Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door JW turbo16V LX » 05 okt 2017, 15:02

Toerental is ineens bij stationair ca 3.000rpm. Gaskabel lijkt vrij te bewegen en is voor mij ook minder verdacht omdat het toerental dan weer 3000, 2000 of gewoon 1000 is. Verhoogde toerental is continu overigens, dus niet varierend van hoog naar laag of andersom. Vermogen en koppel zijn normaal aanwezig.


Iemand idee waar dit aan kan liggen?

Bvd voor je reactie

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door Maarten-Jan » 05 okt 2017, 17:54

Ik vermoed de stappenmotor. Tenminste ik denk dat die er is. Eventueel ook een vacuumlek in een slang. Duw het blok eens heen en weer terwijl hij loopt en kijk of dat invloed op het toerental heeft.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
v-powered
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2013, 22:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door v-powered » 06 okt 2017, 19:33

Vaak veroorzaakt door "valse lucht"

Bij mij een keer door losgeraakte vacuümslang naar rembekrachtiger.
Door een ontbrekende bout van kabelgoot bij een 2 liter op inlaatspruitstuk ook meegemaakt, die boutgaten zijn doorlopend en motor kan lucht aanzuigen waardoor injectie de brandstof hoeveelheid keurig aanpast.

Dus check even alle slangen en onderdruk plekken tussen de gasklep en de motor op het inlaatspruitstuk
o.a. Lancia V4 V6 V8

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door Betakoen » 07 okt 2017, 09:59

Een beetje met startpiloot in 't rondspuiten in de buurt van slangen en inlaatspruitstuk is vaak een goeie manier om een lek op te sporen, de motor reageert daarop.

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door JW turbo16V LX » 07 okt 2017, 23:10

dank voor meedenken

Na goed gas geven was het probleem ineens verholpen :thumbup: . Toen situatie zich weer voordeed stekker van de stappenmotor afgekoppeld en....de motor liep nog nooit zo mooi.....overigens resulteerde het dichtknijpen van een van de toevoerslangen ook al in een lager toerental. Voorlopige conclusie is dat de stappenmotor aan vervanging toe is. Is nogal een dermate dure grap (zo'n €250) dat ik eerst een 2e handsje ga proberen of de diagnose juist was. Zag al de nodige op onderdelenlijn.nl voor €30-40....... Maar wellicht heeft iemand nog een Bosch 0280 140 505 liggen? Met zo weinig mogelijk km uiteraard ;)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stationair toerental plotseling (veel te) hoog

Bericht door Maarten-Jan » 07 okt 2017, 23:34

Ze willen intern nogal eens vuil worden. Ook de slang ernaartoe. Kan het verschil zijn. Even goed doorspoelen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”