Deurpaneel

Vraagbaak interieur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Deurpaneel

Bericht door Daniel_25 » 26 mar 2013, 20:03

Vandaag een cosmetisch probleem proberen op te lossen, waar ik nog niet uit kom.
De deur paneel van de linker achterdeur heeft aan de bovenkant nooit goed gezeten. Het gaat om de plek waar het aluminium gedeelte in / achter de deur haakt. Deze strip schiet telkens omhoog / van de deur af. Hierdoor komt er een flinke kier tussen het raam en het rubber. Dit hoort natuurlijk niet aangezien het paneel aan de andere kant wel goed zit.
Nu heb ik het paneel op de deur van de gesloopte SW geprobeerd met het zelfde resultaat. Ook heb ik het paneel van de SW op mijn auto geprobeerd zonder verschil te zien.
Dit lijkt op een productiefout van de deur of paneel, aangezien ze beide niet passen.
Daarna heb ik het paneel van de rechter deur gedemonteerd en precies naast het linker gezet. Dan krijg ik het beeld zoals je ziet op de foto. (Links: niet goed. Rechts: wel goed) Het lijkt we alsof het linkerpaneel te kort is gemaakt.
Nu weet ik niet of de deuren bij productie exact symmetrisch zijn gemaakt (de mallen of zoiets) en ze daar de panelen op hebben afgestemd, want dan kun je kleine verschillen verwachten. Maar hoe het ook is, het zit niet goed.

Iemand hier al eens tegenaan gelopen, of een idee wat het kan zijn (deur of paneel)?
Eer ik de auto opnieuw in de lak laat zetten is het wel zo handig om te weten of het de deur niet is.

Misschien eens proberen om de Thema van mijn vader te "lenen".... :lol:
Bijlagen
Paneel.JPG

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Deurpaneel

Bericht door Maarten-Jan » 26 mar 2013, 20:51

Ik heb het probleem ook met mijn SW gehad. Vermoedelijk raakt het paneel uit zijn vorm en haakt niet mooi meer over de richel in de deur geen. Ik heb de deur plaatselijk (waar hij niet pakte) aangpast door er een klein metalen stripje op te zetten (steekt een halve cm hoger uit) en dan past het weer perfact.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Deurpaneel

Bericht door Daniel_25 » 27 mar 2013, 19:28

Als het paneel vervormd is heb ik er liever een passende voor in de plaats. Al ben ik wel nieuwsgierig wat je bedoelt met metalen strip. Heb je dat gelast of geklemd of zoiets?
Ik heb het (oude) paneel “gedemonteerd” en bekeken, en ik denk dat het stoffen deel verwijderd kan worden om hem op een ander paneel te zetten. Hij zit namelijk in elkaar met nietjes en plastic “klinknagels” waarbij de nietjes geen probleem zijn en voor de plastic montagepunten heb ik al wat ideeën. Maar dan moet ik wel eerst een serie 1 paneel hebben welke wel goed past. Heb je misschien een eenzame paneel liggen in de loods? Hij hoeft alleen maar een "kleine" cosmetische ingreep te ondergaan om in een nieuwe familie opgenomen te worden. :lol:

(Ik ga er voorlopig van uit dat het paneel de boosdoener is en niet de deur)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Deurpaneel

Bericht door Maarten-Jan » 27 mar 2013, 20:18

Het basis probleem is inderdaad het paneel. Dat gaat iets "hol" staan waardoor de rand aan de bovenzijde niet goed meer past. Je zou het op kunnen lossen door het paneel terug te vormen met een steuntje aan de achterzijde.

Ik heb een stripje van 15 cm lang en 1 cm hoog langs de portierrand aan de bovenzijde vastgeschroeft met twee kleine parkertjes.

Ik heb helaas geen serie 1 paneel meer liggen, die heeft Volumex destijds meegenomen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Deurpaneel

Bericht door Daniel_25 » 28 mar 2013, 20:27

Na goed meten blijkt het paneel zo'n 3 millimeter korter te zijn dan de rechterkant. Ik denk dat er bij de fabricage iets fout is gegaan. Die 3mm kan ik er niet terug opzetten, maar door de bocht wat te verscherpen kan ik toch op de zelfde plek uitkomen. (Als in het afsnijden van een bocht, waardoor je minder afstand aflegt.)
Met wat snijwerk en steuntjes aan de achterzijde (bedankt voor het idee) lijkt het paneel weer uitstekend te passen (morgen bij licht eens kijken of het echt zo is :lol: ). Het is iets moeilijker met monteren omdat er wat minder spelingsruimte is, maar het nog steeds goed te doen.
Later ga ik nog konstruktie bruislijm tussen de naad doen en dan het paneel monteren om het in de juiste vorm te laten drogen (vannacht is het te koud voor de lijm). Daarna plak ik waarschijnlijk een lap leer over de kier heen om alles te fixeren.
Bijlagen
Voor.jpg
Na.jpg

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Deurpaneel

Bericht door Daniel_25 » 30 mar 2013, 18:31

Paneel is gemonteerd en alles zit weer correct. Probleem is dus opgelost.
Voor de geïnteresseerden: een serie 1 paneel is dus vrijwel in zijn geheel te demonteren. Zo kun je bijvoorbeeld het stoffen gedeelte vervangen of het schuim erachter vervangen als deze verpulvert is. Een beetje handigheid is wel vereist.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”