Thermostaat 8.32

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Frarojoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2016, 17:13

Thermostaat 8.32

Bericht door Frarojoh » 03 nov 2017, 20:27

Mijn 8.32 bleef te koud tijdens het rijden. Tijdens stilstand liep de temperatuur wel op. Kortom; dat moest de thermostaat zijn. Op basis van alle opgaves op het internet een Gates vervanger besteld en vandaag de stoute schoenen aangetrokken. Ik wist al dat het een pittige klus zou worden. Nou dat bleek nog een understatement. Inlaatspruitstuk verwijderd en vervolgens ook de K-jetronic. Veel gedoe dus.
Wel het thermostaathuis bereikt en de oude thermostaat eruit gehaald, die, in tegenstelling tot wat ik verwachte niet open stond en vast zat (waarom dan de motor niet op temperatuur ???) EN kleiner bleek dat de nieuwe die ik had besteld.

Dat was een tegenvaller dus. Hierna hemel en aarde bewogen om de juiste te vinden maar dat blijkt niet makkelijk. In eerdere items op dit forum lees ik dat bij Nipparts een goede vervanger kan worden gevonden. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de afmetingen van de originele? De diameter van 56 laat zich raden maar hoe diep moet de onderklep (voor de bypass) zitten en wat moet hiervan de diameter zijn?
Ik heb bij mijn lokale autospullenleverancier vandaag al vele doosjes geopend. Een aantal thermostaten zitten vwb de afmetingen in de buurt van de oude, maar goed, is die oude dan wel goed?
Hoop dat ik op korte termijn de zaak weer in elkaar kan draaien. Daarna moet ik nog op zoek naar een goed stationair toerental want dat was - toen ie nog liep - te laag.

Heb de auto in feb dit jaar gekocht (na 6 jaar stilstand) en inmiddels vervangen:

alle snaren
Benzinepomp en een stuk aanvoerleiding
schokbrekers en veren voor
olie & filters vanzelfsprekend
Banden
achterklep, spoiler en rubber (besteld in Z Afrika)
Ventilator sloeg niet aan. Massa hersteld.

Blij met alle reacties....

gr. Frank
0653954288

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thermostaat 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 03 nov 2017, 22:35

Het antwoord staat letterlijk op het forum in de rubriek "Spade part solutions"

http://forum.lanciathema.nl/viewtopic.php?f=67&t=1318
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Frarojoh
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2016, 17:13

Re: Thermostaat 8.32

Bericht door Frarojoh » 06 nov 2017, 14:00

Klopt, Maarten Jan. Ik heb een Nipparts gemonteerd inmiddels en de temperatuur is nu ok en rond de 90 graden.
Stefan heeft ook gereageerd en ook nog een ander alternatief aangereikt.
Wel een Monnikenklus hoor.
Na het hermonteren van het spruitstuk is ook het stationaire toerental beter. Heb overigens de stationairregeling gevonden. De serie 1 is dus bij te regelen in het stationair. Moet wel de lak van de stelschroef worden verwijderd en dat is niet eenvoudig. Niet nodig bij die van mij want het toerental is inmiddels beter.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”