Met Thema naar Italie

Deel hier bijzondere plekken waar je met je Thema (of andere Italiaanse bolide) bent geweest en waar je een mooie foto van hebt of een leuke herinnering.
Plaats reactie
horizon
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 sep 2010, 00:16

Met Thema naar Italie

Bericht door horizon » 14 aug 2015, 23:28

Helaas geen foto's. Telefoon stopte er in vakantie mee, dus dan houdt het voor mij even op.

Maar op 25 juli met dochter en jongste zoon vertrokken naar Noord-Italie. Nog even paniek vooraf; Bij het natrekken van de wielen bleek 1 bout niet origineel te zijn en "dol" te draaien. Snel naar de bandenboer in Etten-Leur en andere bout weten te bemachtigen. Deze is ook niet helemaal perfect, maar elke stop het betreffende wiel nagetrokken.

Gelukkig hebben mijn kinderen allen hun rijbewijs, dus de 1000 km naar het Lago di Mergozzo kon mooi in 3 etappe's verdeeld worden. In Zwitserland aangekomen, 6 uur 's morgens, bleek dat er al 9 km file stond voor de Gotthard tunnel. Besloten om de autotrein van Kandersteg naar Goppenstein te nemen. Na de afdaling vanaf Goppenstein naar het Rhonedal stonk de auto wel enorm.

Vervolgens de Simplon pas over. Temperatuur moter richting 100 graden, maar we hebben het gehaald. Valt me op dat tijdens rijden de temperatuur redelijk constant blijft, maar na een stop, of in een file gaat de temp snel omhoog. Systeem doorspoelen?

Op de terugweg heeft de 16v de 250.000 km grens doorbroken. Behalve opnieuw de achterdempers, die onder het gewicht van kampeer uitrusting en slechte wegen bij Domodossola geen lang leven meer beschoren zijn, een goede reis gehad. Verbruik ca. 1:12.

Wat mij op viel is dat er in Noord-Italie niet echt veel mensen omkijken naar een Thema. En verder heb ik in een week tijd alleen een A112 gezien. Ook op de heen- en terugreis weinig bijzonders, behalve een aantal Barchetta's.

Al met al een geslaagde reis, zeker als je alle pechgevallen onderweg ziet, en je er dan met jouw Thema comfortabel langs zoeft.

Een volgende keer hoop ik ook foto's toe te kunnen voegen.

Groet, Rudi

Gebruikersavatar
Buoncuore
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 sep 2012, 19:54

Re: Met Thema naar Italie

Bericht door Buoncuore » 15 aug 2015, 10:29

Leuk verslag en een mooie reis! Was mij eerder dit jaar ook opgevallen dat er in Italie zelf weinig rijdende young- of oldtimers te zien zijn. Lijkt wel alsof de waardering van buitenlandse nieuwe auto's hoger is dan van Prisma's, Gamma's etc.
Lancia Thema 8.32, 1987, Ferrari: "Aerodynamics is for people that don't know how to build engines!"

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Met Thema naar Italie

Bericht door Frank » 15 aug 2015, 21:23

Mooi verhaal Rudi :) Op vakantie met een youngtimer biedt toch een extra dimensie, heb ik dit jaar zelf ook gemerkt.
Die koeling zou ik laten checken. Thermostaat, radiator zelf en de leidingen inderdaad. En ook de waterpomp. Alles is al wat ouder maar als de componenten in goede staat zijn zou die fluctuatie in temperatuur niet nodig moeten zijn. En met een paar nieuwe "shocks" eronder kun je volgend jaar weer lekker zorgeloos op vakantie met de Thema :thumbup:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met Thema naar Italie

Bericht door Maarten-Jan » 15 aug 2015, 22:09

Dat de temperatuur na een stop omhoog gaat is normaal. Dat heet adiabatische warmte. Wat je eigenlijk moet doen is de auto dan nog even een tijdje stationair laten draaien zodat de fan de koeling kan regelen.
Wat ik altijd bouwde in mijn oude FIATs was een rechtstreekse aansturing van de fan via een relais en een knopje onder het dashboard zodat ik hem nog 5 minuten na kon laten draaien als de motor uit was, of wanneer ik een file inreed.

Bij de Thema is dat eigenlijk nooit nodig. Ik heb de ervaring dat die goed koelt. Dan is er volgens mij iets niet helemaal fris meer. Check of de fan nog voldoende werkt en mogelijk preventief de radiator voor een nieuwe vervangen. Dat kan nooit kwaad.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

horizon
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 sep 2010, 00:16

Re: Met Thema naar Italie

Bericht door horizon » 17 aug 2015, 18:46

@Maarten-Jan;

De fan werkt wel naar behoren, dus zou idd de radiator kunnen zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Ontdek je Thema plekje...”