Pagina 1 van 6

Terug in Thema land

Geplaatst: 01 mar 2011, 22:47
door Flavia 2000
Nou mensen, het had wat voeten in de aarde (van mijn kant) Maar ik ben gisteren naar Thema stad Zwolle geweest en heb mijn oude 16v Turbo teruggekocht :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: van mede forummer Errico. Hoewel ik al met een schuin oogje naar Dedra SW´s aan het spieken was, bunne we zeer gelukkig nu! Nieuwe foto´s volgen na een broodnodige poetsbeurt. Tot die tijd even een plaatje uit de oude doos:
Thema 2.JPG
Het leuke is dat ie eindelijk stuurt zoals ie hoort te sturen. Het minder leuke is (maar dat wist ik al) dat ie minder loopt dan zou moeten. Ik was al gewaarschuwd, maar kreeg toch een halve hartverzakking toen ie bij het opdraaien naar de snelweg echt zwaar begon te trillen en bonken toen ik het gas intrapte. Ik was er snel genoeg achter dat ie bij rustig gasgeven geen enkel probleem geeft. Dus in alle rust en extase teruggesnord naar Utrecht. Maar waar nu te beginnen met de probleemoplossing? Ik heb er alvast een flesje injectiereiniger ingegooid en kreeg wel de indruk dat dat aan het einde van de rit al iets scheelde. Bij met beleid het gas indrukken begon ie al aardig door te trekken. Maar bij volledig gas was het dus weer helemaal niks. Iemand een idee? Te weinig lucht misschien of te veel brandstof?

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:21
door Maarten-Jan
Gefeliciteerd!

Het zou wel eens aan een lekke inlaatslang kunnen liggen?

Hans8V heeft ooit eens een donor 8V gekocht die boven de 2500 tpm niet kon rijden. Enorm bokken, verschrikkelijk. Dat blok heeft hij toen overgezet in zijn vorige 8V en na de ombouw reed die voortreffelijk. Wellicht heeft Hans8V hier ooit de reden voor bedacht?

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:34
door Flavia 2000
Ik zat ook al aan de wat in ´Delta Land´ de VAE klep genoemd wordt te denken. Al weet ik niet of die wel op de Thema zit. Daar is het een bekend probleemgeval. Schoonmaken en klaar is Kees. Morgen gaat de klep open en gaan we eens op onderzoek uit. Ik weet dat er een K&N filter op gezeten heeft, die is er weer vanaf gehaald. Ik moet Errico nog even vragen of de problemen ontstaan zijn na het verwijderen van dat filter. Iemand trouwens (goede) ervaringen met zo´n filter. Ik ben helemaal geen fan van pimpen, maar als het kwalitatief beter is, vind ik het het overwegen waard.

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:54
door webturbo
Geen flauw idee wat de VAE klep is, maar de mijne had dit ook toen het Pierburg klepje van de turbodruk regelaar kapot was.

De turbodruk liep te hoog op, wat hevig bokken tot gevolg had als de computer daarop ingreep.

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:58
door Flavia 2000
Haha, wat is het Pierburgklepje?

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 02 mar 2011, 00:00
door Flavia 2000
Had ik nog nooit van gehoord, maar is zo te zien hetzelfde als de VAE

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 02 mar 2011, 00:04
door webturbo
Hangt aan de radiatorbalk met drie dunne slangetjes eraan, waarvan er twee naar de turbo gaan en eentje naar de inlaatbuis vanaf het luchtfilter.

Gemaakt door Pierburg, dus ik noemde 'm destijds maar het Pierburg klepje. Alleen aanwezig in de type 3 Motronic uitvoeringen. Dit ventieltje is de opvolger van de twee losse overboost kleppen die daar bij de oudere turbo's hingen.

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 02 mar 2011, 08:39
door Paolo
Van harte gefelicteerd Bas! Héél goed nieuws dat deze schitterende kar weer in goede handen is gekomen. En zo te horen komt het met dat Pierburg-klepje zonder buitensporige kosten ook wel goed. Way to go! :clap:

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 02 mar 2011, 10:26
door webturbo
Ff voor de duidelijkheid: deze Motronic is uniek voor de Thema ; de Delta variant draait op Magneti Marelli. Het is dus mogelijk maar niet vanzelfsprekend dat het hetzelfde ventieltje is.

Maar je kunt 'm zonder problemen vervangen door een manual boost controller of iets dergelijks. Zo heb ik het destijds opgelost. Natuurlijk eerst even zien of dat het is. Dat kun je vaststellen door beide slangetjes die naar de turbo gaan met elkaar door te verbinden (NIET zomaar afkoppelen!). Als de auto dan iets langzamer rijdt maar zonder bokken... dan heb je het probleem waarschijnlijk gevonden.

Re: Terug in Thema land

Geplaatst: 04 mar 2011, 00:15
door Flavia 2000
Zo de eerste poetsbeurt zit er op, wat een wereld van verschil. Hij zit echt nog prachtig in de lak. Ik realiseerde me wel toen ik met de velgen bezig was, dat de originele velgen er toch in de tussentijd afgehaald zijn. Die waren namelijk ook erg strak en dat zijn de huidige velgen niet echt. Maar goed zandstralen staat al weer op het verlanglijstje :mrgreen:
IMG_0392.JPG
Wat dat klepje betreft, heb ik zo snel twee kandidaten gespot. Deze tuinslang constructie onderaan de bumper (foto is op zijn kop)
IMG_0389.JPG
Of deze wat roestige unit?
IMG_0390.JPG
Verder lijkt me de luchaanvoer ook niet helemaal in orde. Er ligt nog een deel in de achterbak. Weet iemand hoe deze verder loopt. Los van dat het filter zelf ook los in de motorruimte staat, lijkt me de plek van aanzuiging (onder de auto?) nogal vreemd.
IMG_0391.JPG
Het is soweiso een beetje een puinhoop voorin. Bedrading en slangen zijn allemaal halfbakken aangsloten etc. Zo zat de slang die rechts boven naar het motorblok loopt net echt geweldig vast. Heb ik dus iets steviger vastgezet. Ga ik daarna een stukje rijden, slaat ie af bij het stoplicht. En tien minuten later gaat ie ineens als de brandweer, zonder horten en stoten :eh: