Deuropener gaat niet meer terug

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Deuropener gaat niet meer terug

Bericht door Maarten-Jan » 07 feb 2009, 18:40

Ja, de Kappa wordt oud; ouderdom kom met gebreken. Wanneer die gebreken APK-afkeur zijn is het tijd voor actie!

De handel van de passagierszijde van de deur van mijn K SW klapt niet meer naar binnen als je de deur hebt opengemaakt. Vervelend, want de deur gaat niet meer goed dicht en bij de eerste bocht naar links gaat rechts de deur open... Ook APK-aflkeur liet de keurmeester weten. Dus aan de slag.

Van binnenuit heb ik de deurbekleding verwijderd en de binnenbekleding ter hoogte van het slot eraf gehaald. Van binnenuit kun je nu met M8 dopje de drie bevestigingsboutjes van de handel losmaken. De handel kan dan nog niet verwijderd worden. Eerst haal je de twee verbindingsstukjes met de CV-unit los. Eentje is van staal en verbindt de handel met de deuropener van de unit, de andere is van plastic en verbindt het slot met de unit.

Wanneer beiden los zijn kun je de handel eraf halen van buitenaf. Draai de handel hiertoe vanaf de onderkant naar boven en je hebt hem er zo uit.

De handel zit geborgd met een vierkante spie. Haal deze spie eruit. De handel komt dan los en kan bekeken worden. Let erop dat je het veertje niet laat wegspringen. Zet de handel in de bankschroef en tik het pootje dat verbonden is met de spie, met een hamer weg van de handel. Let op, doe rustig aan, hij hoeft maar 1 mm aangepast te worden. Er zijn twee pootjes, die waar de handel beschadigd is moet je van de handel aftikken, de ander laat je gewoon. Monteer de boel weer en check of de handel nog aanloopt. Als alles weer goed gaat monteer je de hele unit weer in de auto.

Let op! Handigheidje; schroef de unit van de CV eerst los in de deur. Hang daarna de handel inclusief het stalen verbindingsstaafje in de deur, werk de unit van de CV weer omhoog terwijl je dit ijzeren staafje begeleid in het gaatje van de CV waar hij in moet. Dan is de montage geen probleem.

Ik heb ook meteen de armsteun gereviseerd, dat doe ik in een ander onderwerp uit de doeken.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Deuropener gaat niet meer terug

Bericht door Hans8V » 10 feb 2009, 10:57

En met wat extra onderbroeken elastiek kan het ook :lol:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”