Pagina 1 van 2

Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 10:44
door Ronald
Maatje van me heeft deze zien staan:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6551265

Hij heeft in het verleden een Delta HPE 1.9 TD gehad en is daar helemaal lirisch over dus de volgende auto moet weer een Lancia zijn. We hebben al naar Ypsilons gekeken want die zijn handig in de stad maar zijn oog is nu toch op deze mooie SW gevallen. Zo te zien een net ding, al wil "onderhouds historie bekend" niet alles zeggen natuurlijk. Ik ben vaak zat naar een auto wezen kijken waar "de boekjes bij zaten" maar dan niet ingevuld waren! :lol:

Distributieriem zal wel kritisch zijn denk ik, is dat VVT gebeuren verder probleemloos?
Roest? Onder de zij-achterramen, zoals een Thema?

Even meedenken allemaal aub! ;)



Oja... Hij staat in :evil: Grtjeidjnekerk, boven Leeuwarden....

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:13
door Maarten-Jan
Bij Olijnsma bracht ik destijds mijn Fiat 130 coupe voor de APK. Hij is een echte Fiat liefhebber en heeft bijvoorbeeld de Fiat 130 coupe van wijlen Leonard Lang staan.

Betrouwbare garage, maar sinds ik er kom ook altijd te duur.

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:17
door webturbo
Onderhoudshistorie bekend (maar niet bij mij) ? :lol:

1.8 VVT heeft meen ik dezelfde nokversteller als de alfa twinsparks, en die zijn nogal gevoelig, en het is een duur onderdeel. Als de nokversteller rammelt/tikt kost je dat zo 150-200 euro bovenop de distributieriem operatie. Het is dus goed verdienen voor Fiat, aan hun eigen kwaliteitsproblemen :x

Net als de Delta en 146 is de Dedra gebaseerd op het Tipo C platform, en die kunnen (in tegenstelling tot Tipo Quattro) rotten als de beste, ondanks dat ze verzinkt zijn. Dorpels en holle ruimtes vallen wel mee, maar de hele bodemplaat moet als zwak beschouwd worden, net als de binnenschermen voor (alle metaal in de wielkast waar de wielkuip niet overheen zit). Met name zwak zijn de voetenbakken achter, de naad tussen voorste helft en achterste helft bodemplaat, en de rand van de bodemplaat tegen de dorpel.

Rotterij kan zich ook goed verstoppen, dus wees bedacht op roestkleurige sporen op goed uitziende steenslagcoatings, want die coating laat los en de primer hecht beter aan de coating dan aan het metaal! Dus overal waar die coating loszit, kun je ervan uitgaan dat er blank staal onder zit.

Afbeelding

Valt wel mee toch?

Think again:

Afbeelding

IJsberg regel is dus van toepassing hier...

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:18
door webturbo
Na een paar avondjes las- en slijpwerk, nog niet helemaal af want de veerpootversterking moest nog:

Afbeelding

Verder nog een uit twee stukken opgebouwd, eigenhandig gevouwen reparatiedeel van 42 x 17cm in de voetenbak linksachter:

Afbeelding

Van de dorpelrand heb ik ook nog wel dergelijke foto's. Mijn 146 had rechts de helft van de dorpelrand de coating los en beginnende roest eronder (daar was ik door flink peuteren aardig op tijd bij), links over de HELE lengte van de dorpel hetzelfde. Hier en daar kwam zelfs blank staal onder de loszittende coating vandaan, zo ver was het vocht dus nog niet gekomen...

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:20
door arjan kooi
Ik weet niet of het een SW moet zijn, maar in Den Haag staat een mooie zwarte sedan met weinig KM (76.000NAP).
Tevens een mooi rood alcantara interieur, of dit dichterbij is ?? (voor mij wel)

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:26
door Ronald
Heb je een link ervan? :?:

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:27
door arjan kooi
staat op de zelfde speurders site.

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:29
door arjan kooi
sorry, autotrack site bedoel ik.

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:34
door webturbo
Hebbes... dorpelrandje NA het wegsteken van loszittende coatings.

Afbeelding

Die afgeslepen schroef is van de gasleiding trouwens, maar dat was niet zozeer de oorzaak ; de andere kant van de auto (waar geen extra leiding in de bodem geschroefd zit) had hetzelfde euvel.

Grappig he, dat onbehandeld staal. Da's dus niet lakschade door kruipende roest, maar gewoon slechte afwerking: bladderende verf. Bovenin de wielkast, op een door de wielkuip beschermd stuk, kwam ik ook wat verf tegen die ik met m'n vinger er zo af schoof, bladderdebladder. Tja, dan kan je een auto wel verzinken, maar dun verzinkt staal roest vroeg of laat ook een keer als je het verder niet goed behandelt...

Zichtdelen hebben geen last, die zijn wel fatsoenlijk behandeld en gespoten. Daarom zijn de buitenkanten van de dorpels ook nog puntgaaf, ondanks de kilo's klei die zich in elke sideskirt verzameld hebben.

Re: Dedra SW 1.8 VVT

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:37
door Ronald
Duidelijk verhaal Marcel! :evil:

Dan is inderdaad een Thema (of uberhaubt een tipo 4) zo slecht nog niet...