Airco perikelen

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Airco perikelen

Bericht door Volumex » 20 jun 2013, 23:34

Ook ik ontkom er niet aan :lol: De eerste warme dagen in Nederland en mijn airco doet vreemd. (en Gerrit is met vakantie :thumbdown: :lol: ).

Om bij het begin te beginnen. In 2010 zijn er diverse leidingen, afdichtingen, de pomp en uiteraard het filterdroger element vervangen. Tevens op de juiste wijze afgevuld. De jaren daarna alles goed gegaan tot nu. Ik gebruik hem alleen met echte warmte (gezondheidskwestie), dus nooit in de winter. Hij wordt wel koud maar alleen aan de rechterzijde van het interieur. Nu is het geen dualzone dus dat is vreemd. Ik heb het interieurfilter eruit gehaald en aan de verdamper gevoeld en die wordt alleen aan de rechterkant koud dus daar is de verklaring. Hoe kan het echter dat hij dan links niet koud wordt?
Toen ik overigens verder ging kijken vond ik wel leksporen op de aansluitingen van de condensor (waarvan notabene één slang met ringen is vervangen destijds). Hij sist ook wel lichtelijk als ik 'm inschakel (dus geen volle druk).
Ik heb dit verhaal al met ervaringsdeskundige Rick van het ex Kappa turbo 20v forum ;) gevoerd, maar maak hem hier iets breder, dus kom maar met de adviezen, ervaringen, etc...

Ik ga 'm in ieder geval vullen en wellicht de afdichtringen op de condensor vervangen (uiteindelijk misschien toch een nieuwe condensor).
Is er een plausibele technische verklaring voor het feit dat hij alleen aan de rechterkant van de verdamper koud wordt als hij half leeg is? Of zou de verdamper in een hoek verstopt kunnen zitten (iets waar ikzelf nog nooit van gehoord heb overigens)? O ja, de pomp is toen niet vervangen omdat hij stuk was (wat gruis in de leidingen tot gevolg zou kunnen hebben gehad), maar omdat de pakkingen tussen de helften lekten. Hij functioneerde toen nog prima, maar liep erg hard leeg (week of drie :lol: )

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Airco perikelen

Bericht door Maarten-Jan » 21 jun 2013, 08:20

Ik zou zeggen; hij loopt op zijn laatste adem en krijgt het systeem gewoon niet meer in zijn geheel gekoeld. Er is nog net genoeg druk om de compressor in te laten slaan, maar te weinig om het hele systeem te doorlopen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Airco perikelen

Bericht door Robkg » 21 jun 2013, 08:36

De airco moet regelmatig even aangezet worden, anders is de kans groter dat die kapot gaat. Ook dient het filter/droger elke 2jr vervangen te worden.

Ik zou aanraden om een (goede) airco specialist te raadplegen. En in mijn ervaring is net als bij je motor en remmen, jaarlijks onderhoud aan de airco het geld dubbel en dwars waard.
Laatst gewijzigd door Robkg op 21 jun 2013, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lancia K SW 2.4 20v

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Airco perikelen

Bericht door Robkg » 21 jun 2013, 08:36

Ik heb lang gezocht en dit was wel de beste deal welke ik kon vinden, zelfs als ik er vanuit Hilversum voor naar Oldenzaal moet rijden: http://www.deautoaircospecialist.nl/onderhoud" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook geeft dit goed aan wat er allemaal moet gebeuren (is een flinke lijst).
Lancia K SW 2.4 20v

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: Airco perikelen

Bericht door don pedro » 22 jun 2013, 12:55

Ff je topic overnemen Dick :D

Bij een JTD slaat de vin niet in op het moment dat de airco wordt ingeschakeld.

De pomp werkt goed. We hebben de boel gecontroleerd op lekkages met stikstof afgeperst , gevacumeerd en opnieuw gevuld. De druk bouwt goed op tot 18 bar zelfs meer, maar op dat moment moet de ventilator inslaan, maar doet dit dus niet. De pomp zelf draait wel en dat is niet zo lekker voor de pomp want die druk moet ie ergens kwijt.

ik kan me nog herinneren dat die 2e trap vaak kapot gaat van de schakeling vin of evt de hoge druk sensor??

Iemand nog meer ideeën?

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Airco perikelen

Bericht door Frank » 22 jun 2013, 16:11

Ik heb een paar jaar geleden de airco van mijn Marea laten renoveren. Daarbij is er ook wat aan de elektronica gefixt, volgens mij een relais onder de motorkap. Het fijne weet ik verder helaas niet meer.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Airco perikelen

Bericht door Volumex » 23 jun 2013, 22:22

Airco vullen kost mij natuurlijk nagenoeg niets ;) Ik wil alleen zeker weten dat er niet meer aan de hand is. Ik denk dat wat MJ zegt het meest logische is. Ik heb namelijk nooit een kapotte pomp gehad dus wat een aantal van mijn collega's suggereren (gruis in de verdamper waardoor hij verstopt zit) vind ik niet logisch.

@ Donpedro: ik denk aan twee dingen bij jouw JTD: of de koelvin, of de druksensor van de airco. Bij de koelvin moet je overigens de stekker op de electromotor zelf eens goed controleren en de weerstand voor de 1e danwel tweede snelheid. Beide zijn gevoelig. En inderdaad het aanstuurrelais in de zekeringkast. Ik neem aan dat we hier ook over een Kappa praten dus dan is het de zekeringkast achter de linkerkoplamp.

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Airco perikelen

Bericht door Frank » 23 jun 2013, 22:42

Bij mij waren die relais flink aan gort, hij heeft toen veel werk gehad om alles netjes te laten werken. Omdat de fan niet aansloeg liep de druk te ver op wat uiteindelijk de pomp en diverse leidingen de das om deed. In elk geval een controle waard dus.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: Airco perikelen

Bericht door don pedro » 24 jun 2013, 07:32

Even al wat getest. De relais (degene vd ventilators die in het zwarte doosje onder de motorkap) open gemaakt en handmatig ingedrukt. 1e trap doet niets, 2e trap werkt meteen, de beide vins gaan volop blazen. Met beide relais getest en alleen dus de 2e trap werkt met beide relais, 1e trap ook weer met beide relais geen sjoegge.

Dus ik verdenk de weerstand. Vandaag even weerstand doorverbinden met zekering, zal deze draaien dan weerstand vervangen.

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: Airco perikelen

Bericht door don pedro » 24 jun 2013, 21:24

Bezig aan het checken, maar weerstand gelijk op het relais gekoppeld en dan gaat die 1e weerstand werken, airco werkt dan ook top. Weerstand lijkt het niet te zijn want uitgewisseld met een andere en zelfde gedrag. Kan het aan een kapotte temp sensor liggen?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”