klussen 2
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
klussen 2
Om de draad weer eens op te pakken......
ben ik weer eens bezig geweest met de spanrollen voor de distributie. Ik had in het verleden een hele mooie vervanging voor het origineel gefabriceerd. Goed SKF lager....helemaal top. Totdat ik afgelopen keer te horen kreeg dat ook dit model ook niet meer te leveren was
Nu was ik het goed zat en moest minimaal 2 oplossingen voor het probleem vinden zodat ik altijd wat heb om op terug te vallen.
Het is me in de loop van de tijd opgevallen dat de originele skf lagers eigenlijk alleen kapot gaan door uitgedroogde seals. Logisch, want kwa uitvoering en sterkte zouden ze prima in aanmerking komen voor een wiellager van een gemiddelde vrachtwagen. Vele lagers en dus seals zijn ondertussen misschien al 20 jaar oud (in een auto ofwel in een doosje). Een oplossing is dus, voordat het lager echt droog loopt en kapot gaat het geheel uit elkaar te halen, alles schoon te maken, van nieuw vet voorzien en het plaatsen van 2 nieuwe afdichtingen.
Deze afdichtingen zijn uiteraard nergens te krijgen en worden gemaakt uit een bestaande lipseal die machinaal bewerkt moet worden.
Het lager
Gedemonteerd en nieuwe seals
Montage
Ready
ben ik weer eens bezig geweest met de spanrollen voor de distributie. Ik had in het verleden een hele mooie vervanging voor het origineel gefabriceerd. Goed SKF lager....helemaal top. Totdat ik afgelopen keer te horen kreeg dat ook dit model ook niet meer te leveren was
Nu was ik het goed zat en moest minimaal 2 oplossingen voor het probleem vinden zodat ik altijd wat heb om op terug te vallen.
Het is me in de loop van de tijd opgevallen dat de originele skf lagers eigenlijk alleen kapot gaan door uitgedroogde seals. Logisch, want kwa uitvoering en sterkte zouden ze prima in aanmerking komen voor een wiellager van een gemiddelde vrachtwagen. Vele lagers en dus seals zijn ondertussen misschien al 20 jaar oud (in een auto ofwel in een doosje). Een oplossing is dus, voordat het lager echt droog loopt en kapot gaat het geheel uit elkaar te halen, alles schoon te maken, van nieuw vet voorzien en het plaatsen van 2 nieuwe afdichtingen.
Deze afdichtingen zijn uiteraard nergens te krijgen en worden gemaakt uit een bestaande lipseal die machinaal bewerkt moet worden.
Het lager
Gedemonteerd en nieuwe seals
Montage
Ready
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
En nummero 2 is een nieuw lager dat als vervanger gebruikt kan worden voor het origineel.
Skf lager van super kwaliteit....en waarschijnlijk wel de komende 30 jaar nog te leveren.
Moest jammer genoeg ook weer machinaal bewerkt worden om passend te krijgen.
Het lager
Oud en nieuw
Vergelijking
Gemonteerd
Skf lager van super kwaliteit....en waarschijnlijk wel de komende 30 jaar nog te leveren.
Moest jammer genoeg ook weer machinaal bewerkt worden om passend te krijgen.
Het lager
Oud en nieuw
Vergelijking
Gemonteerd
Re: klussen 2
Even voor mijn begrip: Gaat het hier om de Lampredi 4 pitter of om de Ferrari V8? In beide gevallen vind ik het wel raar dat dit spul niet meer nieuw te krijgen is, die Lampredi is bijna 40 jaar in productie geweest !
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
De ferrari V8.....
ja het blijven italianen, wat dat betreft gewoon een stelletje eikels.
Daarom ditmaal ook de vervangende rol maar van een high perfomance Jappen bak gezocht i.p.v. een italiaanse als vorige keer.
ja het blijven italianen, wat dat betreft gewoon een stelletje eikels.
Daarom ditmaal ook de vervangende rol maar van een high perfomance Jappen bak gezocht i.p.v. een italiaanse als vorige keer.
Re: klussen 2
En van de 308/328 past niks? Die wagens rijden toch ook nog wereldwijd rond?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: klussen 2
Mooi werk man, die tweede optie is zeer interessant!
Wat hield de machinale bewerking in?
Wat hield de machinale bewerking in?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Nee dat past niet, daar zijn nog relatief eenvoudig onderdelen voor te krijgen.
Ik moest een speciale ring draaien op de draaibank en de rollen afvlakken op een vlakslijpbank. Ze waren 2mm te hoog. Het komt nogal nauwkeurig dat ze perfect vlak zijn ivm onbalans en resonanties bij hoge toerentallen, en ze zijn van super gehard staal, vandaar dat ze op een vlakslijpbank moeten.
Ik moest een speciale ring draaien op de draaibank en de rollen afvlakken op een vlakslijpbank. Ze waren 2mm te hoog. Het komt nogal nauwkeurig dat ze perfect vlak zijn ivm onbalans en resonanties bij hoge toerentallen, en ze zijn van super gehard staal, vandaar dat ze op een vlakslijpbank moeten.
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: klussen 2
Dat is idd specailistenwerk. Ga je ze nu gemodificeerd verkopen en verwacht je hier een langere levensduur?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: klussen 2
Er zijn natuurlijk vele honderden motortypen die dit soort rollen gebruiken. Het zou natuurlijk leuk zijn als er gewoon eentje zou passen van een modaal modelletje. Bijvoorbeeld van een diesel, die zijn wellicht wat zwaarder. Maar ja, vind ze maar eens...
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Ja wellicht als er interesse voor is. Ik vind het in iedergeval belangrijk dat ik voor mezelf weer een goede oplossing heb, maar als er andere zijn die interesse hebben kan ik altijd kijken ofdat ik wat kan doen.
Ik verwacht wel een iets langere levensduur omdat, zoals ik al zei de originele rollen vooral kapot omdat binnen 1 of maximaal 2 distributiewissels het vet naar buiten komt langs verdroogde keerringen. Ik verwacht dat dat bij dit lager niet zo snel het geval zal zijn, het type keerring is daar beter voor geschikt en de rol zit niet al 20 jaar in een doosje.
Er zijn inderdaad redelijk wat auto's die een dergelijke spanrol gebruiken, echter heeft 90% vandaag de dag een ander principe (veelal met automatische spanner e.d.). Dan zit je nog met de breedte en de diameter die moet kloppen, en als je er 1 van een diesel vind is die (even aangenomen) misschien wel zwaar genoeg, maar kan die ook het toerental aan....? Daarnaast is die van een diesel waarschijnlijk niet eens zwaarder omdat de nokvorm en dus uiteindelijk de kracht voor een diesel niet groter is.
Je moet er dus ook nog 1 vinden van een auto waarbij de rol met minimaal hetzelfde toerental draait en de riem breder is, en dus de spanning op de riem groter is dan bij de 8.32......dan houd je er niet zo veel meer over
Ik verwacht wel een iets langere levensduur omdat, zoals ik al zei de originele rollen vooral kapot omdat binnen 1 of maximaal 2 distributiewissels het vet naar buiten komt langs verdroogde keerringen. Ik verwacht dat dat bij dit lager niet zo snel het geval zal zijn, het type keerring is daar beter voor geschikt en de rol zit niet al 20 jaar in een doosje.
Er zijn inderdaad redelijk wat auto's die een dergelijke spanrol gebruiken, echter heeft 90% vandaag de dag een ander principe (veelal met automatische spanner e.d.). Dan zit je nog met de breedte en de diameter die moet kloppen, en als je er 1 van een diesel vind is die (even aangenomen) misschien wel zwaar genoeg, maar kan die ook het toerental aan....? Daarnaast is die van een diesel waarschijnlijk niet eens zwaarder omdat de nokvorm en dus uiteindelijk de kracht voor een diesel niet groter is.
Je moet er dus ook nog 1 vinden van een auto waarbij de rol met minimaal hetzelfde toerental draait en de riem breder is, en dus de spanning op de riem groter is dan bij de 8.32......dan houd je er niet zo veel meer over
Laatst gewijzigd door Stefan Elshout op 28 okt 2011, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.