Omdat ik niet geheel tevreden was over hoe de bobines op de kleppen deksel vast zaten heb ik een kleine verandering aangebracht. In plaats van een draadeind waar de bobine overheen wordt geschoven heb gebruik ik nu gewoon een RVS bout met een vulring eronder.
Vulring heb ik gemaakt van een kuststof genaamd POM en zou de temperaturen moeten kunnen overleven. Of dat op termijn ook zo is weet ik niet, misschien vervormt hij wel heel langzaam en gaat de bobine dus los zitten. Ik heb voor RVS bouten gekozen omdat die veel minder warmte geleidend zijn dan gewoon staal.
Op de foto zie je links hoe het was en rechts hoe het nu is.
Ook heb ik de kleppen speling nog gecontroleerd, of althans mee begonnen want het bleek een vrij nutteloze onderneming te zijn.
Bij het controleren van inlaatklep nr.1 zag ik een nok en schijfje die er alles behalve gezond uitzagen……. Op de foto zie je links zoals hij had moeten zijn en rechts zoals hij nu is.
Waar is de auto mee bezig? Had hij bloedarmoede en vond hij deze nok een geschikte plek om zijn ijzer deficiëntie mee op te lossen?
Maar serieus, dat is niet normaal. De hoogte van de nok is 2mm korter dan de rest en heeft daar waarschijnlijk rond de 1000Km over gedaan. Ik kan mij vorige zomer niet herinneren dat gezien te hebben.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Olietekort kan het niet zijn want hij lag in een bad met olie bij het verwijderen van de kleppendeksel. Ook krijgt hij olie via de lagers van de nokkenas en die, met staal op aluminium, zouden veel eerder de geest geven maar zien er gewoon prima uit.
Slechte olie is het ook niet want dan zou ik wel iets zien op de andere 7 nokken en die zijn gewoon goed.
Bij het demonteren van het nokkenashuis zag ik dat het stelschijfje van de gesneuveld nok niet was zoals de rest. Bij alle andere nokken zaten originele Fiat/Lancia schijfjes maar bij deze dus niet. Ik vind het moeilijk te geloven dat een niet origineel schijfje zoiets kan doen maar een andere verklaring heb ik op dit moment niet. Ik heb er nog wat liggen en ze voelen duidelijk ruwer aan dan de originele. Misschien dat het nieuwe (wat ruwe) schijfje niet meer goed ingelopen kon worden door een al ruim 150.000km oude nokkenas.
Maar dan de vraag: waar is het missende deel gebleven? De auto mocht dan misschien denken dat het ijzertekort had maar daar ben ik het niet mee eens, en gelukkig de oliefilter ook niet.
Bij het verwijderen van de olie nog een paar liter in de nokkenashuizen gegoten om zo goed mogelijk te spoelen maar zelfs met zeer sterke magneten vrijwel geen ijzervijlsel of zelfs maar een grijze magnetische mist gevonden in de olie. Bij het openmaken van de oliefilter bleek waarom, in tegenstelling tot de auto heeft het filter zijn werk goed gedaan en zat vol met ijzervijlsel en grijze meuk.
Als ik alles weer in elkaar heb ga ik de auto 10 min laten draaien en dan meteen olie en filter vervangen. Daarna 200Km rijden en weer olie en filter vervangen.
Maar voor ik zover ben moet ik wel weer alles in elkaar zetten. Mijn vader heeft voor mij nieuwe (originele) nokkenassen besteld, zowel inlaat als uitlaat, dus misschien maar alles als nieuw maken? Eerst maar wachten tot ze binnen zijn en nameten of het wel echt de juiste zijn.