serie 2 Turbo op MP
Re: serie 2 Turbo op MP
Stark Wark
Maar ik ben wel erg benieuwd wat er nu in die dempers zat... Dat een katalysator dicht gaat zitten/het binnenwerk los zit heb ik al eens meegemaakt, maar dat er in een demper iets los kan gaan zitten wat de luchtstroom zo blokkeerd is toch wel vreemd
Maar ik ben wel erg benieuwd wat er nu in die dempers zat... Dat een katalysator dicht gaat zitten/het binnenwerk los zit heb ik al eens meegemaakt, maar dat er in een demper iets los kan gaan zitten wat de luchtstroom zo blokkeerd is toch wel vreemd
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: serie 2 Turbo op MP
Nou, ik heb hele stukken pijp eruit zien vallen, alsof de binnenkant van de pijp losgelaten heeft. Erg vreemd, maar ik ben wel blij dat de kat nog 100% was. Ze liggen nog bij huis dus je kunt ze inspecteren!
Vandaag het resultaat van de voorkeuring APK gehad:
- Remmerij: sponzig en rechtsachter loopt aan (nieuwe hoofdremcylinder en waarschijnlijk achterremklauw die onvoldoende heen en weer kan bewegen)
- Motorblok afspuiten: te vettig
- Koplampverstelling repareren (de eeuwige kwaal)
- Ruitensproeiervloeistof
- Achteruitrijlichten werken niet (wellicht stekker los tijdens alle werkzaamheden rondom de bak)
Goed te doen dus!
Vandaag het resultaat van de voorkeuring APK gehad:
- Remmerij: sponzig en rechtsachter loopt aan (nieuwe hoofdremcylinder en waarschijnlijk achterremklauw die onvoldoende heen en weer kan bewegen)
- Motorblok afspuiten: te vettig
- Koplampverstelling repareren (de eeuwige kwaal)
- Ruitensproeiervloeistof
- Achteruitrijlichten werken niet (wellicht stekker los tijdens alle werkzaamheden rondom de bak)
Goed te doen dus!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: serie 2 Turbo op MP
Goed man! Ik denk dat je de turboslang wel goed had vastgezet, maar dat hij z'n druk niet kwijt kon, waardoor hij eraf schoot.
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: serie 2 Turbo op MP
@Volumex, nee de turbo kwam echt niet op gang met de verstopte uitlaat. Ik heb hem nimmer horen fluiten. Na het ontstoppen was de fluit direct aanwezig. Ik had echt de slangenklem niet vastgedraaid, gewoon stom, vergeten.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: serie 2 Turbo op MP
Ben nog steeds helemaal enthouisast dat het je gelukt is die hoofdpijndossier (voor mij dan) tot een goed einde te brengen. De auto is het zeker waard qua carrosserie en kilometerstand. Martine, vele fijne km's.
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
Re: serie 2 Turbo op MP
prachtig resultaat MJ. Goed werk !
Re: serie 2 Turbo op MP
Goed werk MJ
Weer een tevreden Thema-er(ster)
Weer een tevreden Thema-er(ster)
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: serie 2 Turbo op MP
Ook vandaag had ik last van tegenzin... Ik weet precies wat ik moet gaan doen aan de Thema maar dat houdt me juist tegen. Toch maar weer al het gereedschap tevoorschijn gehaald. Ik ben begonnen met de leuke klus die niets met de APK te maken had; het monteren van een hoedenplank met werkelijk alles dat een audiofiel wenst. Een echt driewegsysteem met filters en zware basboxen gemonteerd in een MDF frame. Het geluid is nu heel goed voor een Thema. Helaas niet zo goed als in een Thesis (Tsjessus wat zit daar een goede audio in), maar het mag er zijn nu.
Ik vervolgde met de koplampverstelling. In mijn verzameling toch nog twee goede plastic houdertjes kunnen vinden die op de verstelschroef geklikt worden. Deze preventief ingewikkeld met ducktape zodat ze heel zouden blijven en de boutjes in de coca cola ontroest en daarna alles lekker ingevet en gemonteerd. De lampen kunnen nu weer goed versteld worden. Gelukkig maar, we moeten eigenlijk een manier vinden om deze houdertjes na te maken. Ze zijn bij mij altijd een APK punt namelijk.
Op het lijstje stond ook de ruitensproeier. Geen water op de ruit. Ik heb ambitieus de voorraad aangevuld maar deze stroomde vrijwel direct er weer uit. Zal wel vorstschade hebben. Er blijft echter een bodempje in zitten die net genoeg moet zijn voor de APK. Doorstrepen dan maar en nog een keer een goed voorraadvat monteren.
Daarna de remmerij aangepakt. Auto opgekrikt en op bokken en de achterwielen gedemonteerd. Beide achterremmen gedemonteerd, schoongemaakt en de rem weer gangbaar gemaakt. Dat zou voldoende moeten zijn om het ongelijk remmen aan de achterzijde op te heffen. Bij één van de remmen wilde het cupje niet meer bewegen dus die heb ik gangbaar gemaakt. Daarna alles weer netjes gemonteerd. Vervolgens linker voorwiel gedemonteerd om bij de hoofdremcylinder te kunnen. Deze had ik meegenomen uit de loods uit de donor V6. Bij de turbo was er sprake van een sponzig pedaal. Via de wielkast ken je deze hoofdremcylinder prima demonteren trouwens. Het lastige is de remleidingen er weer ingeschroefd krijgen. Bij mij lukte het door de hoofdremcylinder weer los te halen zodat deze wat meer bewegingsruimte had om de remleidingen te kunnen monteren.
Vervolgens de remmen ontlucht en er ongeveer 1 liter vloeistof doorheen laten stromen. Tot slot bleek de achteruitrijverlichting niet te werken. Al snel kwam ik er achter dat de schakelaar op de bak stuk moest zijn. In contact en met het stekkertje van deze schakelaar doorverbonden werkten de lichten wel! In de schuur lag nog een donor bak met de bewuste schakelaar erop. Nadat deze gemonteerd was werkten de lichten als vanouds. Snel mijn handen gewassen en een proefrit gemaakt. De remmen werken nu weer zoals het hoort. Een hard pedaal en gelijke remkracht op alle wielen. Nu blijven er nog wat kleine dingetjes over voor de APK, maar ik denk dat het goed komt!
Ik vervolgde met de koplampverstelling. In mijn verzameling toch nog twee goede plastic houdertjes kunnen vinden die op de verstelschroef geklikt worden. Deze preventief ingewikkeld met ducktape zodat ze heel zouden blijven en de boutjes in de coca cola ontroest en daarna alles lekker ingevet en gemonteerd. De lampen kunnen nu weer goed versteld worden. Gelukkig maar, we moeten eigenlijk een manier vinden om deze houdertjes na te maken. Ze zijn bij mij altijd een APK punt namelijk.
Op het lijstje stond ook de ruitensproeier. Geen water op de ruit. Ik heb ambitieus de voorraad aangevuld maar deze stroomde vrijwel direct er weer uit. Zal wel vorstschade hebben. Er blijft echter een bodempje in zitten die net genoeg moet zijn voor de APK. Doorstrepen dan maar en nog een keer een goed voorraadvat monteren.
Daarna de remmerij aangepakt. Auto opgekrikt en op bokken en de achterwielen gedemonteerd. Beide achterremmen gedemonteerd, schoongemaakt en de rem weer gangbaar gemaakt. Dat zou voldoende moeten zijn om het ongelijk remmen aan de achterzijde op te heffen. Bij één van de remmen wilde het cupje niet meer bewegen dus die heb ik gangbaar gemaakt. Daarna alles weer netjes gemonteerd. Vervolgens linker voorwiel gedemonteerd om bij de hoofdremcylinder te kunnen. Deze had ik meegenomen uit de loods uit de donor V6. Bij de turbo was er sprake van een sponzig pedaal. Via de wielkast ken je deze hoofdremcylinder prima demonteren trouwens. Het lastige is de remleidingen er weer ingeschroefd krijgen. Bij mij lukte het door de hoofdremcylinder weer los te halen zodat deze wat meer bewegingsruimte had om de remleidingen te kunnen monteren.
Vervolgens de remmen ontlucht en er ongeveer 1 liter vloeistof doorheen laten stromen. Tot slot bleek de achteruitrijverlichting niet te werken. Al snel kwam ik er achter dat de schakelaar op de bak stuk moest zijn. In contact en met het stekkertje van deze schakelaar doorverbonden werkten de lichten wel! In de schuur lag nog een donor bak met de bewuste schakelaar erop. Nadat deze gemonteerd was werkten de lichten als vanouds. Snel mijn handen gewassen en een proefrit gemaakt. De remmen werken nu weer zoals het hoort. Een hard pedaal en gelijke remkracht op alle wielen. Nu blijven er nog wat kleine dingetjes over voor de APK, maar ik denk dat het goed komt!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: serie 2 Turbo op MP
Indrukwekkend MJ! Ben erg benieuwd naar dat geluid van de audio.
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
Re: serie 2 Turbo op MP
Goed verslag. Wel prettig klussen met zo'n uitgebreide voorraad.