Pagina 1 van 2

Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 23 aug 2009, 15:43
door Frank
Hallo,

Omdat er hier ook wel wat Lybra-rijders zitten stel ik deze vraag:
Stel ik koop een gebruikte Lybra van een x bedrag. Ik kan kiezen tussen een 1.8 benzine of de 1.9jtd. Wat is volgens jullie ervaringen het omslagpunt om te kiezen voor diesel, uitgaande van de huidige brandstofprijzen?

Ohja: Ik rij op dit moment zo'n 25.000 km per jaar met de Marea, op benzine (1.6)

Alvast hartelijk dank voor de info.

Gr,
Frank

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 23 aug 2009, 20:32
door Paolo
Beste Frank,

Die rekensom kan je ook prima zelf maken. 25.000 km: verbruik (diesel/benzine) x brandstofprijs (diesel/benzine). Tel daar bij op dat een diesel meer in de houderschapsbelasting kost, iets goedkoper is in onderhoud en iets meer oplevert bij inruil.... That's all...

PS. Verbruik 1.8 = gem. 1 op 12, verbruik 1.9 JTD = gem. 1 op 16,9
Brandstofprijds benzine: E 1,36, diesel: E 1,00

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 23 aug 2009, 21:07
door Frank
Hoi Paolo,

bedankt voor je informatie. Natuurlijk kan ik de sommen ook maken, dat heb ik zelfs al vaker gedaan, maar ik vroeg me af of er behalve de theorie ook nog tips uit de praktijk waren zeg maar. Waar ik niet zo gauw aan dacht.

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 23 aug 2009, 22:48
door max-franke
Een en ander is ook zeer persoonlijk. Ikzelf zweer bij de diesels, de motoren lopen heerlijk soepel en hebben veel koppel.
Stationair gaan ze er gewoon vandoor, zeker de vijfcilinders. Verder is het weinig tanken, 800-900 kilometer op een tank is geen uitzondering. Zuinig in gebruik in file en stadsritten, de meerprijs van de MRB neem ik voor lief.
Verder zijn ze momenteel zeer goedkoop, een mooie 1.9 Jtd Emblema uit 2004 moet voor rond de 5-6000 euro te verkrijgen zijn. Het enige nadeel is dat ze moeilijk zijn te slijten met hoge kilometrages.
Maar dat is bij aanschaf dus juist het voordeel. Verder zijn de 2.4 Jtd's onverwoestbaar, starten lopen en gaan.
Neem wel de bij de 1.9 diesel de 115 pk versie, daar zit net wat meer pit in.
Wat helemaal geweldig is zijn de 16 kleppers die in de Alfa's hangen, deze hebben ook nog eens een zesbak, geweldig gewoon. Snel, soepel en superzuinig bij niet al te hoge snelheden.

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 23 aug 2009, 23:17
door Frank
Dankjewel. Ik heb even gekeken op gaspedaal.nl maar de Lybra jtd's zijn bijzonder dun gezaaid inmiddels... :shock:

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 24 aug 2009, 09:53
door GammaKappa
speurders, marktplaats, autotrack, autotrader, autoscout24, etc...

zijn er nog genoeg.

ik sluit me bij max-franke aan, de 2.4 is verreweg de fijnste, al heb ik nooit met de 2.0 5V gereden en dat is wel de motor die ook in mijn Kappa ligt en waarover ik prima te spreken ben...

heb zelf een 1.8 Intensa (op LPI) gehad en daarna de 2.4 Emblema... auto's komen van verschillende planeten, geen enkel vergelijk... geen kwaad woord over de 1.8 hoor, maar de prestaties zijn niet spectaculair te noemen en de hele auto voelt veel agieler aan dan de 2.4, waarin je een Leopard gevoel krijgt...

succes hè! :lol:

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 24 aug 2009, 10:00
door Frank
Op gaspedaal.nl zoek je in 1 keer alle sites af, dat is wel zo handig. En het aanbod valt tegen! Tenminste bij de de diesels.
Ik heb even de sommetjes gemaakt maar het scheelt mij ongeveer 200 euro per kwartaal, als je ten minste alleen de wegenbelasting en brandstof meeneemt. Dus dat klinkt wel aantrekkelijk ... :)

Zijn de jtd's ook uit te rusten met roetfilter?

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 24 aug 2009, 14:08
door Ralph
Wacht maar even tot iedereen weer thuis is van de vakantie. :D

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 24 aug 2009, 15:39
door Frank
Ja, is goed, ik ben vanaf donderdag ook 2 weken weg, op huwelijksreis :)

Re: Omslagpunt diesel - benzine

Geplaatst: 24 aug 2009, 19:24
door Ralph
Aah gefeliciteerd!!! Waar gaat de reis heen? als ik vragen mag