Terug in Thema land

Vraagbaak aanschaf
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Terug in Thema land

Bericht door Lancialover » 04 mar 2011, 00:20

Ik zou al die slangen vanaf en naar je luchtfilter maar eens goed nakijken dan. Als hij daardoor valse lucht aanzuigt kan hij slecht gaan lopen, maar ook allerlei vuil naar binnen zuigen!

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Terug in Thema land

Bericht door Hans8V » 04 mar 2011, 09:28

Die tuinslangen onder/achter de voorbumper zijn van de sproei-installatie op de koplampen. Normaal zitten ze in de onderrand van de bumper achter een aantal haakjes geklemt, en zie je ze niet zo hangen. Maar daar zal de motor dus niet minder van gaan lopen.
Bij de IE die ik in het verleden gekocht heb, en die niet boven de 2500 toeren wilde blijven lopen zat het probleem in de ontsteking, luchtaanvoer of injectie... Ik heb het exacte probleem niet gevonden, maar toen alleen het (mechanische) motorblok voor mijn auto gebruikt, exclusief het inlaatspruitstuk en alles wat daar aan zit. Dat bleek ook een boel montage te schelen. ;)

Op het plaatje zie je de onderdelen van het luchtfilter, vanaf nummer 11 zitten de onderdelen in de ruimte achter het linker voorspatbord. Zo krijg je de puzzel wel compleet?
Bijlagen
Thema luchtfilter.jpg
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Terug in Thema land

Bericht door webturbo » 04 mar 2011, 10:17

De "roestige unit" : Bingo! Dat is 'm. Eventueel de intercooler slang even weghalen om beter bij de slangetjes te kunnen. Ik weet zo gauw niet welke van de drie (waar je op deze foto maar eentje van ziet) waarheen gaat.
Afbeelding

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Terug in Thema land

Bericht door Flavia 2000 » 04 mar 2011, 13:06

Top dat plaatje! precies wat ik zocht. Op eper geven ze een Lybra als voorbeeld. Hier kan ik wel mee vooruit. Alleen is het driehoekige inlaat stuk zoek.
@webturbo: Je had het erover dat ie niet zomaar afgesloten kan worden. Welke voorbereidingen moet ik treffen?

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Terug in Thema land

Bericht door webturbo » 06 mar 2011, 14:03

Precies zoals ik zei: beide slangetjes die naar de turbo gaan met elkaar doorverbinden.

Dus afkoppelen van het pierburg ventieltje (aangekoppeld laten aan de turbo!) en doorverbinden.

Zo ongeveer doorlussen op de turbo dus: (zwart slangetje bovenaan)

Afbeelding

Reden waarom ik benadrukte dat je 'm niet alleen maar af moet koppelen maar ook doorverbinden is omdat de turbodruk anders echt ongecontroleerd stijgt... belangrijk slangetje dus.
Afbeelding

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Terug in Thema land

Bericht door Flavia 2000 » 06 mar 2011, 19:25

Sank Joe voor de info. Ik denk dat ik dit sowieso maar ga vervangen, gezien het wat verlopen uiterlijk. Verder denk ik dat valse lucht op dit moment de meeste problemen veroorzaakt. Na wat gerommel aan een slangetje hier en daar heb ik voorlopig geen inhouden meer meegemaakt. Morgen het hele verhaal er maar eens uithalen en controleren op scheuren. Misschien ook maar eens gewoon een vers luchtfilter erin. Lekker autootje verwennen :thumbup:

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Terug in Thema land

Bericht door Flavia 2000 » 08 mar 2011, 14:45

Heb gisteren de hele luchtinlaat eruit gehaald en opnieuw aangesloten. Dat was dus niet het probleem, helaas. Dus op naar meneer Pierburg :mrgreen: wat ik wel ontdekte is dat nr 12 t/m 14 helemaal niet aanwezig is :wtf: Er zit wel een gat onder in nr. 7, maar die slang die daar op aangesloten zou moeten worden is er niet...Kan dat in mijn geval (turbo) kloppen?

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Terug in Thema land

Bericht door Flavia 2000 » 08 mar 2011, 15:34

Domme vraag deel 3. Wat is de officiële term voor het Piermanventieltje. En is dit gewoon een universeel onderdeel. Ik kom namelijk onder Pierman nogal wat verschillende klepjes en ventieltjes tegen...

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Terug in Thema land

Bericht door webturbo » 08 mar 2011, 20:41

12 t/m 14 is niet belangrijk. Dat is een doodlopend (dicht) stuk slang wat alleen maar voor een stuk geluiddemping (van resonanties) zorgt.

Officiele naam van het ventieltje ken ik niet, en ik heb geen idee hoe universeel het is. Ik was 'm zelf nog nergens anders tegengekomen, maar zoveel turbo auto's zijn er nou ook weer niet natuurlijk.

Zoals gezegd ik heb 'm zelf destijds door een manual boost controller (turbodrukregelaar) vervangen. En volgens mij rijdt-ie daar, inmiddels 2-3 eigenaren verder, nog altijd prima mee. Nadeel van die oplossing is wel dat je die met een turbodrukmeter moet afstellen, en een beetje een goeie (stabiele) moet hebben als je niet om de haverklap opnieuw wil afstellen.

Ik kan je daar wel aan helpen als het nodig is.
Afbeelding

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Terug in Thema land

Bericht door Flavia 2000 » 08 mar 2011, 23:41

Ik ga morgen eerst eens bij mijn eigen Lancia garage vragen of ze me hier aan kunnen helpen. Zo niet dan is alle hulp zeeer welkom :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”