Weer een Tipo Quattro als daily!

Hier gaat alles off-topic
Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 03 jul 2012, 21:59

Deel 3 - bus monteren, poging 1...

Voordat ik verder ging heb ik het gat en de omgeving heel goed schoongemaakt (een korreltje zand of roest kan al heel veel weerstand geven en een lelijke kras, bij het erin drukken van de nieuwe bus. Dat moeten we natuurlijk niet hebben, een kras op een plek waar je nooit kijkt...). Vet eruit, gat ingesmeerd met motorolie. Kruipolie vervliegt te snel.

Hoewel het gat in de fusee aan de achterkant iets afgeschuind is, zag ik het niet zitten om het kogelhoesje met clip er achteraf op te wurmen. Dus moest ik een stempel hebben die over het rubbertje heen past. Maar het rubbertje van de nieuwe kogel was ongeveer even breed als de hele bus! Gelukkig nog wel samen te drukken, maar ivm de clip ging kleiner dan 37mm echt niet.

Dus ikke dacht slim te zijn. Bus in de vriezer geknikkerd (scheelt 0.03mm), en een stukkie pijp kun je ook zelf maken tenslotte?

Knip knip knip zei de blikschaar...
Afbeelding

Rondgebogen (om een dop heen), in de dikke bankschroef, uit alle macht pletten en ... niet kapot te krijgen! Mooi! Toch sterk, als je een ronde vorm recht belast. Dichtgelast en klaar was m'n stempel. 38mm binnen, 40mm buiten, ideaal. Dacht ik.

Hij was met wat vettigheid ook goed om het kogelhoesje heen te wurmen, zodat alle kracht rechtstreeks op de 'buitenbus' komt. Prima dus.

Alles klaargelegd, trekbout weer schoon en in de olie, bus uit de vriezer en gauw schroeven!

Afbeelding

Euhm... nee dus.

Bus halverwege natuurlijk, muurvast, inmiddels ontdooid ook, en de enige passende stempel aan prut gedrukt.... wat nu?
Afbeelding

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 03 jul 2012, 22:03

Deel 4 - bus monteren, poging twee!

Goed, een stempel met wanddikte van 1mm was misschien een tikje optimistisch... al heb ik zo nu dus wel een methode ontwikkeld om pijpmateriaal op te rekken :lol:

1 ding viel me op, en dat is dat het lasnaadje als enige kaarsrecht gebleven was. Kon ik daar niet wat mee? Door de afgeschuinde kant in het gat waar de bus in moet, was er wel ruimte voor een dikkere stempel, zolang de punt maar niet dikker dan 40 buitenmaat werd (uiteinde afschuinen dus)

En ik had nog een strip dikker staal rondslingeren in de garage (van dat houten-balk-verbinder spul van de bouwmarkt, 2mm dik)

30mm breed, dat kreeg ik niet meer op de hand netjes rondgebogen. Dus dan maar 18mm van maken, dat vond ik de minimum comfortabele breedte zodat ik zeker-te-weten niet op het hart van de bus zou gaan persen. Afgetekend, doorgeslepen,... ehhh... verd***... verkeerde kant van het lijntje geslepen. Nu zat ik met twee strips van zo'n 13mm... allebei te smal. Na lang zoeken bleek ik echt niet nog meer van die strips te hebben. Uiteindelijk maar besloten ze allebei rond te buigen en weer aan elkaar te lassen. Je hebt zo'n laskar(retje) tenslotte niet voor niets.

Zo gezegd zo gedaan. Buigen ging nog niet makkelijk eigenlijk. Oke... maar ik gebruikte een dop als mal. Daar kun je een dopsleutel op zetten natuurlijk. Stripje met de griptang aan de dop gefixeerd, ratel eraan en oprollen maar!

Van de resulterende krul een mooi rondje van de juiste maat gezaagd, dichtgelast, beide ringen weer aan elkaar gelast en toen had ik een nieuwe stempel. Ditmaal 37mm binnen en 41mm buiten. Aan de punt een heel klein schuin kantje geslepen, zodat-ie precies diep genoeg het gat in zou gaan, tot het begin van de boring.

Afbeelding

37mm binnenmaat over het hoesje heen krijgen was heel moeizaam, maar nadat ik de circlip opnieuw (strakker) gemonteerd had en de stempel nog wat mooier rond gemaakt (op de achterkant van een dop getimmerd), paste het precies. Op de foto is de kogel ook al in de olie gezet.

Afbeelding

Zo, dat ziet er wat steviger uit dan de eerste poging nietwaar.

De extra lasrupsjes zijn versterkingen. Een las is tenslotte enorm hard. Ik heb ze wel wat afgeslepen, anders paste de stempel niet goed in het gat (moet er wel tot aan de boring in natuurlijk).

Een stuk 43mm steigerpijp en een draaibank was makkelijker geweest, maar die had ik geen van beide bij de hand.

Het complete aldus gefabriceerde trekgereedschap:

Afbeelding

Toen ik klaar was, had die grote dikke ring op de foto meer weg van een wigwam, maar de bus zat wel mooi helemaal op z'n plek !

Afbeelding
Hier verdwijnt de stempel zo'n 8mm het gat in, daaraan was dus prima te zien dat ik klaar was. Oja, ik zou nog een foto maken he... (daarom zijn de ringen en moer er dus al af, ik had geen zin ze voor de foto terug te zetten).

Het laatste stukje ging wel heel erg zwaar, misschien toch nog last van de (ex) roestrand. Een truuk die goed werkt is de bout aanspannen zo hard als je durft (zonder het schroefdraad te slopen). Daarna rondom op de ring slaan met een zware hamer en slagijzer. Je zal zien dat de bout dan opeens niet meer onder spanning staat. Zo gebruik je de kracht van de trekbout en hamer opgeteld! Enkel hameren lukt niet, en enkel draaien is de M12 8.8 bout te licht voor (het allerlaatste stukkie)... maar bij elkaar lukt het wel!

Eindresultaat:

Afbeelding

Als je dit zo ziet, zou je bijna denken dat achteraf monteren van het hoesje toch nog te doen is. Het is wel de vraag of je dan echt veel meer mogelijkheden hebt qua stempels, maar het zou zomaar kunnen dat je dan opeens een dop 32 kan gebruiken ofzo. Ik durfde de gok in elk geval niet te nemen, dat ik 'm er wel in zou krijgen maar vervolgens het hoesje er niet meer goed op...

De voorkant:

Afbeelding

De bus steekt hier precies even ver uit als achter, maar hier heb je dus *helemaal* geen extra ruimte om iets met het hoesje te doen. Aan deze kant is de boring in de fusee recht, daarom zit zelfs het hoesje er al zowat klem in.

Tja, en toen de juiste spullen eenmaal klaar lagen, was de andere kant zo gebeurd... oude bus eruit, nieuwe erin. Maar je eigen gereedschap maken kost stiekem toch wel een hoop tijd.

Het was ook even zweten of de trekbout en moer het zouden halen. Aan het eind van de klus kon je je vingers snijden aan het schroefdraad, over de gehele lengte. Zo ver was het schroefdraad uitgesleten, ondanks regelmatig schoonmaken en heel veel smeerolie. Dit was dus toch wel een beetje de grens wat je met een 'gewone' 8.8 M12x1.25 trekbout kunt doen. Maargoed, de klus is geklaard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Hans8V » 03 jul 2012, 22:05

Gewoon voor elk probleem een oplossing zoeken! En als het dan blijkt te werken is dat toch eigenlijk ook wel de lol van het sleutelen. :clap:
En hoe gaat het rijden met een strakke ophanging?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 03 jul 2012, 22:14

Daarna de uitlijning nog even nagelopen, die uiteraard op halfzeven stond. Ik had 'm immers enkele weken daarvoor nog op rotte bussen uitgelijnd. Eigenlijk een goed teken dus, dat-ie nu weer compleet verkeerd stond. Maakt deze operatie tenminste verschil...

Inmiddels weer twee woon-werk ritten mee gedaan en jahoor: ben nu eindelijk verlost van buitensporig camber en het akelig gehuppel en gewiebel in vlot genomen bochten. Het is zelfs een echte bochtenridder geworden. Nauwelijks overhellend, moeiteloos verschrikkelijk hard over rotondes en door klaverbladen. Geen kleine prestatie voor zo'n grote bak.

Maar het is wel wat gevoellozer dan zo'n 'ouderwetse' mcpherson/chapman geometrie. Trekt niet aan het stuur, je voelt het gewicht niet gaan, het gaat gewoon "no fuss" razendsnel waar je 'm heen stuurt. Voelt vanzelfsprekend aan, geen moment oncomfortabel. Erg knap, bizar snel, maar de pure entertainment factor van alleen het onderstel is lager dan van een Thema/Croma en misschien zelfs wel Kappa. Snel en comfortabel is tenslotte niet helemaal hetzelfde als vermakelijk. Het mag van mij een tandje rauwer zegmaar.

Of misschien is het gewoon wennen, om de subtielere feedback te waarderen. Maar dat maakt de 166 met andere aspecten wel weer ruimschoots goed. De twinspark brul is subliem, net als de Becker audio, het leer, het hout, het DESIGN!!! binnen en buiten. Een waar kunstwerk.

Jeremy Clarkson schreef over de 166 ooit:
"Frankly then, anyone who buys a 166 is a full-on window-licking mentalist."
Hmmm, juist ja.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Maarten-Jan » 03 jul 2012, 22:21

Wat een enorm ingewikkelde ophanging zeg! Geen wonder dat hij gevoelig is voor uitgelopen rubbers. Respect voor je inventiviteit!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Erwin123 » 03 jul 2012, 22:23

Bravo! :clap:

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Cromapower » 03 jul 2012, 23:10

Ik geloof dat deze auto je wel bevalt he :)
Mooie fotoreportage en uitleg. :thumbup:
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door webturbo » 04 jul 2012, 10:07

Hij komt alleen nu echt vermogen tekort. Met een goedwerkend onderstel wil de auto meer dan het ongeblazen tweelitertje kan leveren. 150pk (11 jaar geleden tenminste) op 1400 kilo is geen vetpot. Tja, had ik toch maar een V6 moeten kopen. Maar hij was bedoeld als 'tussenauto' voor weinig, dus heb ik daar niet op gelet.

Iets anders wat uit de toon valt is de Remus brulpijp. De sound van de twinspark is geweldig zoals bij de 146, maar het is iets te luid voor het totaalplaatje, Je hoort verder namelijk nagenoeg niets. Geen windgeruis, het onderstel doet z'n werk geruisloos, geen bandengeluid, niets. Juist doordat die uitlaat er zo hard tussendoor staat te tetteren, mis ik misschien die subtiele feedback van het onderstel.

Hopelijk helpt het monteren van een tussendemper.

Verder is-ie eigenlijk een half maatje te groot. Net als de BMW 5-serie die ik gehad heb; ik heb wel eens gezegd dat ik eigenlijk een 4-serie had willen hebben, als ze die maakten. Thema/Croma zijn eigenlijk precies de juiste tussenmaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door Stefan Elshout » 04 jul 2012, 12:38

Ziet er goed uit. Echt waardeloze klussen zijn dit, je bent zo een hele avond verder om 1 zo'n rot busje te vervangen. Eigenlijk is in dit soort situaties een draaibank om hulpgereedschap te maken onmisbaar. ik ben blij voor je dat je het verschil merkt, dan heb je achteraf in iedergeval niet het idee dat je het voor niks hebt gedaan.

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Weer een Tipo Quattro als daily!

Bericht door jos832 » 05 jul 2012, 12:31

Om het met de fransen te zeggen: Chapeau :thumbup: :thumbup:

Knap stukje werk!

Mbt het vermogen: is "chip" tuning niet een goede tussenoplossing.
Ik bedoel dan niet die goedkope maar betere versies.
Heb nu zelf een Heico-chiptuning af Volvo in mijn D5 en moet zeggen dat het duidelijk merkbaar is en....
ook minder verbruik ;)

Just a thought :P

Plaats reactie

Terug naar “LOL”