Bumper spuiten.

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Bumper spuiten.

Bericht door Hans8V » 17 okt 2010, 21:27

Na mijn aanrijdinkje afgelopen zomer heb ik dus een oude bumper opgeknapt en die op de auto gezet. Voor de geïntersseerden hier een klein verslagje van deze klus.
De juiste lak heb ik bij Colorworks in Zwolle gekocht, waar het netjes in de juiste kleur gemengd is. Voor de zekerheid maar twee spuitbussen lak, één bus zwarte grondverf, en twee bussen blanke lak gehaald. Liever mee verlegen, dan om verlegen. :mrgreen:
Gelukkig had ik dus nog een gedemonteerde schadevrije bumper van m'n vorige IE liggen die ook al in de goede kleur was.
Echter is zo'n bumper die je van dichtbij gaat bekijken toch niet zo mooi. Er zat behoorlijk wat steenslag op, en een paar diepe krassen in.
Dus eerst de bumper goed schoon gemaakt en ontvet, en daarna een laagje spuitplamuur erover.
spuitplamuur geschuurt.JPG
Ik hoopte dat de steenslag goed gevuld zou worden door de spuitplamuur, maar helaas bleek het nodig eigenlijk alle lak (incl 95% van de spuitplamuur :x ) er af te schuren. En dat schuren is dus niet mijn hobby :evil: .
Daarna weer netjes ontvet, en er een laagje grondverf opgespoten. Zwarte grondverf vanwege de juiste basis voor de groene lak.
grondlaag.JPG
Ook dat weer netjes met korrel 600 geschuurt, en de gedeeltes die niet groen moeten worden afgeplakt.
afgeplakt.JPG
Toen 2 lagen groene lak erop. Netjes in dunne lagen (hoekjes eerst, bus telkens in een bakje heet water), en dat viel eigenlijk best mee! Het is vooral belangrijk dat je tijdens en na het spuiten rustig de tijd neemt om de boel goed te laten drogen! Na twee lagen lak was het groen mooi gedekt, en zijn er twee lagen blanke lak overheen gegaan. Al tijdens de eerste laag viel mij op dat die na droging niet echt glansde. En na twee lagen werd het niet beter. :crazy: Het leek wel of het een soort van ei-glans blanke las was... Aangezien ik al een behoorlijke tijd met de bumper bezig was, en de auto naar de APK moest, heb ik de bumper maar gewoon gemonteerd, om er later maar eens door een prof naar te laten kijken.
Maar het vervolg hieronder ivm het aantal foto's.
Laatst gewijzigd door Hans8V op 17 okt 2010, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Bumper spuiten.

Bericht door Hans8V » 17 okt 2010, 21:42

Na een tijdje met m'n bijna-matte bumper te hebben rondgereden begon ik me toch wel een beetje aan het ontbreken van de glans te ergeren... Alleen in de regen viel het wel mee :(
Vandaag bij de Najaarsrit van de LCN begon Paolo er zelfs ook al over :x Maar dat geeft niks hoor Paolo!
Aangezien ik weer bijtijds thuis was toch een poging gedaan de bumper weer netjes te krijgen. De bumper gewassen, en met de Commandant nr 4 aan het poetsen geslagen. En dat ging erg goed! Hieronder het resultaat:
Voor het poetsen
Voor het poetsen
Na het poetsen
Na het poetsen
En voor/na:
Voor
Voor
En Klaar!
En Klaar!
Ik ben er tevreden over :D Eindelijk! :lol: Had ik dit maar eerder gedaan!
Dus is nu de zwarte band aan de beurt, die moet nog netjes mat-zwart gespoten worden. Vanwege de temperaturen wordt dat waarschijnlijk volgend voorjaar, want daarvoor demonteer ik de bumper niet.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bumper spuiten.

Bericht door Maarten-Jan » 17 okt 2010, 22:15

Wow, wat een metamorfose! Eindelijk eer naar werken!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Bumper spuiten.

Bericht door Lancialover » 18 okt 2010, 00:40

Ziet er netjes uit Hans! De blanke lak is bij mij best vaak hetgene waar het op mislukt... Ik hoop alleen dat je bij het poetsen de zwarte rand niet teveel geraakt hebt, want dan gaat de matzwarte lak daar erg slecht op hechten :?

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bumper spuiten.

Bericht door Paolo » 18 okt 2010, 09:22

Hahahaha, zo zie je maar waar waar zo'n Najaarsrit toe kan leiden... ;) Super man :thumbup:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”