klussen 2
Re: klussen 2
Daar kun je een complete IE voor kopen...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: klussen 2
meende dat laatst Martin Willems nog wat had liggen, maar ik kan mij vergissen
Re: klussen 2
@Stefan, zo'n rolletje om als model te gebruiken moet hier nog liggen, maar moet even zoeken.
mag je wel even lenen hoor!
mag je wel even lenen hoor!
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Thanks voor het aanbod Betakoen!
Erwin had me ook al aangeboden om een reserve rol van hem als voorbeeld te gebruiken dus waarschijnlijk ben ik al voorzien, maar zo niet kom ik terug op je aanbod
Erwin had me ook al aangeboden om een reserve rol van hem als voorbeeld te gebruiken dus waarschijnlijk ben ik al voorzien, maar zo niet kom ik terug op je aanbod
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Vandaag weer effekes lekker bezig geweest.
Er was een probleem met de servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de 8.32. De stuurbekrachtiging hoort bij lage snelheden heel licht te zijn en naarmate de snelheid van de auto hoger wordt moet stuurbekrachtiging zwaarder worden. Dit was bij deze auto niet het geval, het systeem bleef in de minst bekrachtigde stand en sturen was dus altijd redelijk zwaar.
Er konden uiteraard meerdere redenen voor zijn, vervuild filter, slang of leiding verstopt, iets elektronisch etc.etc.
Alles maar stapsgewijs gaan controleren totdat ik op een moment bij de servotronic control module uitkwam, een ECU/processor die de gegevens verwerkt en naar de stuurbekrachtigingsunit stuurt. Deze doorgemeten en hij bleek inderdaad overleden. Aangezien ik geen fan ben van elektronische onderdelen van slopers overzetten (want waarschijnlijk zal op termijn hetzelfde onderdeel weer kapot gaan op datzelfde zwakke punt) de unit maar open gemaakt en de componenten stuk voor stuk gaan controleren.
Op een gegeven moment ben ik er achter gekomen dat het probleem zich in 1 van de 2 transistoren bevond die op de printplaat zitten. Deze eraf gehaald en geprobeerd nieuwe te bestellen, dit lukte niet omdat het een speciale transistor betreft die niet meer te leveren waren. Daarom maar naar een elektronica speciaalzaak gegaan waar zich vooral wacko jacko's met bleke en puisterige gezichten bevonden, en daar in een gigantisch magazijn met duizenden doosjes een transistor gevonden met de juiste specs maar met andere volgorde van de pinnen. Deze transistoren weer aangepast zodat ik ze op de printplaat kon zetten, en zo gezegd zo gedaan deze erop gesoldeerd.
Toen de control module weer in de auto gezet, gestart, en waarempel het werkte perfect
Rondje gereden en bij lage snelheden draaide het stuur vederlicht en bij hogere snelheden werdt het weer zwaarder en directer. Problem solved
controlmodule
controlmodule geopend en transistoren verwijderd
nieuwe transistoren
gemonteerd
Er was een probleem met de servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de 8.32. De stuurbekrachtiging hoort bij lage snelheden heel licht te zijn en naarmate de snelheid van de auto hoger wordt moet stuurbekrachtiging zwaarder worden. Dit was bij deze auto niet het geval, het systeem bleef in de minst bekrachtigde stand en sturen was dus altijd redelijk zwaar.
Er konden uiteraard meerdere redenen voor zijn, vervuild filter, slang of leiding verstopt, iets elektronisch etc.etc.
Alles maar stapsgewijs gaan controleren totdat ik op een moment bij de servotronic control module uitkwam, een ECU/processor die de gegevens verwerkt en naar de stuurbekrachtigingsunit stuurt. Deze doorgemeten en hij bleek inderdaad overleden. Aangezien ik geen fan ben van elektronische onderdelen van slopers overzetten (want waarschijnlijk zal op termijn hetzelfde onderdeel weer kapot gaan op datzelfde zwakke punt) de unit maar open gemaakt en de componenten stuk voor stuk gaan controleren.
Op een gegeven moment ben ik er achter gekomen dat het probleem zich in 1 van de 2 transistoren bevond die op de printplaat zitten. Deze eraf gehaald en geprobeerd nieuwe te bestellen, dit lukte niet omdat het een speciale transistor betreft die niet meer te leveren waren. Daarom maar naar een elektronica speciaalzaak gegaan waar zich vooral wacko jacko's met bleke en puisterige gezichten bevonden, en daar in een gigantisch magazijn met duizenden doosjes een transistor gevonden met de juiste specs maar met andere volgorde van de pinnen. Deze transistoren weer aangepast zodat ik ze op de printplaat kon zetten, en zo gezegd zo gedaan deze erop gesoldeerd.
Toen de control module weer in de auto gezet, gestart, en waarempel het werkte perfect
Rondje gereden en bij lage snelheden draaide het stuur vederlicht en bij hogere snelheden werdt het weer zwaarder en directer. Problem solved
controlmodule
controlmodule geopend en transistoren verwijderd
nieuwe transistoren
gemonteerd
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Ook kwam Erwin nog even langs om een spanrol voor de multieriem af te gooien, zodat ik deze als voorbeeld kon gebruiken om een vervangend exemplaar te vinden of te maken. Top service dat Erwin het kwam brengen
De boel opgemeten en dankzij een boek met alle spanlagers die ik ergens achterover heb gedrukt een model gevonden dat op het eerste gezicht aardig overeen kwam. Naar de automaterialenzaak gereden en toevallig had hij deze gewoon in het magazijn op voorraad liggen. Het model was optisch en kwa bevestiging wat afwijkend maar kwa maatvoering overeenkomstig. Rolletje meegenomen en thuis een paar aanpassing gemaakt en het pastte alsof het origineel had kunnen wezen. En als ik heel eerlijk ben vind ik het zelfs mooier passen dan de originele. Problem 2 solved
De boel opgemeten en dankzij een boek met alle spanlagers die ik ergens achterover heb gedrukt een model gevonden dat op het eerste gezicht aardig overeen kwam. Naar de automaterialenzaak gereden en toevallig had hij deze gewoon in het magazijn op voorraad liggen. Het model was optisch en kwa bevestiging wat afwijkend maar kwa maatvoering overeenkomstig. Rolletje meegenomen en thuis een paar aanpassing gemaakt en het pastte alsof het origineel had kunnen wezen. En als ik heel eerlijk ben vind ik het zelfs mooier passen dan de originele. Problem 2 solved
Re: klussen 2
Mooi, dit is nog echt ambachtelijk auto's repareren!
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: klussen 2
Zo, de vaart zit er aardig in. Vooral doorgaan!
Laat je niet gek maken door die wacko jacko's. Waarschijnlijk had een BC547 gewoon prima gewerkt
Uit nieuwsgierigheid, waar zit deze servotronic unit eigenlijk?
(@MJ hebben jullie deze unit nog gered uit mijn donor?)
Wel een beetje kitsch zo'n glimmende stelplaat
Laat je niet gek maken door die wacko jacko's. Waarschijnlijk had een BC547 gewoon prima gewerkt
Uit nieuwsgierigheid, waar zit deze servotronic unit eigenlijk?
(@MJ hebben jullie deze unit nog gered uit mijn donor?)
Wel een beetje kitsch zo'n glimmende stelplaat
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: klussen 2
Er zit nu inderdaad een dergelijke standaard transistor in.
Die unit zit ergens net achter het schutboard.
Die unit zit ergens net achter het schutboard.