Daarna maar eens gaan kijken naar de aandrijving van de nokkenassen en dan specifiek de tandwielen en lagering bij de krukas. De krukas drijft 2 tandwielen aan die vervolgens weer de nokkenaspoelies aandrijven.
Aangezien de ene 8.32 meer ‘zingt’ dan de andere (en sommige ook nagenoeg niet) moet hier iets niet helemaal in de haak zijn. Het geluid was voor 8.32 begrippen niet overmatig maar desondanks toch vervelend en belangrijker nog waarschijnlijk te wijten aan een technisch probleem.
Met de riemen los was er eigenlijk niks vreemds te voelen, de ene poelie was helemaal spelingsvrij en de andere had misschien maximaal 0.01 of 0.02mm axiale speling, iets wat je nagenoeg niet voelt.
Toch de boel maar uit elkaar gesloopt om te inspecteren en met alles gedemonteerd bleek toch wel dat het allemaal wat serieuzer was dan aanvankelijk verwacht.
De buitenste lagers waren gewoon echt slecht, en dat terwijl je er in gemonteerde toestand niks vreemds aan voelde. De binnenste lagering was ook onderweg down south.
Vervelend genoeg was deze minimale slijtage al voldoende om schade aan de tandwielen toe te brengen. Flinke loopsporen en zelfs kleine groeven in de vertanding. Van mijn sloper de tandwielen gedemonteerd en hetzelfde verhaal. We hadden de hoop al snel opgegeven om een goede set tandwielen te vinden en er maar het beste van gemaakt, in de toekomst maar kijken of ik deze tandwielen kan reproduceren.
Nieuwe lagers en Viton seals gekocht en de buitenste lagers (via Erwin en onze Japanse vriend, waarvoor dank) gemonteerd en het voelde al een stuk hoopvoller aan. De lagers van onze Japanse vriend paste overigens uitstekend.
Om een lang verhaal kort te houden, het spul gemonteerd, nieuwe riemen, nieuwe spanrollen etc. etc. en de boel weer in elkaar gebouwd.
Setje nieuwe bougies, olie, filters en dat soort tierelantijnen gemonteerd en toen was het tijd om het motortje maar eens aan te zwengelen.
Sleutel omdraaien en……als een spreekwoordelijk naaimachientje.
Nagenoeg geruisloos. Net na het starten nog een beetje ‘zingen’ maar nadat de olie even rond gepompt is helemaal geruisloos vanaf de distributiezijde. Het kleine beetje zingen bij koude motor is waarschijnlijk te wijten aan de tandwieltjes die jammer genoeg niet meer als nieuw te krijgen waren maar desondanks loopt en klinkt hij weer bovengemiddeld goed.
Hierbij dus gelijk een puntje van aandacht voor mede 8.32 rijders. Ik denk dat deze reparatie gewoon een standaard reparatie moet zijn die om de b.v. 100.000km uitgevoerd dient te worden (of wanneer er overmatig geluid waarneembaar is) voordat je onherstelbare schade aanbrengt aan je tandwielen.