Thema 8.32

Vraagbaak aanschaf
EdwinS
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 Jun 2012, 17:31
Locatie: Uden

Thema 8.32

Berichtdoor EdwinS » 13 Aug 2012, 15:17

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben van plan een 8.32 te kopen. Is het waar dat om de 20000 km of 3 jaar
de distributieriem en rollen vervangen moeten worden en moet daarvoor de hele motor eruit gehaald worden of kan de motor op z'n plek blijven?

Groeten van EdwinS

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 622
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 10:32

Re: Thema 8.32

Berichtdoor Stefan Elshout » 14 Aug 2012, 21:12

Hallo en welkom Edwin.

Het klopt dat officieel om de 20.000km of 3 jaar de distributieriemen vervangen moeten worden. Dat de motor eruit moet is een sterk verhaal dat ooit de wereld in is gebracht maar dat is niet waar, de motor kan er gewoon in blijven zitten. Het is desondanks wel een gepriegel.
Verdiep je er goed in voordat je bij een 8.32 gaat kijken of neem iemand mee die er kijk op heeft, dat kan je naderhand wel eens een hoop ellende besparen.
Succes met de zoektocht :thumbup:

EdwinS
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 Jun 2012, 17:31
Locatie: Uden

Re: Thema 8.32

Berichtdoor EdwinS » 14 Aug 2012, 21:49

Bedankt Stefan voor je reactie,Wat zijn eigenlijk verder de onderhousdstermijnen als je per jaar niet zo veel rijd.
En zijn die beurten niet duur dan omdat het eigenlijk een ferrariblok is?

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 716
Lid geworden op: 20 Okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Thema 8.32

Berichtdoor RickThema » 14 Aug 2012, 22:16

Op zich hoeft regulier onderhoudt niet duurder te zijn dan bij een andere thema.
Waar je bij een 8.32 vaak tegen aanloopt is dat specifieke onderdelen niet meer leverbaar zijn.
Kortom, als je er een hebt ben je naast het genieten ook veel bezig met het hamsteren naar "spare parts".
Voor veel van deze problemen worden hier de mooiste alternatieven geboren. BV custom made afdichtrubbers voor de spoiler, omgebouwde geleide rollen voor de distributie etc etc.
Een 8.32 netwerk is dus onontbeerlijk! Dat is eigenlijk het belangrijkste!

Voor de rest is het, volgens alle eigenaren, puur genieten!

Succes met je zoektocht!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Erwin123
Berichten: 1931
Lid geworden op: 28 Dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Thema 8.32

Berichtdoor Erwin123 » 14 Aug 2012, 22:38

Welkom op het forum EdwinS

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze. De onderhouds intervallen zijn gebaseerd op km intervallen
van 10.000 km. Hieronder vallen de standaard zaken zoals bougies, filters, olie verversen, multiriemen.
Dit zijn geen grote kosten en niet veel duurder als bij een reguliere auto ondanks dat dit een Ferrari blok is. De distributieriemen wissel icm lagers is het meest kostbaar. Maar dan kun je meteen een hele lange tijd vooruit als je weinig rijdt. Uiteraard hangt eea ook af hoe het onderhoud door de vorige eigenaar is uitgevoerd. Vergeet niet
dat je een auto koopt van ca 25 jaar dus je loopt altijd de kans tegen iets aan te lopen. Ook zal het kostenplaatje
afhangen waar je het werk uitbesteedt of je het zelf doet. Echte specialisten voor dit type auto zijn op een hand te tellen. In dat geval kan ik Stefan aanbevelen als een prima adres voor betaalbaar onderhoud.

Succes met de zoektocht en schroom niet om het forum te benaderen. Snuffel rustig eens rond op het forum er is hier
genoeg over dit type auto te vinden.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 622
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 10:32

Re: Thema 8.32

Berichtdoor Stefan Elshout » 14 Aug 2012, 22:54

Als je puur en alleen naar de specs kijkt kan je er de goedkoopste olie ingooien van een paar euro per liter en een paar nieuwe bougies kosten 4 a 5 euro per stuk. Als je het zo bekijkt is het een goedkope auto in het onderhoud.
Zoals Rick ook al aangeeft is het grootste probleem de meer specifieke onderdelen. Een setje spanrollen, een waterpomp, onderdelen voor het injectiesysteem, olieslangen, speciale lagers etc. etc. Die zijn over het algemeen aardig aan de prijs en als je daar wat van nodig hebt kunnen de kosten aardig oplopen, vandaar dat een goed onderhouden exemplaar de voorkeur verdient als je op zoek bent.
Als je niet heel veel rijd en de auto verder in een goede staat van onderhoud is zou ik eens in de 2 jaar een grote beurt uitvoeren met o.a. oliefilter, olie, luchtfilter, bougies en dat soort dingen en eens in de 3 a 4 jaar de distributieriemen vervangen. Verder moet je er vooral eens in de zoveel tijd mee rijden want stilstand is achteruitgang.

EdwinS
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 Jun 2012, 17:31
Locatie: Uden

Re: Thema 8.32

Berichtdoor EdwinS » 14 Aug 2012, 23:04

Bedankt jongens voor jullie reactie, ik ben al druk bezig om het forum te bekijken om meer informatie te krijgen over de de 8.32. Ik heb nog een vraag over de naslagwerken, n.l. Ik heb me geregistreerd om in te loggen maar ik krijg geen toegang tot de naslagwerken. Weet iemand hier meer over?(hoe ik de naslagwerken kan zien)

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 716
Lid geworden op: 20 Okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Thema 8.32

Berichtdoor RickThema » 14 Aug 2012, 23:20

Wachten tot je aanvraag ook echt goed gekeurd is ;)

Moet MJ geloof ik doen, misschien dat Erwin het ook als mod kan?
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

EdwinS
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 Jun 2012, 17:31
Locatie: Uden

Re: Thema 8.32

Berichtdoor EdwinS » 15 Aug 2012, 09:34

@Rick, ik heb het al gemeld aan M.J.,maar hij kan me ook niet verder helpen,helaas :(


Terug naar “Aanschaf”  "Actieve onderwerpen"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast