Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Jaapvliet » 09 feb 2012, 21:40

De laatste tijd heb ik probleempje met een raam van de coupé, of liever, de elektrische aansturing ervan. Zoals wellicht bekend is zit er een mechanisme ingebouwd dat de raam even laat zakken als je de deur opent, en weer omhoog duwt als je de deur sluit. Nu is het zo dat bij het sluiten van de deur aan passagierszijde het net is of het mechaniek de raam te ver omhoog wil duwen. Het laatste stukje hoor je dan een soort krakend/ratelend geluid, alsof er iets in het mechaniek 'doorslipt'.

Is er misschien iemand onder jullie die hier ervaring mee heeft?

Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Jaapvliet » 30 mei 2012, 22:16

Inmiddels heb ik met het deurpaneel eraf gekeken of er wat te zien is. Heel raar om te zien is dat het raam met zoveel kracht dichtgeduwd wordt dat het binnenste deurpaneel naar binnen gedrukt wordt. Is dat normaal?

Ik wil nu morgen kijken of ik het raam / mechanisme eruit kan krijgen, misschien is er meer te zien :(

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Hans8V » 30 mei 2012, 22:25

Ik ken het sluitmechanisme niet, maar dat een raam stevig aangeduwd wordt is wel normaal. Aangezien er op de meeste mechanismes geen eindschakelaar zit om het motortje van de raambediening te stoppen als het raam dicht is, wordt deze pas afgeschakeld als er een bepaalde stroom overschreden wordt. En die gaat pas lopen als het motortje (=raam) tegen gehouden wordt. Vandaar...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Lancialover » 31 mei 2012, 18:56

Bij bijvoorbeeld een porsche boxter (zelfde idee qua ramen als de Kappa Coupé) is het wel zo dat je de eindstand kunt afstellen. Ik zou toch eens nakijken of je hem niet iets naar beneden kunt stellen

Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Jaapvliet » 24 jun 2012, 15:06

Een regenachtige zondagmiddag... ideaal om forums af te struinen ;) .

Laatste update: deurpaneel gedemonteerd om de zaak eens wat beter te horen/bekijken. Niets raars kunnen ontdekken, dus vervolgens de raamgeleiders, kabels en rolletjes zo goed mogelijk ingespoten met teflon en... gekraak verdwenen!

Maar na een week kwam het weer terug jammergenoeg :( . Dat wordt dus nóg een keertje demonteren en de kuur herhalen denk ik. Maar gelukkig dus geen kapot mechanisme!

Gebruikersavatar
barolo
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 dec 2011, 13:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door barolo » 24 jun 2012, 17:25

ik heb bij mijn Kappa Coupe gelukkig een nieuw rechter raamsetje gevonden en geplaatst, de bestuurderskant heeft ook een kraakje en klonk gehad. Net of er staal op staal schoof. Ik heb het ingespoten en sinds januari geen klachten meer.
Ik ben er ook beducht op, maar weet wel dat een nieuw setje erg lastig is te vinden en als je het vindt ook erg prijzig.

Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Jaapvliet » 01 jul 2012, 14:14

Dat zijn de geneugten van een zeldzame auto rijden moet je dan maar denken ;) .

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe/waar ik zo'n mechanisme kan vinden. Gewoon proberen te bestellen via het dealernetwerk met een parts-code uit Eper is waarschijnlijk te kort door de bocht? :D

Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Jaapvliet » 19 aug 2012, 12:14

Update:

Probleem gevonden en opgelost met, geloof het of niet, 3 tie-wraps... :lol: .

Na het nogmaals verwijderen van het deurpaneel én de geluidsdempende folie geprobeerd het mechanisme te smeren; trucje werkte niet meer. Dus verder gezocht. Zie ik op een gegeven moment terwijl ik de deur dichtdoe (in de auto gezeten) dat een soort plug om de geleidehuls van de kabel van het raammechanisme uit zijn bevestiging wordt getrokken, bij het aandrukken van de raam in de sponning. Dat ding heeft een soort van randjes om zichzelf vast te houden in de plastic huls die vastzit op het elektromotortje van de raam. Die plastic huls is lam en houdt daardoor de plug niet goed vast, waardoor die zich al ratelend (tandjes) in en uit de plastic huls beweegt...

Die plug dus weer in de huls geduwd, en vervolgens met de tie-wraps ervoor gezorgd dat de plastic huls de plug weer stevig in zijn greep houdt. Probleem opgelost, gelukkig dus geen nieuw raammechaniek nodig :thumbup: .

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Elektrische ramen probleempje Kappa Coupé

Bericht door Hans8V » 19 aug 2012, 13:02

Al doende leert men, en problem solved! :thumbup:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”