klussen 2

Vraagbaak techniek
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: klussen 2

Bericht door Erwin123 » 22 aug 2016, 20:02

Wat leest dit weer heerlijk weg (haha @dozenschuivers). Mooi vakwerk maar helaas wel weer een paar puntjes op mijn lijstje erbij ...

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 23 aug 2016, 17:22

Ja, het is daar duidelijk allemaal niet overgeconstrueerd met die kleine lagertjes maar blijkbaar gaat het toch 25 jaar goed dus je kan de constructeurs weinig kwalijk nemen.
De buitenste lagers zijn dubbelzijdig afgedicht terwijl de binnenste open zijn en in de olie lopen. De buitenste lagers zijn ook gewoon onderhevig aan ouderdom. Ik heb het lager opengemaakt en de afdichting was keihard en er zat geen grammetje vet meer in, dat wordt na die tijd gewoon hard of het loopt eruit, het is jammer genoeg niet anders.
Maargoed dit is ook het geval bij o.a. de wiellagers en waar trek je de lijn, wiellagers kijkt eigenlijk ook nooit iemand inclusief mezelf naar zolang het niet kapot is. Pa heeft de wiellagers allemaal gedemonteerd (ja ook hier zaten alleen een paar keiharde brokken in wat vroeger ooit vet is geweest) helemaal schoongemaakt en nieuw vet erin, die kunnen weer 25 jaar vooruit. Ook alle remmen compleet gereviseerd etc. etc. dus hij kan weer met een gerust gevoel de weg op.

Bijna vergeten en onder het mom van while you are in there anyway (ja wij zijn nou eenmaal meer in de techniek geinteresseerd dan in de cosmetische kant) maar de ventilatorunit moest eruit, dus het dashboard moest eruit dus dat was dan weer een goede gelegenheid om die overnieuw met leer te laten bekleden. Ik heb vernomen dat hij blij is dat hij dit gelijk heeft gedaan omdat hij onder geen enkel beding ooit nog een 8.32 dashboard gaan in of uitbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Om gelijk een mythe te ontkrachtigen en een ieder een hoop werk te besparen, het is niet het leer wat krimpt bij de auto's. Het leer zit vast gelijmt aan een laag canvas en dit materiaal krimpt, je krijgt het simpelweg niet meer goed (als dat wel het geval was geweest hadden wij hem namelijk niet overnieuw laten bekleden :shh: ) Met heel langdurig veel spanning erop zal je vast een paar mm kunnen winnen maar de onze heeft 2 maanden met flink veel wax/olie en gewicht eraan gehangen om het op te rekken maar meer dan een paar mm lukt gewoon niet. Na demontage van het leer werdt duidelijk waarom.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: klussen 2

Bericht door Volumex » 23 aug 2016, 20:35

Dat ziet er gewoon weer top uit. Zo'n dashboard uit inbouwen is idd geen pretje.

Gebruikersavatar
v-powered
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2013, 22:45
Locatie: Ridderkerk

Re: klussen 2

Bericht door v-powered » 23 aug 2016, 21:41

Zo ziet die er nu uit, vandaag weer APK op de auto, dus als je me spotten wil, moet je in het westen rondrijden.

Het dashboard was idd een "ondeugende" klus voor een 55+er die ook een leesbril nodig heeft.

De remmen zijn perfect inclusief de handrem, deze blokkeert de auto op een helling van 15% (mijn oprit)
De remtangen en houders gezandstraald, nieuwe rubbers binnen en buiten, ook van de handrem.

Dus al met al een waardevolle klus, en een goede samenwerking met jr.
de belangrijkste foto voor moeder er ook nog bij
8.32 samenwerking.jpg
8.32 samenwerking.jpg (109.34 KiB) 9108 keer bekeken
Bijlagen
Dashboard 4.jpg
Dashboard 4.jpg (1.51 MiB) 9108 keer bekeken
o.a. Lancia V4 V6 V8

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: klussen 2

Bericht door Volumex » 23 aug 2016, 22:30

Ik zal morgenmiddag op de groene kruisweg klaar gaan staan :D
Hoe laat ongeveer?

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: klussen 2

Bericht door Erwin123 » 24 aug 2016, 21:18

Leuk! Zo zien helden er dus uit ;-)

Kan die zogenaamde canvas niet opgelost worden met een of ander goedje zonder dat het leer wordt aangetast. In principe kun je het bovenste gedeeltd van het dashboard (waar het euvel meest prominent is) los maken en dan met een of ander chemisch goedje te lijf gaan? Daarna opnieuw opspannen en vastmaken. Of ben ik nu te optimistisch?

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: klussen 2

Bericht door piecomol » 06 okt 2016, 21:37

Binnenkort kom ik eens langs Chris, dat dashboard is echt mooi geworden zeg, en dat de auto weer rijdt is ook top
Gr. Pieter :clap:

Gebruikersavatar
v-powered
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2013, 22:45
Locatie: Ridderkerk

Re: klussen 2

Bericht door v-powered » 07 okt 2016, 20:46

Altijd welkom Pieter, je weet mijn huis te wonen. (de taal van mijn cursisten) :lol:
Hij (sommigen zeggen dat een Lancia een "zij" is) rijdt goed, uiterlijk zijn er nog een paar opknap puntjes.
@Volumex
op dit moment 3 a 4 keer per week
o.a. Lancia V4 V6 V8

Gebruikersavatar
ste832
Berichten: 100
Lid geworden op: 03 jun 2010, 14:20

Re: klussen 2

Bericht door ste832 » 20 okt 2017, 19:47

Hi Stephan can I have contacts of this company make this work?
thanks
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”