Airco perikelen
Airco perikelen
Ook ik ontkom er niet aan De eerste warme dagen in Nederland en mijn airco doet vreemd. (en Gerrit is met vakantie ).
Om bij het begin te beginnen. In 2010 zijn er diverse leidingen, afdichtingen, de pomp en uiteraard het filterdroger element vervangen. Tevens op de juiste wijze afgevuld. De jaren daarna alles goed gegaan tot nu. Ik gebruik hem alleen met echte warmte (gezondheidskwestie), dus nooit in de winter. Hij wordt wel koud maar alleen aan de rechterzijde van het interieur. Nu is het geen dualzone dus dat is vreemd. Ik heb het interieurfilter eruit gehaald en aan de verdamper gevoeld en die wordt alleen aan de rechterkant koud dus daar is de verklaring. Hoe kan het echter dat hij dan links niet koud wordt?
Toen ik overigens verder ging kijken vond ik wel leksporen op de aansluitingen van de condensor (waarvan notabene één slang met ringen is vervangen destijds). Hij sist ook wel lichtelijk als ik 'm inschakel (dus geen volle druk).
Ik heb dit verhaal al met ervaringsdeskundige Rick van het ex Kappa turbo 20v forum gevoerd, maar maak hem hier iets breder, dus kom maar met de adviezen, ervaringen, etc...
Ik ga 'm in ieder geval vullen en wellicht de afdichtringen op de condensor vervangen (uiteindelijk misschien toch een nieuwe condensor).
Is er een plausibele technische verklaring voor het feit dat hij alleen aan de rechterkant van de verdamper koud wordt als hij half leeg is? Of zou de verdamper in een hoek verstopt kunnen zitten (iets waar ikzelf nog nooit van gehoord heb overigens)? O ja, de pomp is toen niet vervangen omdat hij stuk was (wat gruis in de leidingen tot gevolg zou kunnen hebben gehad), maar omdat de pakkingen tussen de helften lekten. Hij functioneerde toen nog prima, maar liep erg hard leeg (week of drie )
Om bij het begin te beginnen. In 2010 zijn er diverse leidingen, afdichtingen, de pomp en uiteraard het filterdroger element vervangen. Tevens op de juiste wijze afgevuld. De jaren daarna alles goed gegaan tot nu. Ik gebruik hem alleen met echte warmte (gezondheidskwestie), dus nooit in de winter. Hij wordt wel koud maar alleen aan de rechterzijde van het interieur. Nu is het geen dualzone dus dat is vreemd. Ik heb het interieurfilter eruit gehaald en aan de verdamper gevoeld en die wordt alleen aan de rechterkant koud dus daar is de verklaring. Hoe kan het echter dat hij dan links niet koud wordt?
Toen ik overigens verder ging kijken vond ik wel leksporen op de aansluitingen van de condensor (waarvan notabene één slang met ringen is vervangen destijds). Hij sist ook wel lichtelijk als ik 'm inschakel (dus geen volle druk).
Ik heb dit verhaal al met ervaringsdeskundige Rick van het ex Kappa turbo 20v forum gevoerd, maar maak hem hier iets breder, dus kom maar met de adviezen, ervaringen, etc...
Ik ga 'm in ieder geval vullen en wellicht de afdichtringen op de condensor vervangen (uiteindelijk misschien toch een nieuwe condensor).
Is er een plausibele technische verklaring voor het feit dat hij alleen aan de rechterkant van de verdamper koud wordt als hij half leeg is? Of zou de verdamper in een hoek verstopt kunnen zitten (iets waar ikzelf nog nooit van gehoord heb overigens)? O ja, de pomp is toen niet vervangen omdat hij stuk was (wat gruis in de leidingen tot gevolg zou kunnen hebben gehad), maar omdat de pakkingen tussen de helften lekten. Hij functioneerde toen nog prima, maar liep erg hard leeg (week of drie )
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Airco perikelen
Ik zou zeggen; hij loopt op zijn laatste adem en krijgt het systeem gewoon niet meer in zijn geheel gekoeld. Er is nog net genoeg druk om de compressor in te laten slaan, maar te weinig om het hele systeem te doorlopen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Airco perikelen
De airco moet regelmatig even aangezet worden, anders is de kans groter dat die kapot gaat. Ook dient het filter/droger elke 2jr vervangen te worden.
Ik zou aanraden om een (goede) airco specialist te raadplegen. En in mijn ervaring is net als bij je motor en remmen, jaarlijks onderhoud aan de airco het geld dubbel en dwars waard.
Ik zou aanraden om een (goede) airco specialist te raadplegen. En in mijn ervaring is net als bij je motor en remmen, jaarlijks onderhoud aan de airco het geld dubbel en dwars waard.
Laatst gewijzigd door Robkg op 21 jun 2013, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lancia K SW 2.4 20v
Re: Airco perikelen
Ik heb lang gezocht en dit was wel de beste deal welke ik kon vinden, zelfs als ik er vanuit Hilversum voor naar Oldenzaal moet rijden: http://www.deautoaircospecialist.nl/onderhoud" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook geeft dit goed aan wat er allemaal moet gebeuren (is een flinke lijst).
Ook geeft dit goed aan wat er allemaal moet gebeuren (is een flinke lijst).
Lancia K SW 2.4 20v
Re: Airco perikelen
Ff je topic overnemen Dick
Bij een JTD slaat de vin niet in op het moment dat de airco wordt ingeschakeld.
De pomp werkt goed. We hebben de boel gecontroleerd op lekkages met stikstof afgeperst , gevacumeerd en opnieuw gevuld. De druk bouwt goed op tot 18 bar zelfs meer, maar op dat moment moet de ventilator inslaan, maar doet dit dus niet. De pomp zelf draait wel en dat is niet zo lekker voor de pomp want die druk moet ie ergens kwijt.
ik kan me nog herinneren dat die 2e trap vaak kapot gaat van de schakeling vin of evt de hoge druk sensor??
Iemand nog meer ideeën?
Bij een JTD slaat de vin niet in op het moment dat de airco wordt ingeschakeld.
De pomp werkt goed. We hebben de boel gecontroleerd op lekkages met stikstof afgeperst , gevacumeerd en opnieuw gevuld. De druk bouwt goed op tot 18 bar zelfs meer, maar op dat moment moet de ventilator inslaan, maar doet dit dus niet. De pomp zelf draait wel en dat is niet zo lekker voor de pomp want die druk moet ie ergens kwijt.
ik kan me nog herinneren dat die 2e trap vaak kapot gaat van de schakeling vin of evt de hoge druk sensor??
Iemand nog meer ideeën?
Re: Airco perikelen
Ik heb een paar jaar geleden de airco van mijn Marea laten renoveren. Daarbij is er ook wat aan de elektronica gefixt, volgens mij een relais onder de motorkap. Het fijne weet ik verder helaas niet meer.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Airco perikelen
Airco vullen kost mij natuurlijk nagenoeg niets Ik wil alleen zeker weten dat er niet meer aan de hand is. Ik denk dat wat MJ zegt het meest logische is. Ik heb namelijk nooit een kapotte pomp gehad dus wat een aantal van mijn collega's suggereren (gruis in de verdamper waardoor hij verstopt zit) vind ik niet logisch.
@ Donpedro: ik denk aan twee dingen bij jouw JTD: of de koelvin, of de druksensor van de airco. Bij de koelvin moet je overigens de stekker op de electromotor zelf eens goed controleren en de weerstand voor de 1e danwel tweede snelheid. Beide zijn gevoelig. En inderdaad het aanstuurrelais in de zekeringkast. Ik neem aan dat we hier ook over een Kappa praten dus dan is het de zekeringkast achter de linkerkoplamp.
@ Donpedro: ik denk aan twee dingen bij jouw JTD: of de koelvin, of de druksensor van de airco. Bij de koelvin moet je overigens de stekker op de electromotor zelf eens goed controleren en de weerstand voor de 1e danwel tweede snelheid. Beide zijn gevoelig. En inderdaad het aanstuurrelais in de zekeringkast. Ik neem aan dat we hier ook over een Kappa praten dus dan is het de zekeringkast achter de linkerkoplamp.
Re: Airco perikelen
Bij mij waren die relais flink aan gort, hij heeft toen veel werk gehad om alles netjes te laten werken. Omdat de fan niet aansloeg liep de druk te ver op wat uiteindelijk de pomp en diverse leidingen de das om deed. In elk geval een controle waard dus.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Airco perikelen
Even al wat getest. De relais (degene vd ventilators die in het zwarte doosje onder de motorkap) open gemaakt en handmatig ingedrukt. 1e trap doet niets, 2e trap werkt meteen, de beide vins gaan volop blazen. Met beide relais getest en alleen dus de 2e trap werkt met beide relais, 1e trap ook weer met beide relais geen sjoegge.
Dus ik verdenk de weerstand. Vandaag even weerstand doorverbinden met zekering, zal deze draaien dan weerstand vervangen.
Dus ik verdenk de weerstand. Vandaag even weerstand doorverbinden met zekering, zal deze draaien dan weerstand vervangen.
Re: Airco perikelen
Bezig aan het checken, maar weerstand gelijk op het relais gekoppeld en dan gaat die 1e weerstand werken, airco werkt dan ook top. Weerstand lijkt het niet te zijn want uitgewisseld met een andere en zelfde gedrag. Kan het aan een kapotte temp sensor liggen?