FF voorstellen

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Mondialseeker
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2010, 12:44

FF voorstellen

Bericht door Mondialseeker » 15 mei 2010, 22:06

Hallo allen,
ongeveer 25 jaar geleden ben ik gebeten door het autovirus. Vooral de Italiaanse wagens hebben mijn voorkeur en om meer precies te zijn de jaren 80 modellen.
Na de carriere op een goed spoor te hebben gezet, vrouw en wat kinderen te hebben verzameld is het tijd om mezelf een extraatje te gunnen. Mijn droomwagen is en blijft Ferrari, zoals mijn nickname verraadt heeft de Mondial een plaatsje in mijn hart, vooral voor zijn praktische kant (plaats voor 4).
Enkele jaren gelden kwam ik echter de Thema 8 32 tegen op Spaitalia. Het feit dat ie een Ferrari powersource heeft is hier een + voor mij.
Sedertien ben ik enkele Mondials gaan bekijken maar krijg het niet over mijn hart om zo'n bedrag neer te leggen voor speeltje + dat je gegarandeerd een flinke duit per jaar klaar mag leggen om hem/haar rijdende te houden. Onlangs kwam ik op dit forum terecht en hoop toch wat vragen beantwoord te krijgen over de 8 32.
Groeten
Jurgen

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: FF voorstellen

Bericht door RickThema » 15 mei 2010, 22:28

Welkom Jurgen!

Een mondial is het in mijn optiek absoluut niet, net als de dino en de 308 dino! Dan liever een 328, 348 of 355! Maar die zijn over het algemeen het equivalent van twee mondials :problem: . En hebben maar plek voor twee!

Een 8.32 is natuurlijk qua rijden geen ferrari, maar wel heel erg leuk en nog praktisch ook :lol: .
Plus dat je nog geld overhoudt!

Dan begint de zoektocht! Je moet jezelf ervan weten te overtuigen dat hij uitstekend onderhouden is en 100% goed is, want anders koop je echt andermans ellende, in NL zal het dan denk ik erg moeilijk worden!

Maar goed, hou ons op de hoogte!

Groet Rick
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FF voorstellen

Bericht door Maarten-Jan » 15 mei 2010, 22:44

Van harte welkom!

Leuk dat je een 8.32 wilt gaan rijden. Uit ervaring weet ik dat het een hele fijne auto is. Zorg er in ieder geval voor dat je een 8.32 koopt met alle opties (werkend) dus ook met een electronisch onderstel. Dat rijdt namelijk erg fijn. Ervaring leert ook dat de prijs van een 8.32 ongeveer zo is:
Tot 5000 euro mag je niks verwachten; tussen de 5 en 10 duizend euro moet je je slag slaan; boven de 10 zijn ze te duur. Omdat er veel bagger tussen de auto's in de relevante prijsklasse zit zul je dus eerst moeten proberen dit eruit te filteren. Foto's zeggen vaak erg veel, de kenner ziet daarop al vraagtekens. Wanneer je dan een selectie hebt, bezoek ze dan met een kenner en kijk voor de overduidelijke, positieve informatie als een onderhoudshistorie. Het is een leuke zoektocht en je zult zeker een erg mooie auto vinden, je moet je alleen niet beperken tot de NL grenzen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 dec 2009, 13:29

Re: FF voorstellen

Bericht door liefhebber » 16 mei 2010, 09:49

Welkom op dit forum
Een 8.32 ook een droom van mij.maar dan voor in de vitrine.(denk dat het voor mij teduur wordt) :D
Orginaliteit is, wat iedereen kan kopen

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: FF voorstellen

Bericht door Stefan Elshout » 16 mei 2010, 13:46

Hallo!

De 8.32 is inderdaad een erg fijne auto en ook hierbij geldt dat ze zo nu en dan wel wat geld kosten in het onderhoud. Ook over deze auto, net als bij Ferrari doen er hele wilde indianen verhalen de ronde.
Bij mij is uit de praktijk gebleken dat het verre van probleemgevallen zijn en dat je ze prima (afgezien van soms het brandstofverbruik) als dagelijks vervoersmiddel kan gebruiken.
Daarnaast is een Ferrari natuurlijk prachtig, maar het mooie van de 8.32 is dat je je totaal undercover over 's neerlands wegen kunt verplaatsen, en als je al reacties krijgt het vooral positive zijn, waarbij je in je ferrari nog wel eens met afgunst bekeken wordt.
Daarnaast koop je relatief gezien natuurlijk voor een habbekrats zo'n auto welke in de eerste plaats als een vorst rijdt en een geluid heeft waar de concurrentie compleet bij in het niet valt.... om het over de heerlijke por in je rug nog maar te zwijgen wanneer je het pendaal richting hoogpolig tapijt verplaatst wordt. Nu dit alles gepaard gaat met de heerlijke geur van de lederen weelde is dat alles toch een bepaalde charme die je misschien zelf niet bij een ferrari vindt.

Mondialseeker
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2010, 12:44

Re: FF voorstellen

Bericht door Mondialseeker » 16 mei 2010, 18:52

hi allen,
alvast bedankt voor de toffe reacties.
Wat betreft de indianenverhalen bij de Ferrari = die gaven de vrouw de doorslag om er momenteel geen geld aan te spenderen (hoewel ik deze week er nog eentje ga bekijken, maar dat moet ik haar nog zeggen :lol: ) + het feit dat de meeste het niet apprecieren dat je zoiets in de garage hebt staan.
En eigenlijk zijn de zwakke punten bij beide merken gelijklopend, niet? Electronica, roest, lang stilstaan, etc
Prijsgewijs is het natuurlijk aangenamer te zoeken naar een Lancia dan naar een Ferrari. Van de laatste zou je verwachten dat ze van puur goud zijn gemaakt als je de prijzen bekijkt.
Nu, zie ik hier op de site een 8.32 te koop. Ziet er heel mooi uit, maar 200+ Dkm?? Is dat niet veel (sorry voor deze maar moet nog wennen aan het feit dat toys er ook nog zijn om mee te rijden :D ) Wat doen die motoren van km?
Electrisch onderstel? Ik weet ondertussen dat er 2 series zijn: 215pk en 205pk. Zijn er andere verschillen bij deze?
Mocht er iemand hier op het forum dit jaar op SpaItalia komen met zijn 8.32 laat het effe weten.
ps. niemand hier van het andere lage land op de site?
groeten
Jurgen, Middelkerke - B

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: FF voorstellen

Bericht door Stefan Elshout » 16 mei 2010, 19:43

200+ duizend kilomter zou voor mij persoonlijk geen reden zijn om een auto te laten staan. Nu doet kilometerstand mij zoizo weinig, aangezien ik er zeker van ben dat de eigenaar die die kilomters gemaakt heeft (en vooral op welke manier) er meer toe doen dan het gemaakte aantal kilomters.
In de eerste plaat kan ik mij niet voorstellen dat een ferrari motor minder goed zou zijn dan een andere motor. Het (een ferrari motor) is technische perfectie, perfecte balansering, beste materialen, nauwkeurige toleranties..... dit betekend simpelweg een motor die goed is. Het punt waar het mis gaat is hoe een dergelijke motor behandeld wordt, bij een ferrari vaak stukken slechter als bij een normale auto.
Ik durf er dus gif op in te nemen dat als een 8.32 goed behandeld is geweest, het draaiende gedeelte gewoon 500+ duizend kilomters kan maken, eentje waarmee vanaf dag 1 getrapt is wil ik niet eens meer na 30+ duizend kilomters.

Electrisch onderstel: De 8.32 heeft electrisch geregelde schokdemping, dit zorgt nog wel eens voor problemen
Types: Eerste serie 215pk (zonder kat) Tweede serie 205pk (met kat), Er zitten wel aardig wat verschillen tussen welke ik ook niet allemaal weet, het meest opvallende is het verschil in koplampen tussen serie 1 en 2.
Roest: Volgens mij was een 2e serie verzinkt en een 1e serie niet (???), voor zover ik heb meegemaakt zijn het alles behalve probleemgevallen kwa roest.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: FF voorstellen

Bericht door Paolo » 16 mei 2010, 21:21

Hoi Jurgen,

Allereerst complimenten wat je smaak betreft, ook qua Mondial. Als een een 8.32 overweegt zou ik altijd voor het snoepje
van de week gaan. Ik heb me een tijdje verdiept in de aangeboden 8.32's en de bijgaande auto is met kop en schouders de mooiste en de beste. Hij kost erg veel (maar daar zit zeker een paar mille onderhandelingsruimte in) en hij is qua uitvoering 'the best'. Ik kan niet in je portomonee kijken, maar als je voor pakweg 11 a 12k de bijgaande auto kunt veroorloven ben je de komende jaren volmaakt gelukkig: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bgdgnof3indr" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten & succes ermee
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FF voorstellen

Bericht door Maarten-Jan » 16 mei 2010, 21:49

@Mondialseeker; zeker is er een collega van je actief hier; Betakoen. We zijn er fier op! Hij heeft ook een aantal 8.32's en woont in de omgeving van Antwerpen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: FF voorstellen

Bericht door Jan Willem » 17 mei 2010, 20:06

Alle Thema's roesten uit principe, tenzij je ze binnen en vooral droog parkeert. Voor zover ik weet zijn 8.32's hierop geen uitzondering.
Voor de exacte verschillen in carrosserie tussen een serie 1 en 2 is M-J absoluut de grootste expert op dit forum.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”