15 inch velgen

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

15 inch velgen

Bericht door Daniel_25 » 14 mei 2022, 16:21

Ik ga binnenkort opzoek naar nieuwe banden en ik zag dat er veel meer keus is voor een 15 inch velg dan voor een 14 inch velg (welke ik heb).
Ik heb mijn vader om hulp gevraagd en hij is meteen aan de slag gegaan en heeft nu 5 velgen gekocht waarvan ik er één hier heb en de andere 4 nog in Italië liggen. Deze moeten deze zomer worden opgehaald.
De velg die ik hier heb liggen (zie foto) heeft het volgende nummer: 6Jx15AH2-37. Maar 3 van de 4 velgen in Italië hebben het volgende nummer: 6Jx15H2-37, deze 3 missen dus de letter A.
Het lukt mij niet om te achterhalen waar die A voor staat en wat het verschil is tussen deze twee soorten.
Maar ik weet zelf eigenlijk heel weinig van de verschillende velgen die op de Thema zijn gebruikt. Heeft iemand wat meer informatie over de verschillen (waar de A voor staat bijvoorbeeld) en onder welke Thema ze normaal gesproken geleverd zijn?
Ik zelf vind dit type veel mooier dan de standaard 14 inch die ik nu heb maar dan moet ik wel eerst 4 dezelfde velgen hebben.
Bijlagen
Velg.jpg

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: 15 inch velgen

Bericht door wpcastillom » 16 mei 2022, 16:32

H2 = Hump aan beide zijden
AH2 = asymmetrisch Hump aan beide zijden

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 15 inch velgen

Bericht door Maarten-Jan » 17 mei 2022, 13:24

Pas inderdaad wel op dat je wel ook de juiste ET waarde aanschaft. Het staat me bij dat deze velgen op meerdere modellen gebruikt zijn met verschillende ET waardes
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: 15 inch velgen

Bericht door Daniel_25 » 18 mei 2022, 11:57

Maarten-Jan schreef:
17 mei 2022, 13:24
Pas inderdaad wel op dat je wel ook de juiste ET waarde aanschaft. Het staat me bij dat deze velgen op meerdere modellen gebruikt zijn met verschillende ET waardes
Ik zag op internet inderdaad verschillende maten te koop staan die op het oog precies het zelfde lijken. Ik heb het niet bijgehouden maar ik dacht dat ik ze zowel in 14 als 15 inch en 6J en 6,5J heb zien staan (en met veel verschillende ET waardes). Onder mijn auto hoort 6Jx14AH2-37 dus 6Jx15AH2-37 zou geen probleem moeten geven (met de juiste maat band).
wpcastillom schreef:
16 mei 2022, 16:32
H2 = Hump aan beide zijden
AH2 = asymmetrisch Hump aan beide zijden
Je hebt gelijk! Ik heb de band laten verwijderen en de “hump” is inderdaad niet symmetrisch. Dat verklaard waarom de band er zo moeilijk afging. Bij de eerste foto zie je hoe de montageplek van de band is bij het ventiel en bij de tweede op de rest van de velg. Voor het naar binnen/los drukken van de band dus bij het ventiel beginnen.
Ik vond trouwens de volgende tekst in de gebruikershandleiding van de Thema geschreven: Het type AH lichtmetaalvelg maakt het mogelijk om bij bandenpech nog een kort stuk met de auto te kunnen rijden zonder de beheersing over de auto te verliezen.

Ik heb wat foto’s binnen van de velgen die nu nog in Italië liggen en ze zijn niet allemaal je van het. Als ik het mooi wil krijgen zal ik ze opnieuw moeten opknappen / spuiten of andere vinden (misschien wel beide). Het zijn zo te zien corrosie gevoelige velgen.
Lijkt het zo of zijn deze velgen inderdaad geborsteld / gepolijst aluminium met alleen een transparante laklaag aan de voorkant? (De diepere delen zijn wel gelakt met een donkere kleur.) Als dat zo is zal ik moeten uitvogelen hoe dat te reproduceren. En dan ook nog een transparante lak vinden die goed hecht op het aluminium zonder grondlaag.
Bijlagen
AH2_1.jpg
AH2_2.jpg

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: 15 inch velgen

Bericht door Hans8V » 19 mei 2022, 00:20

Voor het opknappen kan ik niet de velgendokter in Uden aanbevelen... :cry:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 15 inch velgen

Bericht door Maarten-Jan » 19 mei 2022, 17:01

De velgen zijn diamant gefreesd. En daarna gepolijst en in de blanke lak. Ze corroderen allemaal na verloop van tijd. Ook zijn de 15inch exemplaren zeldzaam en onvindbaar in goede staat. Ik geef het je te doen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: 15 inch velgen

Bericht door Daniel_25 » 20 mei 2022, 12:14

Hans8V schreef:
19 mei 2022, 00:20
Voor het opknappen kan ik niet de velgendokter in Uden aanbevelen... :cry:
Goed om te weten want op internet krijgen ze toch redelijke goede reviews. Nu ben ik van plan, op eventueel richten na, zelf voor dokter te spelen.
Maarten-Jan schreef:
19 mei 2022, 17:01
De velgen zijn diamant gefreesd. En daarna gepolijst en in de blanke lak. Ze corroderen allemaal na verloop van tijd. Ook zijn de 15inch exemplaren zeldzaam en onvindbaar in goede staat. Ik geef het je te doen.
Mijn vader had het al over diamont cut velgen en dat dat zeer duur is om te laten opknappen. Dat zal dan ook wel als ze inderdaad opnieuw afgedraaid / gefreesd moeten worden.
Ik weet het nog niet zeker maar als ik ze weer mooi wil hebben ga ik het toch echt zelf proberen. Ik heb al wat ideeën hoe dat na te bootsen en blanke lak voor kaal aluminium is ook te vinden.
Als alternatief kan ik alles in de lak zetten maar dat is minder mooi.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: 15 inch velgen

Bericht door Hans8V » 25 mei 2022, 20:47

Volgens mij heeft Gerrit in Beesd wel een goed adresje voor het goed laten opknappen van velgen :angel:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”