Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Maarten-Jan » 30 jan 2011, 14:46

Omdat de TD SW weer in de vaart genomen is, ben ik begonnen met wat kleinere optimalisaties. Meteen maar een nieuw topic gemaakt omdat het anders niet meer aansluit op de eerdere berichten over de versnellingsbak.

Die bak doet het overigens weer prima. Zeker in combinatie met de zware diesel is het leuk rijden.

Op de terugweg vanuit Toldijk viel me op dat de temperatuur niet echt over de 50 graden heen kwam. Ook de verwarming deed het niet echt lekker. Op de snelweg ging de temperatuur nog verder naar beneden hetgeen resulteerde in een ronduit koude auto. Bij de onderdelenzaak meteen een nieuwe thermostaat besteld. Die was gewoon leverbaar. Gisteren gemonteerd en het opvallende was dat ik de oude demonteerde toen het koelwater nog een beetje warm was en deze toen nog open stond. Terwijl ik hem naast de auto legde, in de vrieskou, ging hij dicht. Hij leek dus te functioneren! Met de nieuwe proefgereden en meteen bleek dat deze veel verbetering bracht. Koelwater netjes op 85 graden, lekkere warme lucht uit de verwarming en zelfs op de snelweg bleef hij op temperatuur! De oude was dus toch stuk. Moraal? Als je een eenvoudige warmwatertest had gedaan had je misschien geconcludeerd dat de oude thermostaat nog goed was, terwijl deze waarschijnlijk bij een veel te lage temperatuur opende.
De eerste rit ging naar de washal, de auto verdiende het om er weer mooi uit te zien.

Op naar de volgende klus: dashboard lampjes van de verlichting branden niet en er is geen stroom op de sigarette aansluiting en de radio kabels.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Paolo » 30 jan 2011, 19:30

Way to go! Nog wat foto's gemaakt?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door webturbo » 30 jan 2011, 21:18

Een goeie "theewater-test" is met thermometer hoor ;)

Jouw voorbeeld illustreert natuurlijk wel fraai waarom dat nodig is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Maarten-Jan » 01 feb 2011, 19:15

Nee, nog geen nieuwe foto's. De auto is nu al bijna een week in gebruik en er zijn geen problemen opgetreden. Leuk zo'n dikke diesel!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Hans8V » 06 feb 2011, 11:48

En hoe is het met de V-snaren?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Maarten-Jan » 06 feb 2011, 20:01

@Hans8V
Ja die doen het inmiddels ook weer goed!

Donderdag kwam de vrouw thuis met de mededeling dat de auto zo'n gillend geluid maakte. De V-snaar dus. Ik dacht: die zet ik wel wat strakker dus vol overtuiging begon ik daar 's avonds mee. Helaas bleek de V-snaar op zijn laatste benen te draaien. Hij was flink kapot aan het gaan. Waar haal je nou op dit tijdstip een nieuwe snaar vandaan? De auto moest het vrijdagochtend weer doen. In mijn eigen voorraad bleken geen passende exemplaren. Hans8V gebeld en die dacht er wel eentje te hebben. En inderdaad, na wat omzwervingen door zijn onderdelenvoorraad bleek er een iets grotere V-snaar te zijn.
Thuis meteen gemonteerd. Helaas bleek de rek in de verstelling van de dynamo niet dusdanig dat deze meteen op de geode spanning kwam, maar moest ik eerst nog een gat in de beugel erbij boren. Daarna zat hij netjes op zijn plek en was de auto in ieder geval voorlopig goed gerepareerd. Binnenkort zal ik wel even de correcte afmeting kopen omdat ik hem dan helemaal goed op spanning kan krijgen. De V-snaar naar de waterpomp zal ik dan meteen ook maar doen want die vertoonde enkele haarscheurtjes.

Nog dank Hans voor je hulp!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

dj8.32
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door dj8.32 » 08 feb 2011, 17:17

Dat rijdt fijn hè, zo'n TD SW automaat...
De mijne was XT-16-HX in het wit, maar die zal wel niet meer onder ons zijn.

De kappa SW automaat rijdt ook fijn, en is inmiddels terug uit Oostenrijk!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Maarten-Jan » 08 feb 2011, 23:08

Mijn idee om er een automaat van te maken komt omdat ik destijds in jouw witte SW van Martin Willems naar huis ben gereden. Wat een leuke wagen was dat. Mijn TD geeft datzelfde gevoel. Erg leuk voor een diesel.

Ik had van je vader al begrepen dat de K het goed gedaan heeft. Het is hem gegund.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Maarten-Jan » 07 mar 2011, 21:57

And the story continues....

De keuring voor de APK verliep minder soepel dan ik dacht. Er is toch wel het een en ander te doen. Inmiddels ben ik al een heel eind op weg. Vooral onderdelen scoren bleek lastig, maar toeval bestaat!

Eén van de klussen was het rubber van de reactiearm links achter. Hierop zat teveel speling. Dit is toch wel een van de meest voorkomende reparaties dus het is wel goed om die eens te behandelen.

Op Ebay stond laatst ineens een man die twee van deze bussen aanbood. Ik zat er bovenop en kreeg ze voor een schappelijke prijs. Via Lancia en de onderdelenhandel zijn deze niet meer verkrijgbaar. De complete reactiearmen ook al niet meer. Het duurde even, maar uiteindelijk werden ze keurig bij me bezorgd.
Voor de reparatie begin je met het losmaken van de bout die door het rubber heenzit en de reactierm verbindt met de houder op de carrosserie. Ze hadden bij mijn auto deze bout verkeerdom gemonteerd zodat ik ook de hele houder moest laten zakken om de bout eruit te kunnen krijgen. Vervolgens heb ik de stabilisatorstang losgehaald, dit gaat ook met dop 17 (net als de bout hiervoor). Dan het wiel eraf en de bout die door de naaf en de reactiarm loopt losmaken. Dit is dop 19 en kost vrij veel kracht. Dit rubber bleek ook los te zitten in de naaf, dus die heb ik iets vergroot door er wat tape oomheen te draaien en hem daarna weer terug in de naaf te duwen. Dit losmaken kan trouwens in willekeurige volgorde....

Daarna was het nadenken geblazen. De gevulcaniseerde binnenkant kon ik er zo uitduwen; zoveel speling zat erop. De bus zat natuurlijk vastgeperst in de arm en dat al sinds 1993(?). Verdraaid vast dus. De pogingen hem eruit te persen lukten niet. Totdat ik me herinnerde dat op de DIY pagina van de SAAB 9000 (zie linkpagina) staat hoe het moet. Ik heb de bus ingezaagd en daarmee de spanning eraf gehaald. Op bijgaande foto kun je dat zien.
Daarna de boel ingevet en een boutje geplaatst tussen de vork van de reactiearm (anders duw je hem dicht) en toen kon ik eenvoudig de nieuwe bus met de bankschroef erin duwen. Monteren was het omgekeerde van het demonteren.
Bijlagen
Ophangingsrubbers achter.JPG
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Werk aan de winkel? Thema TD(s) SW

Bericht door Cromapower » 08 mar 2011, 19:35

De alfa 156 heeft dezelfde soort armen en daarvan zijn de rubbers volgens mij nog wel leverbaar.
Verders vind ik het tof dat deze auto weer in de running is :thumbup:
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”