klussen 2

Vraagbaak techniek
Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: klussen 2

Bericht door Betakoen » 23 mei 2014, 07:23

Wel, ik heb intussen met een ander rubbertje dat we daar laten maken hebben zoveel kommer en kwel gehad (en dat was in vergelijking tot de fijne Thema ruit-rubbertjes) nog best een 'grof' profiel.
Daarom ben ik er nog niet mee verder gegaan, want ik vrees dat dit niet het juiste bedrijf is.
(we zijn sindsdien al aan de slag om dat ene rubbertje perfect te krijgen...)
Ik zal Stefan een pm'tje sturen want misschien heeft hij een betere fabrikant.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 30 jul 2014, 22:51

En het volgende klusje kan weer van de lijst geschrapt worden.
Omdat ik onafhankelijk wil zijn van onderdelen die toevallig op dat moment op Ebay aangeboden worden ben ik al minstens een jaar aan het zoeken naar een mogelijkheid om de waterpompen te kunnen reviseren.
Zowel het juiste lager als de juiste seal is een pain in the ass om te vinden en eigenlijk niet te bestellen in oplages kleiner dan 1000 stuks.
Maar de aanhouder wint, ik heb nu een adres waar ik een lager en seal kan bestellen welke ik daarna aan kan passen op de draai en freesbank om hem passend te krijgen voor de 8.32
Okey, wederom een arbeidsintensief proces om het lager op maat te maken, daardoor dus weer niet goedkoop maar ik kan dus een ieder aan een gereviseerde pomp helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: klussen 2

Bericht door Erwin123 » 31 jul 2014, 11:03

Geweldig! :thumbup: Wanneer gaat de webshop open voor bestellingen?

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 31 jul 2014, 18:49

Ja webshop.... Ik zou de delen kunnen verkopen, maar zeker met dit waterpomp lager en seal heb ik liever dat mensen de pomp naar mij opsturen zodat ik ze kan reviseren. Zeker het monteren van de seal is nog niet zo eenvoudig, ik heb speciale bussen op maat gemaakt zodat ik ze perfect kan monteren hier onder de pers. Als je ze net even verkeerd monteert kan je de seal gelijk in de prullenbak gooien.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 21 aug 2016, 13:45

Van de week de 'Elshout sr' 8.32 even te grazen genomen. De distributieriemen zaten er alweer een aantal jaar op en na een jaar of 2 stilstand moest dit toch weer even gebeuren alvorens weer met de auto te gaan rijden.
Dat was gelijk een goede reden om maar wat randzaken aan te pakken. De kleppen konden wel eens gesteld worden, de bougiegaten zaten vol met olie dus een paar nieuwe pakkingen was zoizo geen overbodige luxe en als de riemen er toch af zijn kon gelijk de aandrijving van de nokkenaspoelies eens onder de loep genomen worden. Dat laatste mede door het zeer irritante chronische 'zingende' geluid waar veel 8.32's aan lijden.
Als eerst alle kleppen gesteld, er zaten er best een aantal bij die buiten de specificities waren dus dat was gelukkig niet voor niks. We konden op 2 kleppen na alles goed gesteld krijgen, 2 kleppen hadden we niet de juiste dikte plaatjes voor. Gelukkig zijn we perfect geholpen door een mede 8.32 rijder van auto Europa-Italie die ons de ontbrekende plaatjes heeft doen toekomen waarvoor onze dank :thumbup:
De nokkenastiming gecontroleerd met een stel meetklokken erop, een nieuwe set eigen productie pakkingen gemonteerd (pasvorm meer dan perfect overigens), de geupgrade seal-carriers met nieuwe Viton seals gemonteerd, alle andere pakkingen en seals daar ook vervangen en toen kon het spul weer dicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

To be continued
Laatst gewijzigd door Stefan Elshout op 21 aug 2016, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 21 aug 2016, 13:47

Daarna maar eens gaan kijken naar de aandrijving van de nokkenassen en dan specifiek de tandwielen en lagering bij de krukas. De krukas drijft 2 tandwielen aan die vervolgens weer de nokkenaspoelies aandrijven.
Aangezien de ene 8.32 meer ‘zingt’ dan de andere (en sommige ook nagenoeg niet) moet hier iets niet helemaal in de haak zijn. Het geluid was voor 8.32 begrippen niet overmatig maar desondanks toch vervelend en belangrijker nog waarschijnlijk te wijten aan een technisch probleem.
Met de riemen los was er eigenlijk niks vreemds te voelen, de ene poelie was helemaal spelingsvrij en de andere had misschien maximaal 0.01 of 0.02mm axiale speling, iets wat je nagenoeg niet voelt.
Toch de boel maar uit elkaar gesloopt om te inspecteren en met alles gedemonteerd bleek toch wel dat het allemaal wat serieuzer was dan aanvankelijk verwacht.
De buitenste lagers waren gewoon echt slecht, en dat terwijl je er in gemonteerde toestand niks vreemds aan voelde. De binnenste lagering was ook onderweg down south.
Vervelend genoeg was deze minimale slijtage al voldoende om schade aan de tandwielen toe te brengen. Flinke loopsporen en zelfs kleine groeven in de vertanding. Van mijn sloper de tandwielen gedemonteerd en hetzelfde verhaal. We hadden de hoop al snel opgegeven om een goede set tandwielen te vinden en er maar het beste van gemaakt, in de toekomst maar kijken of ik deze tandwielen kan reproduceren.
Nieuwe lagers en Viton seals gekocht en de buitenste lagers (via Erwin en onze Japanse vriend, waarvoor dank) gemonteerd en het voelde al een stuk hoopvoller aan. De lagers van onze Japanse vriend paste overigens uitstekend.

Om een lang verhaal kort te houden, het spul gemonteerd, nieuwe riemen, nieuwe spanrollen etc. etc. en de boel weer in elkaar gebouwd.
Setje nieuwe bougies, olie, filters en dat soort tierelantijnen gemonteerd en toen was het tijd om het motortje maar eens aan te zwengelen.

Sleutel omdraaien en……als een spreekwoordelijk naaimachientje.
Nagenoeg geruisloos. Net na het starten nog een beetje ‘zingen’ maar nadat de olie even rond gepompt is helemaal geruisloos vanaf de distributiezijde. Het kleine beetje zingen bij koude motor is waarschijnlijk te wijten aan de tandwieltjes die jammer genoeg niet meer als nieuw te krijgen waren maar desondanks loopt en klinkt hij weer bovengemiddeld goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij dus gelijk een puntje van aandacht voor mede 8.32 rijders. Ik denk dat deze reparatie gewoon een standaard reparatie moet zijn die om de b.v. 100.000km uitgevoerd dient te worden (of wanneer er overmatig geluid waarneembaar is) voordat je onherstelbare schade aanbrengt aan je tandwielen.

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: klussen 2

Bericht door JW turbo16V LX » 21 aug 2016, 16:07

Goed bezig, sta elke keer weer versteld van jouw oplossend vermogen :clap:

espinet
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jan 2010, 22:03

Re: klussen 2

Bericht door espinet » 21 aug 2016, 20:24

Lekker bezig Stefan. Toch een paar vragen. Ik zie dat je het deksel, waar de poelies bij de krukas in draaien, eraf hebt zonder het carter te verwijderen. Bleef de carter pakking intact of heb je dit ander opgelost? (hoe doe je dat in de hoeken tussen de pakking van het deksel en de carterpakking?). Ten tweede zag ik dat je nieuwe originele moeren hebt gemonteerd op de tandwielen (die met de vier inkepingen). Nou ben ik daar ook naar op zoek geweest maar zonder resultaat. Ook het gereedschap om ze te demonteren en te monteren kon ik niet vinden. Die van een Ferrari 308 zijn groter. Kan je daar wat over schrijven ?

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: klussen 2

Bericht door Stefan Elshout » 21 aug 2016, 22:21

Ja dat kan ik. De tapeindjes aan de onderkant eruit draaien en met beleid het deksel losmaken en de pakking blijft (in dit geval) onbeschadigd. Tijdens montage (van het deksel) een echt goed passende pakking monteren die helemaal netjes aansluit onderin en een beetje vloeibare pakking in de hoeken en het werkt prima.
De truuk is met dit soort onderdelen als de moeren, zoek overal behalve bij auto onderdelen leveranciers, ebay en toko's als superformance e.d. Daar werken handelaren, dozenschuivers of boekhouders. Als het een moer is met een speciale schroefdraad, een spie, of whatever, zoek in de industrie, daar werken techneuten en die kunnen je verder helpen.
Skf levert bijvoorbeeld legio speciale moeren, dit is eigenlijk een super standaard moer en wordt met miljoenen gebruikt in de industrie, een SKF KM locknut, in dit geval een KM2 locknut. Deze heeft de correcte M15x1 schroefdraad. Je kan er zelfs de correcte SKF dop bijkopen als je wil.
Het gereedschap om de originele moer te demonteren heb ik zelf gemaakt. Een 12 kantige 21mm dop, daarvan 8 v.d. 12 kanten eruit geslepen zodat je 4 pinnen overhoud die precies in de moer vallen. Een grote moer uitgedraait en deze vastgelast aan de dop zodat de pinnen niet afbreken met losdraaien en voila.

Afbeelding

Afbeelding

espinet
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jan 2010, 22:03

Re: klussen 2

Bericht door espinet » 22 aug 2016, 07:43

Hartelijk dank voor de uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”