Croma 2.0 1996 165700km

Plaats reactie
Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door webturbo » 02 nov 2015, 12:22

Hoi,

Getriggerd door de belastingdienst (boete wegens geschorst staan op een min of meer openbare plek) moet m'n project waar ik toch niet meer aan toekom nu toch echt maar eens wieberen.

- bouwjaar '96, met bronskleurige raamlijsten en Thema-deurgrepen er al op!
- 165.700 echte kilometers.
- 2.0 16V motor, walmt een tikje als ie koud is en de koppeling is niet okselfris meer.
- Loopt nu even helemaal niet; BDP sensor is stuk.
- electrische ramen, spiegels en winterclima (automatic heating)
- koplampsproeiers, mistlampen, verstralers.
- Grigio Steel 647

Afbeelding

Echt een heel fraai exemplaar, zelfs voor z'n kleine kilometerstand.

Eventueel met Thema neusplaatwerk los erbij, reeds gespoten in kleur. Door het bouwjaar is het de enige die op G3 kan. Dat vind je nooit meer, als je het zoekt, wat sinds het op de schop gaan van de oldtimer regeling wat meer waarde gekregen heeft... want belastingvrij worden onze auto's voorlopig dus niet meer.

Ik was nog helemaal niet aan het project begonnen dus het is gewoon een complete auto. Het enige wat 'm niet-lopend maakt is een kapotte BDP sensor. Helaas zit die ook niet meer op de donorblokken die ik heb liggen.

Qua roest zijn er twee puntjes van aandacht. De A-stijl begint links licht te bubbelen onder de lak, dat moet je even een halt toeroepen denk ik, ookal gaat dat bij deze auto's erg langzaam. Verder zijn de doppen uit één wielkast gelazerd, daar zit dus een klein plekje laswerk. Maar de wielranden zijn gaaf, net als de rest van de auto, ook de achterklep. De motorkap heeft een flinke put, maargoed, daar leg je de Thema kap op, toch ? ;)

Verder is het tijd om de bekende raamlijsten in het achterportier een schilderbeurtje te geven. Een egaal laagje oppervlakteroest 'siert' ze.

De auto kost niets voor de liefhebber hier die er nog wat mee wil doen. Nuja, ophalen, overschrijven en eventueel schorsen betaal je zelf natuurlijk.

Er zit een stoffen interieur in, en een volledig beige leren interieur kan er tegen meerprijs bij. Wordt pas los verkocht nadat de auto verkocht is.

Afbeelding

Het jeukt eigenlijk al meteen bij het lezen van m'n eigen tekst over de deurgrepen en dergelijke, maar ik weet dat ik er echt niet aan toe ga komen... :|
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door Maarten-Jan » 03 nov 2015, 17:19

Toch jammer dat het zo eindigt. Waar is de V6 nu gebleven?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door webturbo » 07 nov 2015, 21:15

Inderdaad. Het was dan ook best een moeilijke beslissing. Maar de motivatie is er gewoon niet meer zo... tussen de boot, de Toyota's en de motorfietsen was dit project gewoon gedoemd eeuwig te blijven liggen. Ik zie daar de komende tien jaar geen verandering in komen - helaas.

De V6 ligt in mijn garage, samen met de draadboom, de rest van de Kappa-techniek (subframe, onderstel). en nog een extra blok.

Interesse?

Ik zoek inderdaad ook een nieuwe eigenaar voor de verzamelde onderdelen EN voor de Thema Turbo 16v LS, maar met wat minder haast.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2015, 10:39

Helaas, geen interesse, ik heb ook genoeg aan mijn huidige hobby's. En als je eenmaal in een Thesis rijdt wil je niet meer in minder.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
roberto512
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2015, 13:22

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door roberto512 » 14 nov 2015, 15:36

Dag Webturbo,
Ik ben nieuw op deze site. En Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Rob en natuurlijk ook lid van de Lancia club.
Ik heb samen met mijn broer enkele Lancia's, maar die zijn geschorst en staan binnen in een stalling.
Mijn huidige dagelijkse auto is een Fiat Croma 2.0ie 8V Super, 3e serie, met automatische versnelling van ZF.
Deze Croma heeft nog niet veel gelopen en is in een nette staat. Zelf rijd ik er ook niet echt veel kilometers in.
Mijn Croma rijdt fijn en relaxed en staat helaas buiten.
Ik ben een beetje aan het rond kijken naar een andere Croma.
(Helaas goede Thema's zijn moeilijk te vinden).
Ik begrijp dat er nog wat aan gedaan moet worden.

De 16V motor, walmt een tikje als ie koud is?? Kleppen ? klepzittingen? Levert dit geen problemen op voor de katalysator? En uitstoot emissie eisen?
De koppeling is niet nieuw meer.
Die BDP sensor is van Bosch. De 16V heeft een Bosch Motortronic M1.7, een geintegreerde injectie en ontsteking.
De 8V en 8V Turbo heeft een Bosch LU2-jetronic injectie met aparte Magneti Marelli Digiplex 2 (8V) en Microplex (8V Turbo) ontsteking. De digiplex zat ook in de Prisma.
Kleine roest probleempjes zijn wel op te lossen.
Zou u wat foto's kunnen opsturen.
Ik weet niet of U ook direct aan mijn email adres kunt?
Anders geef ik het wel later op.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door Maarten-Jan » 15 nov 2015, 11:04

Ter info, ik heb nog een goed lopende, niet rokende 16V motor beschikbaar. Hij reed erg fijn op zijn laatste rit. Erg pittig.

Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Croma 2.0 1996 165700km

Bericht door webturbo » 19 nov 2015, 10:49

roberto512 schreef:De 16V motor, walmt een tikje als ie koud is?? Kleppen ? klepzittingen? Levert dit geen problemen op voor de katalysator? En uitstoot emissie eisen?
Geen idee, niet nader naar gekeken. Ik vermoed klepseals (die om de klepgeleider zitten zegmaar).

Klepzittingen kunnen het nooit zijn want daar komt geen olie.

Het is niet zo erg dat de kat eraan dood gaat, en de viergastest zal-ie ook nog makkelijk halen als de lambdasensor nog goed is.

Maar ik ben al in gesprek met iemand die de auto over wil nemen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Auto's”