Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door Hans8V » 31 jan 2017, 21:37

Vanwege de mogelijke verkoop van een IE motorblok wil ik graag weten wat de verschillen tussen de onderblokken van de IE, 16V en Turbo's zijn. Of eigenlijk wat de overeenkomsten zijn ;)
In ePer staan wel verschillende onderdeelnummers, maar kan ik niet zien wat de verschillen precies zijn.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door Volumex » 31 jan 2017, 21:55

Volgens mij is het grootste verschil 8v / 16v. Als je het mij vraagt zijn die niet uitwisselbaar.

Gebruikersavatar
thema85
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:16
Locatie: Opmeer

Re: Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door thema85 » 31 jan 2017, 23:09

Er zitten diverse verschillen in de onderblokken.
Zo heeft een 8v heeft geen oliesproeiers, 8v turbo heeft oliesproeies vanuit de hoofdlagers en de 16v/turbo 16v hebben oliesproeiers die vanuit de zijkant van het blok de zuigers koelen.
Het aantal smeerkanalen naar de cilinderkop. Dit is overigens afhankelijk van het bouwjaar. De eerste series 8v en 8v turbo hadden 6 smeerkanalen naar boven, later werden dat er slechts 2. De 16v uitvoeringen hebben er altijd maar 2.
Verder zijn de drijfstangen afwijkend qua positie van de lagerslotjes. De zuigers van de verschillende versies zijn verschillend (ivm compressieverhouding en aantal/vorm klepuitsparingen in de zuigerbodem).
De krukas van de turbo versies heeft een ander hardingsproces ondergaan.

Dit zijn de grootste verschillen, er zijn er nog wel meer...

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door Hans8V » 01 feb 2017, 21:27

Dank voor jullie info, helaas zijn de blokken dus niet zo erg uitwisselbaar...

Voor wat meer info over de blokken heb ik naar nummers gezocht, maar ik vraag me af of ik de goede nummers gevonden heb.
Op de 'inlaat-kant' van het blok staat net onder de vorstbeveiligingsdoppen een vier cijferig nummer. Op het ene blok 9B07, en op het andere blok 3B05. Het zijn geen ingeslagen nummers.
In ePer kan ik daarmee geen gegevens vinden, want een motorbloknummer moet uit 7 cijfers bestaan... Dus waar kan ik die vinden?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
thema85
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:16
Locatie: Opmeer

Re: Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door thema85 » 01 feb 2017, 21:58

De motorcode en het motornummer staan ingeslagen op het platte vlak onder de carterontluchting. Dat was bij de voorgangers van deze Lampredi motor (o.a.de Beta) de plek waar de mechanische brandstofpomp gemonteerd zat. Je moet wellicht even schuren om de nummers zichtbaar te maken ;)
Met de motorcode kun je precies bepalen met welke versie je temaken hebt.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen in onderblok van de 4 cilinders?

Bericht door Hans8V » 02 feb 2017, 18:56

Dank je, ik ga op zoek!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”