klussen 2

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: klussen 2

Bericht door Hans8V » 29 jan 2013, 07:46

Daar kun je een complete IE voor kopen... :think:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: klussen 2

Bericht door JW turbo16V LX » 29 jan 2013, 09:47

meende dat laatst Martin Willems nog wat had liggen, maar ik kan mij vergissen

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: klussen 2

Bericht door Betakoen » 29 jan 2013, 21:46

@Stefan, zo'n rolletje om als model te gebruiken moet hier nog liggen, maar moet even zoeken.
mag je wel even lenen hoor!

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 30 jan 2013, 22:19

Thanks voor het aanbod Betakoen!
Erwin had me ook al aangeboden om een reserve rol van hem als voorbeeld te gebruiken dus waarschijnlijk ben ik al voorzien, maar zo niet kom ik terug op je aanbod :thumbup:

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 02 feb 2013, 16:48

Vandaag weer effekes lekker bezig geweest.
Er was een probleem met de servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de 8.32. De stuurbekrachtiging hoort bij lage snelheden heel licht te zijn en naarmate de snelheid van de auto hoger wordt moet stuurbekrachtiging zwaarder worden. Dit was bij deze auto niet het geval, het systeem bleef in de minst bekrachtigde stand en sturen was dus altijd redelijk zwaar.

Er konden uiteraard meerdere redenen voor zijn, vervuild filter, slang of leiding verstopt, iets elektronisch etc.etc.
Alles maar stapsgewijs gaan controleren totdat ik op een moment bij de servotronic control module uitkwam, een ECU/processor die de gegevens verwerkt en naar de stuurbekrachtigingsunit stuurt. Deze doorgemeten en hij bleek inderdaad overleden. Aangezien ik geen fan ben van elektronische onderdelen van slopers overzetten (want waarschijnlijk zal op termijn hetzelfde onderdeel weer kapot gaan op datzelfde zwakke punt) de unit maar open gemaakt en de componenten stuk voor stuk gaan controleren.
Op een gegeven moment ben ik er achter gekomen dat het probleem zich in 1 van de 2 transistoren bevond die op de printplaat zitten. Deze eraf gehaald en geprobeerd nieuwe te bestellen, dit lukte niet omdat het een speciale transistor betreft die niet meer te leveren waren. Daarom maar naar een elektronica speciaalzaak gegaan waar zich vooral wacko jacko's met bleke en puisterige gezichten bevonden, en daar in een gigantisch magazijn met duizenden doosjes een transistor gevonden met de juiste specs maar met andere volgorde van de pinnen. Deze transistoren weer aangepast zodat ik ze op de printplaat kon zetten, en zo gezegd zo gedaan deze erop gesoldeerd.
Toen de control module weer in de auto gezet, gestart, en waarempel het werkte perfect :thumbup:
Rondje gereden en bij lage snelheden draaide het stuur vederlicht en bij hogere snelheden werdt het weer zwaarder en directer. Problem solved :)

Afbeelding
controlmodule

Afbeelding
controlmodule geopend en transistoren verwijderd

Afbeelding
nieuwe transistoren

Afbeelding
gemonteerd

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: klussen 2

Bericht door Maarten-Jan » 02 feb 2013, 16:57

Goed bezig!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 02 feb 2013, 17:00

Ook kwam Erwin nog even langs om een spanrol voor de multieriem af te gooien, zodat ik deze als voorbeeld kon gebruiken om een vervangend exemplaar te vinden of te maken. Top service dat Erwin het kwam brengen :thumbup:
De boel opgemeten en dankzij een boek met alle spanlagers die ik ergens achterover heb gedrukt een model gevonden dat op het eerste gezicht aardig overeen kwam. Naar de automaterialenzaak gereden en toevallig had hij deze gewoon in het magazijn op voorraad liggen. Het model was optisch en kwa bevestiging wat afwijkend maar kwa maatvoering overeenkomstig. Rolletje meegenomen en thuis een paar aanpassing gemaakt en het pastte alsof het origineel had kunnen wezen. En als ik heel eerlijk ben vind ik het zelfs mooier passen dan de originele. Problem 2 solved :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: klussen 2

Bericht door Frank » 02 feb 2013, 17:05

Mooi, dit is nog echt ambachtelijk auto's repareren!
:clap:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: klussen 2

Bericht door Erwin123 » 02 feb 2013, 17:55

Zo, de vaart zit er aardig in. Vooral doorgaan!

Laat je niet gek maken door die wacko jacko's. Waarschijnlijk had een BC547 gewoon prima gewerkt :geek:

Uit nieuwsgierigheid, waar zit deze servotronic unit eigenlijk?

(@MJ hebben jullie deze unit nog gered uit mijn donor?)

Wel een beetje kitsch zo'n glimmende stelplaat 8-)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 03 feb 2013, 11:00

Er zit nu inderdaad een dergelijke standaard transistor in.
Die unit zit ergens net achter het schutboard.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”