Brandblusser

Hier gaat alles off-topic
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Brandblusser

Bericht door Daniel_25 » 07 jan 2011, 13:16

Aangezien ik een nieuwe brandblusser nodig had, heb ik eerst wat informatie gezocht over de voor en nadelen. Misschien dat Julie er ook aan wat hebben.

Een poos had ik een 1 liter poederblusser in mijn auto slingeren. Maar die is perongeluk geactiveerd, waardoor hij binnen een uur onbruikbaar is geworden.
Er zijn drie soorten brandblussers die je zonder problemen kan kopen, poeder, schuim en CO2.

Poederblusser:
Hebben vaak een brandklasse ABC, wat wil zeggen dat ze zowel vaste stoffen, vloeibare stoffen en gassen kunnen blussen.
Voordeel:
Groot blussend vermogen op vrijwel alle soorten brand.
Niet vorstgevoelig.
Goedkoop.
Nadeel:
Grootte nevenschade op elektronica en blootliggende metaal. Het poeder gaat namelijk na het blussen, als er niet zeer grondig is schoongemaakt, door de isolatie van de stroom kabels eten met alle gevolgen van dien. Ook versnelt het het roestproces aanzienlijk.
Schoonmaken is zeer lastig omdat het poeder echt overal komt en je het niet mag wegspoelen met water.
Poeder kan inklinken door de trillingen van de auto, waardoor hij niet meer werkt als je hem nodig hebt.
Korte spuitduur.


Schuimblusser:
Hebben vaak een brandklasse AB, wat wil zeggen dat ze zowel vaste als vloeistoffen kunnen blussen.
Voordeel:
Goed blussend vermogen op meest voorkomende branden.
Langere spuitduur dan poederblusser.
Zeer weinig nevenschade.
Nadeel:
Vorstgevoelig, tenzij er speciaal antivries in zit.
Relatief duur.

CO2:
Is alleen geschikt voor dichte en windstille ruimtes, buiten waait het CO2 meteen weg.
Wel weer geschikt voor in een garage waar je aan je auto aan het sleutelen bent. Maar neem dan wel een grote, aangezien het lang kan duren voor de brand uit is en uit blijft.

Spuitduur:
1 kilo poeder: 8 seconden. (Wat in vrijwel alle gevallen te weinig is.)
2 kilo poeder: 14 seconden.
3 kilo poeder: 25 seconden.

2 liter schuim: 24 seconden.
6 liter schuim: 42 seconden.

Ik heb uiteindelijk een 2 liter schuimblusser gekocht die goed is tussen de -20 en +60 graden Celsius. Op dit moment bewaar ik heb onder de armsteun van de achterbank. (zie foto)

Ik moet er wel bij zeggen dat de kans van slagen bij het blussen van een beginnende autobrand altijd klein blijft.
Bijlagen
Brandblusser.jpeg

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Brandblusser

Bericht door webturbo » 07 jan 2011, 13:32

Sluit me volledig bij je conclusie aan, ik heb zo'n "onderzoekje" zelf ook wel eens gedaan en kwam ook op vorstvrij schuim uit. Dat scheelt maar weinig in prijs met 'gewoon' schuim, voor een kopzorg minder.

Poeder heeft een grote universele bluskracht, maar het is zulk vervelend spul... (bij een echte brand maakt dat misschien niet zoveel uit, maar er gebeuren ook wel eens ongelukjes met de blussers zelf...)

Ik zou die blusser echter liever ergens vastmaken dan zo onder de armsteun klemmen. Bij een noodstop of aanrijding wordt het een lelijk projectiel!

Een standaardplek voor blussers is aan de voorkant onder de passagiersstoel (dwars onder de voorrand van de zitting dus), of ergens diep in de voetenruimte van de passagier, dwars of tegen de zijkant. Daar ligt-ie binnen handbereik van zelfs een beknelde bestuurder, en vliegt-ie niemand om de oren bij een aanrijding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Brandblusser

Bericht door Daniel_25 » 07 jan 2011, 13:55

Je hebt helemaal gelijk, nu zit die brandblusser idd in een mooi lanceer positie.
Er zit een mooie houder bij, dus ik zal eens gaan kijken of ik hem in de voetenruimte van de bijrijder kwijt kan.
Dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Brandblusser

Bericht door Daniel_25 » 31 mar 2011, 17:48

Brandblusser onder de bijrijders stoel gemonteerd. :D
Bijlagen
Brandblusser.jpeg

Plaats reactie

Terug naar “LOL”