Kappa Coupe binnenverlichting defect

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Kappa Coupe binnenverlichting defect

Bericht door Erwin123 » 05 jun 2013, 23:00

Tot mijn stomme verbazing merkte ik pas gisteren op dat er ook een Kappa rubriek is op dit forum. Dus maar
gauw mijn eerste Kc posting plaatsen.

Bij aanschaf van mijn Kc had ik al opgemerkt dat de binnenverlichting het niet deed bij het openen van de deur. Aanvankelijk heel lang geen aandacht aan geschonken. Laatst toch maar eens verder gekeken om op te lossen. Aangezien het euvel zich voordeed bij beide deuren ging ik er vanuit dat het probleem in de centrale aansturings unit zat. Op Marktplaats zag ik een advertentie van iemand die een sloper had staan voor onderdelen. Die had zo’n unit voor weinig beschikbaar. Maar helaas, het vervangen van deze unit bleek niet de oplossing. In ieder geval heb in nu een reserve unit op voorraad. Deze unit zit overigens aan het linker voeteneind van de bijrijderskant, daar zit een afdekplaatje waar ie achter zit.

Toch eens verder gezocht op internet en vond de mogelijke oplossing nota bene op het Maserati forum:

http://www.maseratichat.nl/viewtopic.ph ... 177#p32057" onclick="window.open(this.href);return false; :

Ook zitten er vaak aan sloten (zoals idd achterklep, motorkap) schakelaartjes die een signaal open of gesloten doorgeven aan datzelfde regelapparaat. Bij de Lancia Kappa (Coupé) bijvoorbeeld wordt hierdoor ook de binnenverlichting bediend. deze binnenverlichting heeft een uitschakelvertraging (dimmer)
en als zo'n schakelaartje in een portier op open blijft staan, zal de binnenverlichting ook niet meer aan gaan bij portier openen, deze staat immers nog open?


Weer contact opgenomen met de aanbieder van de sloper en twee deur vergrendelingsloten op de kop getikt. Deze allebei vervangen en presto. Dus ja, allebei de kanten waren domweg stuk. Ik heb nog geprobeerd om de oude sloten open te maken om verder te kijken. Dit lukt niet want het is ahw een geklonken geheel.

Lekker klusje dat weer zoveel voldoening geeft want in het donker wordt nu de cognac kleurige Poltrona Frau interieur weer zo fraai opgelicht. Aangezien ik in een donkere parkeergarage sta is het iedere dag weer genieten :P
Bijlagen
Kc deurslot vergrendeling
Kc deurslot vergrendeling

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Kappa Coupe binnenverlichting defect

Bericht door Volumex » 06 jun 2013, 20:30

Ik spuit ze meerdere keren per jaar in met wd-40. Helpt ook ter voorkoming van dit euvel. ;)

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Kappa Coupe binnenverlichting defect

Bericht door Frank » 06 jun 2013, 22:43

VAG gebruikt die microswitches ook, met dezelfde malheur als gevolg. Bij de Octavia had ik daardoor last van in- en uitschakelende kofferbakverlichting met daarbij een oplichtend waarschuwingslampje op het dashboard. Na veel geklooi kwam ik erachter dat het indraaien van de rubber stootdoppen van de achterklep het juiste effect had. Ik had ze juist uitgedraaid zodat de klep lekker strak sloot, maar dat werkte dus averechts. De afstelling van de deurvanger is dus ook een controlepunt mocht je weer problemen ondervinden.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Kappa Coupe binnenverlichting defect

Bericht door Erwin123 » 06 jun 2013, 23:10

@Volumex, goed om te weten. Spuit je het gewoon vol vanaf de slotzijde? (ik neem aan dat je niet het deurpaneel verwijderd).

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Kappa Coupe binnenverlichting defect

Bericht door Volumex » 08 jun 2013, 22:55

inderdaad, vanaf de slotzijde. Heb een keer een nieuw slot gemonteerd, maar daarna iedere keer de sloten ingespoten. Met name in de winter vertoont hij wel eens kuren. Wil dan soms ook niet van slot gaan met de afst.bed. Goed volspuiten met wd-40 in de slotvanger dus. Ook de resterende wd-40 verdwijnt in het portier. Dat kan mijns inziens geen kwaad, goeie antiroest :lol: ook al doen Kappa's dat niet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”