anti-roest behandeling heeft dat zin?

Vraagbaak carrosserie
Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Stefan Elshout » 16 okt 2012, 22:52

Dat is weer een discussie op zich welk middel goed is en niet, en daarvoor geld zo veel mensen zo veel mening.
Het nadeel van alle meningen is dat er weinig van op feiten gebaseerd zijn, dus van mensen die jáááren achtereen met verschillende producten op verschillende plekken door weer en wind rijden.
Ik rijd al meer dan 4 jaar als dagelijks vervoermiddel in een Lancia uit 1971 en test ondertussen al die tijd wat er wel werkt en wat niet, dat is eigenlijk de enige methode om er echt achter te komen welke producten echt goed zijn. Ik ben er ondertussen wel achter dat het ene spul beter werkt dan het ander.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Maarten-Jan » 16 okt 2012, 22:56

Aha, interessant. Kun je al wat mindere goden noemen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
barolo
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 dec 2011, 13:10
Locatie: Leeuwarden

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door barolo » 16 okt 2012, 23:02

Ben ik ook erg benieuwd naar Stefan.

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Jimmie » 17 okt 2012, 12:51

Het Duitse blad Oldtimer-Markt heeft twee maal een grondige test gedaan met allerlei middelen (helaas geen RX in de test), zie de reviews hieronder:

http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

2/3e valt door de mand met het oordeel slecht :o

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Stefan Elshout » 17 okt 2012, 23:12

Die test ken ik. De vraag is alleen, komt dit overeen met een auto die op bepaalde delen al sporen van roest vertoont voordat het spul aangebracht wordt, de carosserie beweegt en tordeert waardoor sommige producten scheuren en het proces verergeren, er zijn meer temperatuursinvloeden etc etc. Het komt in ieder geval niet helemaal overeen met wat ik tot dusver heb gemerkt.

De spullen die ik tot nu toe gebruikt hebt zijn de volgende, RX, Teclyl ML, Holts, Motip en Teroson.
In het begin ging ik gewoon naar de automaterialenzaak en ze hadden daar Tectyl ML dus dat was wat ik gebruikte. Het bleek echter al snel dat dat leuk is voor dunne naden en kieren maar meer als dat beschermt het ook echt niet omdat het heel erg dun vloeibaar is.
Ook hadden we RX liggen wat we ooit van een hobbyist hadden gekregen maar het werd me al snel duidelijk dat dat spul helemaal niks deed dus linea recta in de kliko gekiepert
Daarna van dezelfde automaterialenzaak een paar bussen Motip spul gehaald (kost niks) en dat was een stuk dikker. Werkte al beter maar na meer dan een jaar was het grootste gedeelte van het spul gewoon verdwenen uit de holle delen. Als je het elk jaar vol spuit helemaal geen verkeerd spul want het staal zag er nog redelijk uit na meer dan een jaar.
Daana een paar bussen Holts gehaald en eigenlijk hetzelfde verhaal als van Motip.
Toen was ik het zat en ben naar een paar serieuze schadeherstellers gegaan en gevraagd wat hun gebruiken, allemaal zonder enige uitzondering gebruikten ze producten van Teroson. Ik heb er achter gekomen dat dat ook het spul is wat (in iedergeval tot een aantal jaar geleden) vanaf nieuw door fabrikanten werdt toegepast. Een paar bussen van dat spul leeg gespoten en daar de laatste 2 jaar mee gereden.

Toevallig heb ik afgelopen week mijn auto open geslepen en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de plekken waar de Terotex zat, er nog een dikke laag elastisch vet de boel goed conserveerde. Zelfs op plekken waar al wat verder gevorderde roest zat, sloot het zo goed af dat ik me afvraag of dat nog verder had gaan roesten.
Al met al ben ik dus erg tevreden over de spullen van Terosen (ook de PVC coating voor bodem en wielkasten die ik een jaar of 2 geleden had gebruikt viewtopic.php?f=9&t=496&start=40) Dat spul zit er nog perfect op zonder een scheurtje of een putje, in tegenstelling tot de hobby bitumen coatings van het gros van de andere merken wat er vaak na een jaar in brokken van af valt.

Voor mij is het moraal van het verhaal in iedergeval, gebruik wat de professionals zoals fabrikanten en schadeherstellers gebruiken en bespaar je de moeite om hobbyisten spul te gebruiken.

Gebruikersavatar
barolo
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 dec 2011, 13:10
Locatie: Leeuwarden

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door barolo » 18 okt 2012, 00:06

Heel interessant Stefan. Waar verkopen ze dat spul, toch niet bij de automaterialenhandel neem ik aan.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Stefan Elshout » 18 okt 2012, 20:22

Ik haal het bij een groothandel in autolakken.
Het is een product van Henkel waar onderandere ook Loctite deel van uitmaakt, ik verwacht dat de betere autolak / gereedschap leveranciers het spul wel kunnen leveren. Anders de meeste schadeherstelbedrijven wel.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: anti-roest behandeling heeft dat zin?

Bericht door Lancialover » 18 okt 2012, 23:12

Iemand bekend met Mike Sanders Fett? Schijnt ook goed te werken, al heb ik er zelf nog geen ervaring mee want is ook nogal lastig verkrijgbaar

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”