Weer een Tipo Quattro als daily!

Hier gaat alles off-topic
Gebruikersavatar
max-franke
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
Locatie: Wagenberg

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door max-franke » 23 jan 2012, 11:01

Mooi balen allemaal.

Ik kocht vroeger altijd smeerolie via een collega. Hij kocht het in bulk in Rotterdam.
Na wat gewroet in mijn geheugen hierbij het adres:


http://www.metropa-rotterdam.nl/index.p ... 735caf40b8" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik heb geen idee of het nog goedkoper is, maar zij verkopen wel dozen met 4 cans en ook vaatjes van 60 liter zover ik me kan herinneren, ook hebben zij een info nummer.
Het kan misschien helpen de kosten laag te houden en misschien hebben zij nog een goed advies.



Ook uit het circuit van vroeger (leeftijd speelt hier een rol) kan ik mij herinneren dat motoren met speciale spoelolie werden gereinigd, draaiende dan wel te verstaan. Misschien een optie?

Succes!

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Volumex » 23 jan 2012, 13:29

Spoelolie is ten zeerste af te raden. Daar wordt het alleen maar erger van. Als er ruimte is gekomen op draaiende delen in het verleden, dan reinig je die zo goed dat je alleen maar meer verbruik krijgt.

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 23 jan 2012, 21:03

Stefan Elshout schreef:Ik denk dat ze met frezen doelen op het uitdraaien van de groef in de zuigers zodat er een bredere schraapveer in past. Dat is opzich relatief simpel maar het moet wel erg precies gebeuren.
Is het niet het makkelijkst om 4 complete zuigers van een goede serie te zoeken?
Dat die olie verbruikt heeft opzich niks met slijtage van de cilinders te maken dus grote kans dat dit nog prima binnen de toleranties valt. Volgens mij moet dit best goed kunnen gaan.
4 complete zuigers wordt niet wat, tenzij de compressieveren overgezet kunnen worden,. Om andere compressieveren in de bestaande cylinders te zetten, geeft grote kans dat door het opnieuw inlopen van die veren, het laatste restje hoonpatroon in sneltreinvaart uit de boringen verdwijnt. Eigenlijk zit dat risico er zelfs al in als je de compressieveren ook overzet, doordat je ze in andere groeven zet al.

Een ander probleem is dat dit kortere zuigers met langere drijfstangen zijn dan in de oudere twinsparks, met andere verbrandingskamers enzovoorts. Tenminste dat heb ik van horen zeggen... (?)

Als het probleem inderdaad vanaf 02-03 opgelost is, liggen die allerlaatste twinspark-zuigers zeker (nog) niet voor het opscheppen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Stefan Elshout » 23 jan 2012, 22:03

Ik kan je alvast vertellen dat de problemen niet vanaf 02-03 opgelost waren. De 147 van mijn maat was van eind 2006 en hetzelfde euvel, ik denk dat je eerder bij de vroegere series moet zijn en die liggen hier bij bosjes op de sloop.
Als ze echter niet compatible zijn kwa uitvoering wordt dat inderdaad geen succes....
Ik begrijp de theorie van goed en kwaad en alle verhalen die op fora de ronden doen over wat vooral allemaal niet mogelijk is. Een ieder zal verkondigen dat je alles moet vernieuwen, reviseren etc. etc. over het algemeen verkondigd door mensen die niet over jouw portomonee gaan. Het is een beetje risico maar in het leven is alles een afweging tussen geld en risico's....

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 23 jan 2012, 22:19

Inderdaad, niet uitwisselbaar. Nuja, misschien in z'n geheel. Heel blok erin hijsen, spruitstukken overbouten...

Het grootste probleem met veertjes wisselen is eigenlijk dat ik de stand 'half werk' bijna niet ken. Is ook niet rendabel met de kop eraf, wat op zichzelf al een operatie van enkele honderden euro's is (pakkingen, distributie). Dan ga je dus geen dubieuze onderdelen terug steken, dan bouw je het zodat het minimaal weer een ton mee kan.

Na 3,5 ton is een gedeeltelijk spiegelglad-gesleten boring wel zowat gegarandeerd, en de kleppen zullen ook niet helemaal okselfris meer zijn na anderhalf tot twee ton op gas (het gas is later ingebouwd, een vrij recente installatie dus). Voor je 't weet sta ik dus dat hele blok te reviseren, en met Fiat-groep onderdelenprijzen kost me dat een tweede, derde en vierde hypotheek... het meest economisch zou een goed ruilblok zijn, en dan dicht laten...

Maar doorrijden "as is" is ook een optie. Heb de olie ververst en ga nu eerst kijken hoe erg het werkelijk is, voordat ik overhaaste stappen neem.

Het is ook niet zozeer "geen geld" als wel "geen tijd", ik steek die tijd liever in de Crema of andere projecten, in plaats van in het rijdend houden van een 'gewoon' tweelitertje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 23 jan 2012, 22:29

max-franke schreef:...
http://www.metropa-rotterdam.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Wauw, wat een adres! Monograde te kust en te keur, waar vind je dat nog... prachtig!

En niet duur inderdaad, ook in multigrade niet. Handige optie voor 't geval de lokale praxis ophoudt met z'n OKAR assortiment van 22 euro per 5L voor een moderne 10W40.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Frank » 23 jan 2012, 22:37

Het blok van de 146 is geen optie? :)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Volumex » 24 jan 2012, 13:26

Ik kan bevestigen dat de problemen niet opgelost waren na 2002. We hebben destijds ook nog talloze GT's gehad van 2004-2005 met dezelfde problemen (o.a. TS, maar ook met JTS motoren). Beste optie is inderdaad een ander blok, maar aangezien het probleem allom is, bestaat het risico dat ook zo'n donor hetzelfde probleem heeft.
Het grootste probleem met veertjes wisselen is eigenlijk dat ik de stand 'half werk' bijna niet ken
:lol: mooi man. Gelukkig ben ik niet de enige met die afwijking. Overigens is dat ook de enige "stand" die het vooroordeel van "onbetrouwbaar Italiaans" kan ontkrachtigen. De meeste mensen schrikken van de onderdeel- en/of arbeidsprijzen in dit segment en laten alleen het hoognodige doen, waardoor ze later met uitval/ stilval te maken krijgen. Het blijft nu eenmaal delicate maar o zo fijne techniek!

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 24 jan 2012, 14:54

Vandaag weer gepeild, zit iets meer dan 3/4 stok nog in na 225km. Kom ik op een kleine 1000km per liter olie. Dat zou nog wel te doen zijn met bijvullen en doorrijden...
Afbeelding

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 24 jan 2012, 16:31

Achja, gelukkig heb ik m'n kop nog even in de linkerwielkast gestoken voordat ik zonder meer twee bovenste draagarmpjes ging bestellen.

Wat wil het geval, de rechter heeft een rotte kogel, en ... links zat er dus al een nieuwe in.
Vervang die dingen dan ook per paar ! Als er eentje stuk gaat kun je er donder op zeggen dat de ander snel volgt.

Maargoed, nu kan ik dus toch volstaan met 1 draagarmpje, omdat de ander al nieuw is.

Met de BMW had ik al eens de fout gemaakt om bij een lekke luchtveer, er zonder te kijken meteen maar twee te bestellen. Wat bleek, zat er al eentje nieuw onder. Had de vorige eigenaar kennelijk gedaan.

Tja, als je het leuk vindt om twee keer achter elkaar stil te staan met een geplofte luchtveer, moet je dat vooral zo doen inderdaad... :crazy:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “LOL”