klussen 2

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 12 feb 2013, 23:03

Nee het is geen sloper, het is de 8.32 van FransV. Zal uiteindelijk wel weer voor elkaar komen hoor.
En over vonkentrekker gesproken, de boel zat voor een groot gedeelte bovenop de brandstofpomp gebouwd, en er waren zelfs schroeven door de metalen afdekkap van de brandstofpomp gedraait die bijna in de slangen zaten. Het rook al naar benzine, en een lekke slang daar is slechts een kwestie van tijd. Ik denk dat ik niet wil weten wat er had gebeurt.... :wtf: Dit was gewoon zeer onverantwoordelijk om te laten zitten, dus safety first en eruit met die bende.

@ste832. The first transistor is a ZETEX (ZTX 750) and the other one is a BC33740.

FransV
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2012, 10:03

Re: klussen 2

Bericht door FransV » 13 feb 2013, 10:56

Mooi om te zien!

Iets anders, ik heb net 4 naafdopjes voor de velgen besteld.
Echter zijn dit zwarte naafdopjes.
Origineel zaten er blauwe naafdopjes op de velg.
Iemand nog een idee waar ik deze blauwe naafdopjes zou kunnen krijgen?

Groet,

Frans
Daimler Double Six - 1987
Lancia Thema 8.32 - 1987
Mazda 323 1.3 HB ADX - 1983
Mazda MX-5 20th Anniversary - 2010
Range Rover 2.9 Td6 Voque - 2004
Alfa Romeo 4C Launch Edition - 2013

Gebruikersavatar
ste832
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 14:20

Re: klussen 2

Bericht door ste832 » 13 feb 2013, 12:48

Hi FransV, the original hubcap are black. The blu tipe are aftermarket.
Regards

Thanks Stefan!
Afbeelding

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: klussen 2

Bericht door piecomol » 14 feb 2013, 15:01

Dat met die stuurbekrachtiging is een fenomeen waar mijn 8.32 de laatste tijd ook last van heeft; de ene keer rijd je met zeg maar volledige bekrachtiging, en 1 seconde later stuurt de auto ineens behoorlijk zwaar. Van licht naar zwaar is te doen, maar als je (zo als ik laatst ondervond) van zwaar ineens naar licht gaat op een rotonde....koste me bijna een velg.

Stefan,

ik hoop niet dat je ooit 8.32 moe begint te worden, want na wat je allemaal te verduren krijgt met deze auto's vergt enorm veel doorzettingsvermogen. :clap:

Mvg,

Pieter

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 14 feb 2013, 23:01

Ok, dat is minder. Je (ik) kan voor de veiligheid de stekker ervan gewoon even lostrekken, dan blijft hij in zijn zwaarst bekrachtigste stand staan totdat ik tijd heb om het te verhelpen. Beter dat dan dat je straks achterstevoren op een rotonde staat.
Ik ben nog steeds niet 8.32 moe hoor. Wellicht juist dankzij het feit dat de dingen vaak ingewikkeld zijn en doorzettingsvermogen vergen. Als ik alleen problemen als lekke uitlaatjes voor mijn kiezen zou krijgen had ik een ieder al lang doorgestuurd naar de garage om de hoek.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 18 feb 2013, 22:40

Kleine update:
Er was ook nog een een motortje van de deurvergrendeling kapot gegaan (juist ja die ondingen die het om de haverklap begeven) Het zijn gelukkig heel erg standaard motortjes, dus heb er even ééntje bij de automaterialenzaak besteld. Uiteraard is de stekkerverbinding niet correct en moet deze aangepast worden. Een goeie waterdichte stekker er tussen gezet en erin gebouwd en het werkt weer naar behoren.

Afbeelding

Verder nog een aardig tijdje met de bedrading zitten stoeien om alles weer netjes en werkend te krijgen, maar alle zooi is er uit en alles lijkt weer naar behoren te werken. De boel kan dus langzamerhand weer terug gebouwd worden.

Afbeelding
Ja het is een LX interieur....

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: klussen 2

Bericht door piecomol » 19 feb 2013, 09:36

heb ik vroeger nog wel eens moeten vervangen bij mijn eerste Thema uit '86, zo'n motortje van de centrale deurvergendeling. Uiteindelijk bij een sloper gekocht; ze vroegen er indertijd (halverwege jaren 90) zomaar 50-100 gulden voor. Later nog een complete deur gekocht, vanwege afbreken buitenspiegel, was volledig doorgerot. Nog een aardige klus vond ik toen om deur te vervangen (spuitwerk, bekleding e.d. verwijderen en terugbouwen). Die eerste series hadden behoorlijk last van roestvorming.

dat met die stuurbekrachtiging kom ik nog wel een keertje voor bij je langs, als je weer wat meer tijd hebt. Er valt op zich goed mee te rijden, want ik heb er zondag nog mee gereden en toen had ik er ineens weer minder last van. Overigens rijdt de 8.32 na alle ellende uit het verleden nu gewoon zoals het hoort, en toont des te meer aan dat bij vakkundig onderhoud, je van deze auto's jarenlang plezier kunt hebben. :thumbup:

mvg,

Pieter

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 20 mar 2013, 21:34

Afgelopen week weer even bezig geweest met een probleem dat ik vaker voorbij heb zien komen. De schokdempers voor de thema die nu nog te verkrijgen zijn, in combinatie met 8.32 veren zorgt ervoor dat de auto heel hoog op zijn poten staat. De veerschotel van de 8.32 dempers zit een stuk lager dan die van de dempers die nog te krijgen zijn.
Dit omdat er bij een 8.32 (en wellicht ook bij turbo o.i.d.?) een stuggere en langere veer opzit. Bij de meeste andere thema's zit er dus een slappere veer op.
De opties die ik had was dus óf een slappere veer zoals op andere thema's zit óf een stuggere korte veer. Beide vond ik eigenlijk geen optie omdat je ofwel aan comfort ofwel aan sportiviteit inlevert.
Daarom heb ik er maar voor gekozen om de dempers zelf aan te passen zodat de veerschotel op exact dezelfde hoogte komt te zitten als bij de originele 8.32 schokdempers.
Daarom heb ik eerst de exacte positie van de veerschotel gemerkt, daarna de las van de veerschotel eraf gedraait zodat ik weer een losse veerschotel had. Daarna de veerschotel 3cm lager weer vast gelast zodat hij exact overeenkomt met de specs van de originele 8.32 demper en daarna de boel weer in elkaar gezet.

Resultaat: De auto staat weer een stuk fatsoenlijker op zijn poten en er is niet ingeleverd op comfort of sportiviteit :ugeek:

Afbeelding
Before

Afbeelding
Losse schotel

Afbeelding
Lasje

Afbeelding
Gemonteerd

Afbeelding
After

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: klussen 2

Bericht door Frank » 20 mar 2013, 21:44

Mooi stukje werk, hoor. Levert het geen APK problemen op?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 20 mar 2013, 21:53

Zolang je een betere las legt dan de chinees of taiwanees die het in eerste instantie gelast heeft niet nee ;)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”