twee zaken opgevallen bij proefrit

Vraagbaak aanschaf
Maaierhawk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010, 12:55

twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maaierhawk » 11 aug 2010, 16:07

beste mensen, eerst ff voorstellen, naam is Ben en woon sinds kort in israel Heb besloten een Thema te kopen dus ben op zoek.
Ik heb er 1tje in de stad waar ik woon gevonden van 93, handgeschakeld zonder turbo met motorblok vervangen waar nu 190.000 op zou zitten.
Er zijn 2 zaken die me opvallen:
1. motor maakt bij lagere toerentallen een soort zingend geluid, ik heb het geluid niet gechecked bij stilstaand /stationair met open kap. Verkoper had t over een mogelijk versleten poelie. Ik ben wat gaan rondsnuffelen op de fora en kom nu zelf tot de conclusie dat het wel eens een te strak gespannen distributieriem kan zijn, wie kent het probleem en als het dit is, wat moet er dan? Is het dit niet wat kan het dan zijn?
2. de airco leek me niet optimaal en weer had de verkoper het over iets vreemds hij zei: je kan er een extra fan bijzetten. Nou heb ik wel ns een peugeot 304 gehad en dan heb je idd dat de lucht direct gekoeld wordt door een fan , dus geen airco met vloeistof, pomp, condensator enz
Maar de Thema heeft toch een moderne airco ? Dus : wat er allemaal mis kan zijn: te weinig vloeistof, en/of lekkend, en/of de pomp doet het niet (goed), condensator stuk enz. Wat denken jullie? Verhaal van die fan erbij klopt iets niet, imho.

Het blok zweet duidelijk ook wat olie maar daar lig ik zelf niet meteen wakker van, zie je zo vaak heb ik eerder ook wel gehad bij oudere auto s en nooit problemen door. Verder waren er ook heel wat plussen, schakelde soepel, nieuwe uitlaat, nieuwe bekleding, geen spat roest e.d.
Maar ik focus nu ff op die 2 zaken. Graag je idee, ik ga natuurlijk niet blind hier wat aanschaffen want israel is nog linkere soep dan bij ons in nederland, ze liegen nog als ze zweren op het hoofd van hun moeder :)

O en ik heb ooit eerder een Thema gereden, die van mn pa toen die overleden was, had de auto 2 1/2 jaar en nooit grote reparaties en zo ik vond het een prima wagen... vr groet uit het Geroofde Land

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maarten-Jan » 11 aug 2010, 16:49

Thema's zingen bijna altijd bij de distributieriem. Het kan ook een versleten lager van een rol in de distributie zijn. Als het geluid metaalachtig is dan is het foute boel.

Luister eens in de wielkast van het voorwiel rechtsvoor (passagierszijde). Is daar het zingende geluid goed te horen of juist niet? Daar zit nl. de distributieriem.

Airco die het niet goed doet heeft te maken met het koudemiddel niveau en niets met een extra fan. Als de airco aanslaat dient de fan direct mee te gaan draaien (als je een aparte fan voor de radiator hebt zitten, dus direct achter de grille, dan is dat de airco fan; die moet het dan doen). Waarschijnlijker is het dat het systeem niet werkt. Mocht je een climate control paneel hebben dan kun je dat eenvoudig testen met de knoppen, hij leest dan zelf de fout uit.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Maaierhawk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010, 12:55

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maaierhawk » 11 aug 2010, 20:43

dat is nog ns n snelle reactie zeg, bedankt! :thumbup:

ik noem het zingen maar dan meer zoemen > ik weet niet wat je metaalachtig zou vinden maar zo klonk het niet, ik zat pas nog bij de vaste taxichauffeur in de auto die onze dochter naar speciale school vervoert. Die had een probleem met de turbo, dat komt veel voor begreep ik en dat was net zo'n soort gezoem. ik geloof ook dat er dan lagers versleten zijn en die turbo moest wel vernieuwd. daarna was t gezoem dus bij hem idd weg .....
Bij sommige motoren heb je ook wel eenzelfde soort geluid, oudere types maserati schijnen het te hebben en de eerste serie peugeot 604 Gti kan je op YouTube beluisteren, daar lijkt dit gezoem wat op. Als het zo vaak voorkomt bij de Thema en het is geen versleten lager van een poelie? spanrol? en ook geen te strak gespannen distributieriem > waar komt dat gezoem dan doorgaans vandaan?
Van de Thema die ik ooit reed kan ik me dat gezoem beslist niet herinneren....

Nog even over de airco. Als 'het systeem' niet werkt waar zit hem dat dan meestal in? Je zegt, als de fan niet meteen meedraait heb je de fout. Maar wat moet er dan vervangen? Aleen een of andere motor?, of werkt die fan op een of ander relay of weet ik wat... Ik lees bij airco alleen maar over : lekken, condensator, of kapotte pomp.
Vloeistof toevoegen schijnt dan geen zin te hebben.... en als de fan niet direct achter de grille zit, waar zit die dan?
Tenslotte: hoe zie ik op het dashbord dat er climate control aanwezig is? Zal wel een vraag naar de bekende weg zijn maar zo goed ken ik de Thema dus niet > destijds had ik denk ik ook een heeel eenvoudige uitvoering ;)
Als ik je posting goed lees is dat gezoem niet meteen ernstig want komt vaak voor en ik hoor nog geen alarmbellen rinkelen in je posting... Dus eerste om te doen is de airco op orde, want die moet hier echt goed zijn!

dank weer voor de nuttige info. grtz
Laatst gewijzigd door Maaierhawk op 12 aug 2010, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maarten-Jan » 11 aug 2010, 21:09

Wanneer je een CC ind e auto hebt, zie je geen draaiknoppen maar een heleboel knoppen waarvan de twee linkse wat groter zijn en daar staat "Auto" en "Econ" op. In de stand Auto doet de airco het.

Een airco moet gewoon koud aanvoelen, anders blaast hij alleen wat lucht door. Wanneer er geen fan achter de grille zit dan moet de normale fan achter de radiator direct gaan draaien als de airco ingeschakeld wordt. Je hoort dan overigens ook een duidelijke klik uit de motorruimte omdat de aircopomp aanslaat.

De zelfdiagnose kan je helpen: Zet auto in contact en druk gelijktijdig de knoppen "Econ" en "Vent" in. Alle lampen gaan branden en knipperen en de aanjager gaat vol aan. Na enige tijd verschijnt er een cijfer in de display. Dat is het aantal fouten in het systeem. Vervolgens druk je op "Vent" en kun je alle foutcodes na elkaar zien. Die zoek je op in het werkplaatshandboek (dat je hier kunt downloaden) en je weet wat er mis is.

Een slecht filmpje maar wel duidelijk:
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Maaierhawk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010, 12:55

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maaierhawk » 11 aug 2010, 22:04

het wordt me steeds duidelijker ;) nog ff voor de duidelijkheid: het is niet nodig om de motor te starten, een slag in het contact waarbij alle electronica het alleen op de accu al doet is voldoende? Dat vraag ik i.v.m. die klik van de aircopomp waar je t over hebt, die hoor je denk ik niet met lopende motor :roll:

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maarten-Jan » 11 aug 2010, 22:15

De klik van de pomp is de magneet die de pulley bekrachtigd. Die werkt alleen met draaiende motor als je de airco van Econ naar Auto zet. Die klik is zeer duidelijk hoorbaar met geopende motorkap en je hoofd in de buurt van de koplamp aan passagierszijde. Doorgaans zakt het motortoerental iets als de pomp aanslaat.

De diagnose doe je met alleen de sleutel in contact, dus niet met draaiende motor.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Maaierhawk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010, 12:55

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maaierhawk » 12 aug 2010, 03:16

OK, helemaal duidelijk. Er zijn dus ook uitvoeringen geweest zonder CC? t Is dus nu een geheugentest geworden, je had t nl. ook over draaiknoppen en daar kan ik me niets van herinneren, het rechterdeel v het controlepaneel is in mn herinnering hetzelfde, heel veel toetsen :)

nog ff over dat filmpje: na AUTO + VENT zie je eerst -188. De aanjager hoor je duidelijk en die gast lijkt n tjidje te wachten tot de aanjager minder geluid maakt, dan drukt hij apart VENT in, dan komt er "1" dus dat zal dan 1 fout zijn. Of hij dan weer VENT indrukt kan je niet zien maar even later komt bij hem code 7C (dat al dus de code voor die ene fout zijn) en daarna lijkt hij van de vemtilator 1-2-3 de toets 3 in te drukken dan zie je LOW verschijnen.

linkje marktplaats, deze thema staat in nederland trouwens al tijden te koop! zie foto dash, is volgens mij hetzelfde bij die thema hier in israel

http://tinyurl.com/34t4amz

Enfin ik zie t wel bij de 2e controle v deze Thema!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maarten-Jan » 12 aug 2010, 16:07

Als de zelfcontrole gestart is hoef je niks meer te doen. vervolgens verschijnt er uiteindelijk een cijfer; dat is het aantal fouten dat in het systeem geconstateerd is. Druk daarna opnieuw op vent en hij geeft de foutcodes die horen bij de foutmeldingen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Maaierhawk
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010, 12:55

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maaierhawk » 13 aug 2010, 15:42

nog ns voor de aardigheid wat rondgesnuffeld, dit klopt dus kennelijk niet/foutje:

van weblogs.lanciathema.nl:

"Toch maar nog een projectje opgepakt, de airco. Via de foutcodes die het systeem zelf kan genereren (je zet de sleutel in MAR positie en drukt direct de knoppen “Vent” en “Econ” in. De installatie meet de boel dan door en komt na 20 seconden met een cijfer. Dat cijfer geeft het aantal fouten weer. Bij mij was het cijfer 1. Gelukkig, niet teveel verkeerd gedaan dus. De code was “U9″. In het werkplaatshandboek staat dat deze code vooral voorkomt bij systemen die te lage druk hebben of bij temperaturen rond het vriespunt of bij kokend koelwater. Al die situaties had ik niet. Vandaar dat het zin had de onderbreking in de kabelboom naar de compressor op te zoeken".

filmpje echter duidelijk: AUTO + VENT

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: twee zaken opgevallen bij proefrit

Bericht door Maarten-Jan » 13 aug 2010, 18:59

Nee hoor, filmpje is heel duidelijk; econ + vent
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”