Spuitwerk 8.32

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Maser73
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 apr 2015, 19:46

Spuitwerk 8.32

Bericht door Maser73 » 24 jun 2016, 17:25

Momenteel staat mijn 8.32 bij de spuiter voor wat klein werk zoals krasjes bumpers en wat werk aan deuren. Besloten om auto minimaal bij te laten werken aangezien hij nog in de 1e lak zit en wel zo leuk om zo te laten. Nu laat ik altijd eerst een scan maken om de werkelijke kleur op auto te laten bepalen maar op één of andere manier kan het systeem geen enkele match maken.

De 8.32 is Blu Blizzard (kleurcode 499). Nu hebben we dus lak op kleurcode besteld voor volgende week maar zelf ben ik altijd een beetje huiverig voor kleurverschil obv kleurcodes. Ik heb een goeie spuiter maar tot nu toe altijd met scan gewerkt wat soms verrassend was wat er als werkelijke kleur uitkwam wat enerzijds ook wel logisch is. Pigment etc vervaagd na 20/30 jaar. Lak van de auto is in algemeen goed. Altijd binnen gestaan.

Iemand ervaring met deel spuitwerk 8.32 in deze kleurstelling?

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Spuitwerk 8.32

Bericht door Stefan Elshout » 25 jun 2016, 09:31

De spuiter waar ik (in de eerste plaats eigenlijk mijn vader al meer dan 20 jaar terug) herstelwerk laat doen pakken het iets anders aan. Hun gebruiken de originele kleurcode en scannen de kleur. Dit wordt enkel gebruikt als basis of richtlijn. Hierna wordt een proefwaaier gespoten, vergeleken, kleur aangepast etc. etc. net zo lang tot het goed is.
Bij mijn Dino is die beste man na het scannen nog anderhalve dag aan het mixen geweest voor hij de exacte kleur had. Toen ik het proefstukje zag dacht ik, deze vent spoort niet want ik zie zelfs dat het een andere kleur is. Maar dit baasje zei: wacht maar, er komt nog verharder bij en verdunner en dan is het perfect. Eenmaal gespoten geloof je het gewoon niet, zelfs wetende welk deel gespoten is kan je het met de beste wil van de wereld niet zien. Zoals je begrijpt kost een klus als dit ook het dubbele van wat het bij een hoop andere kost.
Als je dat ziet weet je dat het gedeeltelijk een kunst is, ervaring en vakmanschap bij elkaar is. Al met al zou ik er dus niet al te gerust op zijn als de verf alleen aan de hand van een scan of een kleurcode gemaakt wordt.

Maser73
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 apr 2015, 19:46

Re: Spuitwerk 8.32

Bericht door Maser73 » 25 jun 2016, 19:22

Klopt helemaal wat je zegt. Het uiteindelijke resultaat is een optelsom waarbij ervaring, kunde en er tijd in willen steken de beslissende factoren zijn voor succes. Normaliter is een scan en kleurcode de basis. Wat het voordeel is van een scan is de juiste tint bij carrosserie deel te vinden. Al vaker meegemaakt bij klassiekers (m.n bepaalde kleuren zoals rood) dat het pigment aangetast is en als je wat moet bijspuiten tegen daklijn aan dit een iets andere kleursamenstelling nodig heeft dan bv de tankdop of dorpel. Een scan biedt dan m.i een goeie eerste stap. Maar goed, het zal nu wel verschillende kleurwaaiers gaan worden en vertrouwen hebben in de spuiter :?

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”