Electrische stoelen in de Kappa

Vraagbaak interieur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Electrische stoelen in de Kappa

Bericht door Maarten-Jan » 18 jan 2009, 15:15

Vanwege een aantal vragen via de mail heb ik besloten een oud topic van me hier opnieuw te plaatsen. Voor de bekenden hier dus een herhaling. In alle versies wordt de - aangesloten op een gezamenlijk massapunt in de middenconsole (bijvoorbeeld een inbusbout uit de aansluiting van de handremopbouw)

Versie 1; de officiële
Aan de hand van het electrische schema van de Kappa heb ik destijds met een aantal relais van de Thema (Kappa relais zijn hetzelfde) een kabelboom in elkaar gezet. Ook zonder kennis van electrotechniek lukt dat prima. Kleurcode en nummer op het relais volgen, solderen, tape erom en klaar is klara. Hiervoor heb je wel de eerste stukjes kabelboom van de stoelen nodig. Zeg vanaf de stoelen tot aan de dorpel rechts van de passagiersstoel. Beide kabelbomen kun je daar doorknippen, dan heb je voldoende lengte.

Ik heb een continue + vanaf de accu getrokken naar de middenconsole en daar vervolgens de hele dradenbrei verwerkt. Met installatiedraad heb ik de stekkers onder de stoelen getrokken. De contact + ligt al in de middenconsole bij de sigarette aansteker/stroom aansluiting. Daar zit ook de gele verlichtings + op dus die kon ik gewoon aan elkaar knopen. De eerste test van de kabelboom heb ik buiten de auto gedaan en die was positief. Na montage was dat niet anders. Keurig stroom erop als het contact aangaat en je hoort de relais klikken.
Voor de waarschuwingsslampjes in het dashboard van de stoelverwarming heb ik twee plusdraadjes van de stoelverwarmingsrelais getrokken naar achter het dashboard. Deze vertrokken van aansluiting 87A. Achter het dashboard heb ik beide aanstuur + draden van de lampjes doorgeknipt en hier deze aansturing op vastgesoldeerd. Zo gaan de lampjes branden bij ingeschakelde verwarming.
Na installatie van het geheel doet de verwarming het helaas nog niet. Ik heb alles nagemeten en geconstateerd dat het relais zijn werk goed doet. blijft over de verwarmingselementen of de massa van deze elementen. Dat moet ik nog uitzoeken.

TIP: Test eerst de stoelverwarming voordat je besluit deze geheel te installeren. Mocht je er later achterkomen dat de verwarmingselementen het niet doen, heb je jezelf heel veel werk bespaard!

Versie 2; de iets makkelijkere
Vervang twee relais voor de stoelbediening door 1. Beide stoelen kunnen namelijk prima door 1 relais aangestuurd worden. Sluit de + van de ene stoel aan op nr 87; de + van de andere stoel op 87a.
Beslis zelf of je de twee relais voor de verwarming nodig hebt of niet. Deze moeten wel apart geplaatst worden omdat de verwarming aangaat doordat het relais negatief bekrachtigd wordt door het knopje van de verwarming.

Versie 3; de eenvoudigste
Tap de + naar de tweede sigaretteaansteker af en knoop hier de + draden van de stoelbediening aan vast. In deze opzet heeft de stoel geen verwarming

Natuurlijk kun je ook geheel officieel de stoelen aansluiten via een kabelboom die je geheel demonteert uit een donor. Dit is erg lastig aangezien de hele kabelboom ingetaped zit en slechts met veel moeite geheel te verwijderen is. Je krijgt dan wel de originele relais achterin de auto en de originele aansturing van de waarschuwingslampjes voor de stoelverwarming.

De plaatjes zijn van versie 1.
NB Demonteren van de middenconsole en het monteren van een officiële kabelboom wordt hier goed uitgelegd, inclusief foto's. Ook staat hierin de reparatie van een kapotte stoelverwarming opgenomen en de demontage van een deurpaneel!
Bijlagen
Afb004.jpg
Afb003.jpg
Afb002.jpg
Afb001.jpg
Afb005.jpg
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Electrische stoelen in de Kappa

Bericht door Jan Willem » 18 jan 2009, 18:35

Doet de stoelverwarming het nu M-J?

Bij mij weigert de bestuurdersstoel nog steeds, terwijl alle relais kerig schakelen, de controle-lampjes branden en bij doormeten de linkerstoel dezelde waarden geeft als de rechterstoel (die wel lekker warm wordt).

Op een hongaarse site staan hele mooie foto's van het uit elkaar (en weer in elkaar) zetten van de stoelen met daarop heel goed aangegeven hoe de verwarmingsdraadjes lopen.
Ik wacht dus maar even toe het weer en temperatuur zodanig zijn dat mijn echtgenote de dagelijkse trips in de cabrio kan maken en ik de bestuurdersstoel op mijn gemak kan demonteren, uit elkaar halen, solderen, in elkaar zetten en weer in ade auto plaatsen, of iemand moet nog een bruikbare zeer goedkope (lees gratis) tijdelijke stoel hebben.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Electrische stoelen in de Kappa

Bericht door Jan Willem » 01 jul 2009, 07:31

Gelukt!

De stoel gedemonteerd, een half uurtje priegelen om de bekleding van de zitting te verwijderen, 10 minuten zoeken en 2 draadjes solderen en vervolgens 1½ uur priegelen om de zitting weer in elkaar te krijgen en de stoel terug te zetten.

Het is overdag 30 graden, maar mijn stoelverwarming doet het weer!

Nu alleen nog olie verversen en we zijn klaar voor de vakantie-trip!
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

lanciakappasw
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2011, 21:56

Re: Electrische stoelen in de Kappa

Bericht door lanciakappasw » 21 apr 2011, 22:10

Ik heb een vraag over het overzetten van electrisch bedienbare stoelen uit een donorauto naar een auto zonder electrisch bedienbare stoelen. Ik heb uit de tekst begrepen dat er standaard in een Kappa geen voorbereidende kabels liggen voor het aansturen van de electrisch bedienbare voorstoelen. De kabels moeten dus in zijn geheel uit de donorauto worden geplukt. Van de link uit Hongarije die in de tekst staat wordt ik niets wijzer van :crazy: . Hoe kan ik nou het beste te werk gaan bij het overzetten van deze stoelen? Het betreft overigens in beide gevallen een Kappa SW. Ik hoor het graag...

Alvast bedankt,

Groet,

Roy

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Electrische stoelen in de Kappa

Bericht door Maarten-Jan » 21 apr 2011, 22:39

De Hongaarse site is inderdaad helaas ter ziele. Ik heb nog wel geprobeerd de oude pagina's op te halen, maar die waren echt weg.

Of het nu een SW is of een Berlina; bij de Kappa ligt de kabelboom exact gelijk. Bij de Thema SW zit de kabelboom van de stoelen anders dan bij de Berlina. De kabelboom in de K loopt altijd vanaf rechtsachter langs de dorpel en onder de bijrijdersstoel door naar beide stoelen. Langs de dorpel lopen dan nog helemaal naar voren de + aansturing en de twee draden die het lichtje in het dashboard aandoen als de verwarming aangaat in de stoelen. Ook zit er nog een kabeltje voor de massa van de linker voordeur. Als die open is moet je de voorstoel kunnen verstellen zonder de sleutel in het contact te doen. Dit heb ik bijvoorbeeld overgeslagen. Hoeveel + draden er liggen weet ik niet maar op de naslagwerken site kun je het werkplaatshandboek downloaden en dit nakijken.

Het is dus zaak om de gehele betreffende kabelboom mee te nemen! Er zit eigenlijk niks anders op. Ik had die kabelboom niet beschikbaar en heb dus zelf iets gemaakt. Thuis kun je dan de kabels voor de stoelen isoleren en dan dat gedeelte in de auto plaatsen. Irritant aan de K is dat de diverse kabelbomen weliswaar goed te onderscheiden zijn (zijn apart ingepakt) maar dat het geheel ook weer ingepakt is, je moet dus veel priegelen met een mesje om de tape te verwijderen maar niet de draden te beschadigen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”