Het heeft even geduurd maar hier twee foto's van de gehele auto met nieuwe velgen.
Foto's zijn in Italië genomen waar ik eindelijk weer eens met de Thema heen kon gaan.
Ophanging en meer
Re: Ophanging en meer
Mooi!
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4550
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ophanging en meer
Wat goed Daniel! Ziet er mooi uit. Heerlijk om weer eens naar Italië te gaan.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Ophanging en meer
Het wordt weer eens tijd voor een wel wat lange update want zoals altijd met dit soort projecten ben je eigenlijk nooit echt klaar, er is altijd wel iets wat je wilt doen of niet tevreden over bent. Ik dit geval is het weer gaan kriebelen toen ik met de Thema de bergen omhoog aan het “rijden” was. Ik zeg “rijden” omdat de laatste klim van 1200 naar 2000 meter vrijwel alleen kan in de eerste versnelling en dat is zwaar voor de auto. Ik was niet tevreden over hoe heet het koelwater eigenlijk wordt voor de hoofdschakelaar in de radiator de ventilator aan zet. Combinatie van de snelheidsgeregelde ventilator (welke maar tot 50% kan) en de koude berglucht zorgt er dus voor dat die schakelaar de ventilator heel laat, boven de 105 graden, op maximaal vermogen aanzet.
Dus op het lijstje gezet dat ik de ECU (Megasquirt) direct aan het ventilatorrelais aansluit zodat ik zelf de schakeltemperatuur kan bepalen.
En dan was er de oliedruk welke ondanks een olietemperatuur van 110 graden volgens de meter nog goed genoeg was. Maar de oliedrukmeter lijkt mij meer een indicatiemeter want zonder draaiende motor staat hij al niet eens op 0 Bar. Dus wat is de oliedruk nu echt, misschien toch te laag? Vanwege het vergaan van de nokkenas houd ik natuurlijk de oliedruk in de gaten i.v.m. eventuele slijtage van lagers dus is een “indicatie” meter voor mij niet meer voldoende.
Dus dat ook op het lijstje gezet: digitale oliedruk meter monteren en aan de ECU aansluiten.
En de laatste “kriebel” kreeg ik bij het rijden door Italië zonder werkende airco. Vullen kan natuurlijk maar aangezien de ECU ook een airco pomp kan aansturen maar dan met bepaalde criteria zoals motortoerental, snelheid en gaskleppositie heb ik dat dus ook maar op het lijstje gezet. Ook kan de ECU de koelventilator aanzetten om de condensor te koelen, lijkt mij beter dan dat door de standaard airco drukschakelaar te laten doen.
De laatste paar weken het lijstje zitten afwerken.
Koelventilator was vrij makkelijk, deze gaat nu op maximaal vermogen bij 93 graden (maar als dat te laag is zet ik dat hoger).
Ook was het niet zo moeilijk om het airco systeem via de ECU te laten lopen al is hij nog steeds leeg dus nut heeft het nog niet.
Maar wat wel moeilijkheden gaf was de oliedrukmeter. De sensor die er normaal zit is niet bruikbaar want dat is een variabele weerstand, ik heb een 0 tot 5 volt signaal nodig. Na wat zoeken een combi sensor van Bosch (0261230340) gevonden, deze meet druk en temperatuur, en ook goede documentatie voor te vinden is. Maar op het oliefilterhuis is geen plek meer, er zijn twee schroefgaten maar beiden zijn al bezet met de originele sensoren.
Dus heb ik besloten om de temperatuur sensor te verwijderen en de dashboardmeter door de ECU aan te sturen. En omdat ik toch bezig was gelijk het zelfde gedaan met de oliedruksensor en meter. Scheelt weer wat kabels en zooi daar bij het oliefilter. (Oliedruk schakelaar heb ik wel laten zitten.)
Maar het gat is M14x1.5 en de meter is M10x1 dus moet er een verloopadapter tussen welke gelukkig wel te vinden zijn (alleen bagger kwaliteit). Zie foto van hoe de nieuwe sensor gemonteerd zit.
Maar het moeilijkste was de twee dashboard meters fatsoenlijk aan de praat te krijgen want de ECU kan die alleen met pulsen (PWM) aansturen en dat vonden ze niet fijn op 78 Hz. Elektromagneten van de meters waren veel te sterk en lieten de wijzers 78x per seconden heen en weer schudden, geheel onbruikbaar dus. Veel dingen geprobeerd maar gelukkig toch een oplossing gevonden door gewoon een grote weerstand voor de meter te monteren en een andere kalibratie weerstand in de meter te solderen. Spanning naar de meter wordt nu van 14V naar rond de 3V verlaagd zodat de wijzer veel minder snel op de pulsen reageert en dus niet meer trilt. Groot voordeel is nu dat ik de oliedruk en olietemperatuur meters kan kalibreren en dus accurate waardes kan laten weergeven.
Het wordt nu wat veel schrijven (en lezen) dus schrijf ergens komende dagen wel of het allemaal werkte zoals gehoopt. (spoiler: oliedruk is niet zoals het hoort.)
Dus op het lijstje gezet dat ik de ECU (Megasquirt) direct aan het ventilatorrelais aansluit zodat ik zelf de schakeltemperatuur kan bepalen.
En dan was er de oliedruk welke ondanks een olietemperatuur van 110 graden volgens de meter nog goed genoeg was. Maar de oliedrukmeter lijkt mij meer een indicatiemeter want zonder draaiende motor staat hij al niet eens op 0 Bar. Dus wat is de oliedruk nu echt, misschien toch te laag? Vanwege het vergaan van de nokkenas houd ik natuurlijk de oliedruk in de gaten i.v.m. eventuele slijtage van lagers dus is een “indicatie” meter voor mij niet meer voldoende.
Dus dat ook op het lijstje gezet: digitale oliedruk meter monteren en aan de ECU aansluiten.
En de laatste “kriebel” kreeg ik bij het rijden door Italië zonder werkende airco. Vullen kan natuurlijk maar aangezien de ECU ook een airco pomp kan aansturen maar dan met bepaalde criteria zoals motortoerental, snelheid en gaskleppositie heb ik dat dus ook maar op het lijstje gezet. Ook kan de ECU de koelventilator aanzetten om de condensor te koelen, lijkt mij beter dan dat door de standaard airco drukschakelaar te laten doen.
De laatste paar weken het lijstje zitten afwerken.
Koelventilator was vrij makkelijk, deze gaat nu op maximaal vermogen bij 93 graden (maar als dat te laag is zet ik dat hoger).
Ook was het niet zo moeilijk om het airco systeem via de ECU te laten lopen al is hij nog steeds leeg dus nut heeft het nog niet.
Maar wat wel moeilijkheden gaf was de oliedrukmeter. De sensor die er normaal zit is niet bruikbaar want dat is een variabele weerstand, ik heb een 0 tot 5 volt signaal nodig. Na wat zoeken een combi sensor van Bosch (0261230340) gevonden, deze meet druk en temperatuur, en ook goede documentatie voor te vinden is. Maar op het oliefilterhuis is geen plek meer, er zijn twee schroefgaten maar beiden zijn al bezet met de originele sensoren.
Dus heb ik besloten om de temperatuur sensor te verwijderen en de dashboardmeter door de ECU aan te sturen. En omdat ik toch bezig was gelijk het zelfde gedaan met de oliedruksensor en meter. Scheelt weer wat kabels en zooi daar bij het oliefilter. (Oliedruk schakelaar heb ik wel laten zitten.)
Maar het gat is M14x1.5 en de meter is M10x1 dus moet er een verloopadapter tussen welke gelukkig wel te vinden zijn (alleen bagger kwaliteit). Zie foto van hoe de nieuwe sensor gemonteerd zit.
Maar het moeilijkste was de twee dashboard meters fatsoenlijk aan de praat te krijgen want de ECU kan die alleen met pulsen (PWM) aansturen en dat vonden ze niet fijn op 78 Hz. Elektromagneten van de meters waren veel te sterk en lieten de wijzers 78x per seconden heen en weer schudden, geheel onbruikbaar dus. Veel dingen geprobeerd maar gelukkig toch een oplossing gevonden door gewoon een grote weerstand voor de meter te monteren en een andere kalibratie weerstand in de meter te solderen. Spanning naar de meter wordt nu van 14V naar rond de 3V verlaagd zodat de wijzer veel minder snel op de pulsen reageert en dus niet meer trilt. Groot voordeel is nu dat ik de oliedruk en olietemperatuur meters kan kalibreren en dus accurate waardes kan laten weergeven.
Het wordt nu wat veel schrijven (en lezen) dus schrijf ergens komende dagen wel of het allemaal werkte zoals gehoopt. (spoiler: oliedruk is niet zoals het hoort.)
Re: Ophanging en meer
Na alles goed ingesteld te hebben in de Megasquirt kon ik eindelijk de auto weer starten om te zien of alles werkt en of de oliedruk misschien toch lager is dan de originele sensor en meter aangaf.
Gelukkig had ik alles goed aangesloten want alles deed het meteen want ik kon zo zien dat er iets niet juist was met de oliedruk. De druk ging meteen naar de 8 BAR (8.5 BAR met wat meer toeren) en dat is zelfs met koude motor wel wat te hoog.
Toen heb ik de auto maar gewoon laten warmdraaien en gelukkig daalde de oliedruk naar meer normale waardes naarmate de olie warmer werd. Ondertussen zitten denken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien is toch de sensor verkeerd ingesteld of anders iets mis met het overdrukventiel in de oliepomp?
Bij een olietemperatuur van 90 graden de overdrukventiel getest door gas te geven en te kijken of de oliedruk mee blijft stijgen met de motortoerental maar dat deed hij niet. De druk vlakt af bij 7.4 BAR ongeacht of de motor meer toeren maakt. Op de foto kun je zien wat ik bedoel, witte streep is het motortoerental en de rode is de oliedruk. Meerdere keren getest en telkens het zelfde resultaat dus dat ventiel lijkt te werken maar met een hogere druk dan de 5 BAR welke het werkplaatshandboek aangeeft.
Vandaag heb ik kunnen testen of het misschien de sensor was maar die geeft, met een externe handpomp tot 3 BAR, exact de juiste druk weer dus ik denk dat die ook goed is.
Na wat zoeken heb ik de oude advertentie gevonden waar ze nog steeds deze oliepomp verkopen en daar zie ik “EOM Oil Pump, 8 BAR pressure” bij staan. Nu twijfel ik dus weer, hoort de druk 8 BAR te zijn of 5 BAR zoals ik lees in het werkplaatshandboek? En als 8 BAR normaal is waarom dan een dashboard meter gebruiken welke 6 BAR als rood aangeeft?
Ik vermoed dat er gewoon een te sterke veer in het overdrukventiel zit gemonteerd maar om dat zeker te weten moet ik de carterpan of oliepomp verwijderen en daar heb ik voorlopig echt geen zin in.
Goede nieuws is wel dat de oliedruk bij een warme motor gewoon goed is. Bij een olietemperatuur van 90 graden is de oliedruk bij 850 toeren 1.2 BAR en bij 2000 toeren is dat al 2.9 BAR dus dat is prima.
Gelukkig had ik alles goed aangesloten want alles deed het meteen want ik kon zo zien dat er iets niet juist was met de oliedruk. De druk ging meteen naar de 8 BAR (8.5 BAR met wat meer toeren) en dat is zelfs met koude motor wel wat te hoog.
Toen heb ik de auto maar gewoon laten warmdraaien en gelukkig daalde de oliedruk naar meer normale waardes naarmate de olie warmer werd. Ondertussen zitten denken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien is toch de sensor verkeerd ingesteld of anders iets mis met het overdrukventiel in de oliepomp?
Bij een olietemperatuur van 90 graden de overdrukventiel getest door gas te geven en te kijken of de oliedruk mee blijft stijgen met de motortoerental maar dat deed hij niet. De druk vlakt af bij 7.4 BAR ongeacht of de motor meer toeren maakt. Op de foto kun je zien wat ik bedoel, witte streep is het motortoerental en de rode is de oliedruk. Meerdere keren getest en telkens het zelfde resultaat dus dat ventiel lijkt te werken maar met een hogere druk dan de 5 BAR welke het werkplaatshandboek aangeeft.
Vandaag heb ik kunnen testen of het misschien de sensor was maar die geeft, met een externe handpomp tot 3 BAR, exact de juiste druk weer dus ik denk dat die ook goed is.
Na wat zoeken heb ik de oude advertentie gevonden waar ze nog steeds deze oliepomp verkopen en daar zie ik “EOM Oil Pump, 8 BAR pressure” bij staan. Nu twijfel ik dus weer, hoort de druk 8 BAR te zijn of 5 BAR zoals ik lees in het werkplaatshandboek? En als 8 BAR normaal is waarom dan een dashboard meter gebruiken welke 6 BAR als rood aangeeft?
Ik vermoed dat er gewoon een te sterke veer in het overdrukventiel zit gemonteerd maar om dat zeker te weten moet ik de carterpan of oliepomp verwijderen en daar heb ik voorlopig echt geen zin in.
Goede nieuws is wel dat de oliedruk bij een warme motor gewoon goed is. Bij een olietemperatuur van 90 graden is de oliedruk bij 850 toeren 1.2 BAR en bij 2000 toeren is dat al 2.9 BAR dus dat is prima.
- Bijlagen
-
- Druk.png (11.98 KiB) 95 keer bekeken
- wpcastillom
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Ophanging en meer
Mooi om te lezen hoe je de uitdagingen aanpakt!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Ophanging en meer
Voor mij is de Thema het echt een auto geworden waarop ik mijn ideeën op kan loslaten. Dus er zullen vast nog wel wat meer uitdagingen komen om aan te pakken.
Ik was nog vergeten te schrijven dat ik, omdat ik toch nieuwe kabels aan het leggen was, gelijk weer de boost-controller en ook het over-boost lampje heb aangesloten. Over-boost lampje gaat nu branden zodra er een hogere druk in de inlaatspruitstuk zit dan atmosferisch maar dat kan ik later altijd instellen zoals ik wil. Of ik ook echt de turbodruk ga verhogen weet ik niet dus voorlopig zit de boost-controller er voor de sier.
Ik was nog vergeten te schrijven dat ik, omdat ik toch nieuwe kabels aan het leggen was, gelijk weer de boost-controller en ook het over-boost lampje heb aangesloten. Over-boost lampje gaat nu branden zodra er een hogere druk in de inlaatspruitstuk zit dan atmosferisch maar dat kan ik later altijd instellen zoals ik wil. Of ik ook echt de turbodruk ga verhogen weet ik niet dus voorlopig zit de boost-controller er voor de sier.