ABS Thema Serie 3

Vraagbaak techniek
Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

ABS Thema Serie 3

Bericht door Betakoen » 12 nov 2015, 19:51

Beste forummers,

Ik zit een beetje in de patatjes met een ABS van een laatste serie Turbo 16V (205PK).
ABS lampje brand continue, vanaf je het contact aanzet.

Mijn goeie (hmm) trouwe (hmm) examiner heeft onlangs een mooie rookpluim gefabriceerd dus ben ik ermee naar de dealer gereden, maar met hun examiner en ook nog hun modernere systeem was er geen verbinding te krijgen met de abs unit.

Alles wijst dus in de richting van een defecte unit.

Heeft er nog iemand een ABS blok van de allerlaatste serie liggen? Komt die iemand toevallig as zaterdag naar de Lancia Club Nederland onderdelenverkoop?

Verder: heeft er iemand een FLT module M12-B dubbel, want die zou me met de FLT in staat moeten stellen de ABS uit te lezen...

Andere tips natuurlijk zéér gewaardeerd....

Met dank alweer!

Koen

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Stefan Elshout » 13 nov 2015, 08:39

Wat is de laadspanning van je dynamo?
Bij 8.32 blijft het lampje in iedergeval altijd branden totdat de dynamo bekrachtigd wordt en hij rond de 14V gaat laden, is het voltage lager dan brand het ABS lampje.
Als de ABS hetzelfde is als van 8.32 mag je hem hier van mijn sloop auto af schroeven hoor :thumbup:

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Betakoen » 14 nov 2015, 07:34

Ok Stefan, daar ga ik naar kijken. Nu de ABS van de laatste serie is in elk geval verschillend van de 8.32 ABS.

Bedankt voor de tip en het aanbod!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2015, 09:27

Wat is de FLT module? Ik heb wel het een en ander liggen. Ook een grote verrijdbare computer. Geen idee wat je er allemaal mee kan. Maar als ik jou kan helpen doe ik dat graag. Is het voor de LX SW?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Betakoen » 14 nov 2015, 11:02

Hoi MJ,

FLT is de fiat-Lancia-tester, de voorloper van de examiner. (da's de computer op de kar waarschijnlijk)
FLT is een handheld kastje waarin je verschillende modules kan schuiven, om bv injectie of abs uit te lezen.
Werkt eigenlijk prima... als je 't juiste bakje hebt....

Ti's niet voor mijn SW, maar voor en LX van een kennis. Die hebben we nu technisch helemaal in orde gemaakt (de bollen, dempers voor gereviseerd, distributie, waterpomp, starter, oliekoeler leidingen, hydraulische leidingen voor de achterdempers, remdrukregelaar, pompjes koppeling...

Nu enkel nog dat abs probleem.

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Betakoen » 14 nov 2015, 11:04

@stefan:

heb middels een externe voeding de spanning wat opgekrikt (was exact 14.00 volt) maar helaas pindakaas...
Nu de electronica van mijn LX al eens overgebouwd, zelfde resultaat. Wielsensoren meten (met de ohmmeter) allemaal goed tot op de abs unit, dus ik veronderstel dat dit ok is.

Zit hier een beetje vast mee, zonodig moet de auto maar naar een Bosch center.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2015, 11:10

Die tester heb ik idd. Ik heb alleen bijna geen modules volgens mij. Kan niet je ABS computer stuk zijn?

Die tester op de kar lijkt een examiner. Dat is een vrij moderne pc met touchscreen en allerlei aansluitsnoeren. Hij lijkt op het bijgesloten plaatje.
Fiat Lancia Examiner.jpg
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Betakoen » 16 nov 2015, 19:15

Yep MJ, die examiner is precies wat ik in rook heb zien opgaan....

Ik ga toch eens uitkijken naar de modernere variant...
Heeft iemand ervaring met van die goedkopere 'alle merken' uitlees toestellen?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Maarten-Jan » 17 nov 2015, 17:34

Ik vraag me af of je daar met de Thema iets mee kunt uitlezen. Is bijna allemaal OBD protocol toch? Voor recentere Lancia's werkt Ficom. Kost wel 400 euro maar kun je bijna alles mee resetten op basis van de OBD stekker.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: ABS Thema Serie 3

Bericht door Stefan Elshout » 17 nov 2015, 21:53

Ik weet het niet zo met al die testers. Een 8.32 zou je ook met een of andere tester kunnen checken maar wat je nou precies wil meten bij een 8.32 doet hij dan zoizo niet....
Als je weet wat het doet en wat je moet meten kan je over het algemeen met een mulimeter/scoop en signaal generator ongeveer alles checken wat je wil.
Alleen de juiste gegevens boven water halen kan nog wel eens moeilijk (lees langdurig zoekwerk) zijn jammer genoeg.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”