringe aantallen- heel makkelijk een liefhebber voor vind die de auto op waarde weet te schatten. En dat resulteert, mede ook door de hoge kilometerstand van jullie auto, in een relatief lage waarde. Dat is op dit moment (helaas) de harde realiteit. Wij kunnen niet inschatten wat jullie tot nu toe geïnvesteerd hebben en of die 1.300 euro op het totaalplaatje nog een beetje terug te verdienen zijn. Mijn persoonlijke advies is om de auto te laten spuiten en er lekker mee te gaan rijden :D. Wellicht loop of rij je op die manier tegen een potentiële koper aan. Op de wat langere termijn zal ie zeker in waarde gaan stijgen, dus je kunt 'm ook niet laten spuiten, goed conserveren en proberen een goede schuur zien te vinden waar ie 'goedkoop' kan wachten op betere tijden...

@Maarten-Jan, heb jij daar nog iets aan toe te voegen?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: thema SW & K berlina

Bericht door Maarten-Jan » 22 apr 2010, 22:57

Hallo Werner, ook van harte welkom op het forum.

Paolo vraagt om mijn mening; ik denk dat die aansluit. Er staat al sinds mensenheugnis een Thema SW te koop op internet waarbij de vraagprijs richting 4500 euro gaat. Deze prijs is dus te hoog.
Doorgaans kost het je tussen de 1200 en 1500 euro om een auto helemaal technisch up to date te hebben. Ik schat dus in dat je er nu zo'n 1500 euro in hebt zitten en dan ga ik er maar van uit dat dit inclusief aanschaf is. Hierdoor kom je al snel tot de conclusie dat die 1300 euro niet uitkan als je het hebt over handel. Het advies zou dus zijn; knap hem lekker op en gun de auto zijn tweede leven. Vanaf 20 jaar mag hij in de klassieker verzekering en als je hem in de winter schorst heb je een leuke hobby erbij. Wacht nog zo'n 2 a 3 jaar en verkoop hem dan. Wellicht is de markt dan wat beter.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”