De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Omdat eind mei de Thema 8.32 SW ongeveer 4.500 km moet rijden, ben ik begonnen met de technische voorbereidingen. Ik probeer foto's te maken van de vorderingen en te omschrijven wat ik heb gedaan zodat mede 8.32 eigenaars hier wat aan hebben.
Door de verbouwing van ons huis heeft de SW de hele winter opgekrikt en zonder binnenschermen aan de distributiezijde van het blok, gewacht tot ik weer aandacht aan hem schonk. Vandaag was het weer eens zover. Ik heb als plan de distributie na te kijken en deze eventueel losser te zetten omdat de riemen nogal geluid maken. Ik ben begonnen met het verwijderen van allerlei riemen en rollen:
Na ruim 1,5 uur klussen had ik het volgende gedaan:
- Riem van de waterpomp en dynamo eraf; waterpomp gecontroleerd en in goede staat, net als de dynamo en de spanrol
- Riem van de airco eraf. Spanrol in orde, geleiderol lijkt speling te hebben dus wellicht moet ik dat lager vervangen
- Alle inbusboutjes uit het deksel verwijderd
- Aircopomp gedemonteerd en daarna de houder
- Resterende bouten verwijderd van het distributiedeksel van de voorste cylinderbank
- Motor rondgedraaid en geconstateerd dat de riem inderdaad te strak staat.
- Blok op markeringen gezet zodat ik de nokkenaspoelies kan fixeren en straks de aandrukrol een beetje losser kan zetten
Zo ziet het er dan uit:
Door de verbouwing van ons huis heeft de SW de hele winter opgekrikt en zonder binnenschermen aan de distributiezijde van het blok, gewacht tot ik weer aandacht aan hem schonk. Vandaag was het weer eens zover. Ik heb als plan de distributie na te kijken en deze eventueel losser te zetten omdat de riemen nogal geluid maken. Ik ben begonnen met het verwijderen van allerlei riemen en rollen:
Na ruim 1,5 uur klussen had ik het volgende gedaan:
- Riem van de waterpomp en dynamo eraf; waterpomp gecontroleerd en in goede staat, net als de dynamo en de spanrol
- Riem van de airco eraf. Spanrol in orde, geleiderol lijkt speling te hebben dus wellicht moet ik dat lager vervangen
- Alle inbusboutjes uit het deksel verwijderd
- Aircopomp gedemonteerd en daarna de houder
- Resterende bouten verwijderd van het distributiedeksel van de voorste cylinderbank
- Motor rondgedraaid en geconstateerd dat de riem inderdaad te strak staat.
- Blok op markeringen gezet zodat ik de nokkenaspoelies kan fixeren en straks de aandrukrol een beetje losser kan zetten
Zo ziet het er dan uit:
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Het klinkt in ieder geval hoopvol dat je een rol met speling hebt gevonden, en dat de riemen te strak stonden. Dan heb je tenminste de mogelijke oorzaken voor het lawaai(tje).
Ik ben benieuwd hoe die straks klinkt!
Maar hoe kan de distributie nou te strak staan? Had je die niet zelf nog vervangen enzo?
Ik ben benieuwd hoe die straks klinkt!
Maar hoe kan de distributie nou te strak staan? Had je die niet zelf nog vervangen enzo?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Top
Ik hoop dat het geluid dan weg is. Het is me wel opgevallen dat eigenlijk elke 8.32 dat beruchte zingende geluid maakt. Ik denk zelf dat het aan de 'tandvorm' van de riem ligt, wat het fenomeen verergerd als deze ook nog eens te strak staat.
p.s. respect hoe je dat boutje onder de aircopomp hebt losgekregen zonder de pomp te demonteren Dat wordt even revalideren voor de vingers
p.s.2 Als je het linker deksel eraf wil halen helpt het soms om de motorsteun (die bij de stuurbekrachtigingspomp) iets omhoog te duwen, dan kan je het deksel net, zonder veel geweld tussen het blok en de draden die daar lopen doortrekken. Volgens mij moest je dan ook even de poelie van de waterpomp eraf halen (de 3 moertjes)
Ik hoop dat het geluid dan weg is. Het is me wel opgevallen dat eigenlijk elke 8.32 dat beruchte zingende geluid maakt. Ik denk zelf dat het aan de 'tandvorm' van de riem ligt, wat het fenomeen verergerd als deze ook nog eens te strak staat.
p.s. respect hoe je dat boutje onder de aircopomp hebt losgekregen zonder de pomp te demonteren Dat wordt even revalideren voor de vingers
p.s.2 Als je het linker deksel eraf wil halen helpt het soms om de motorsteun (die bij de stuurbekrachtigingspomp) iets omhoog te duwen, dan kan je het deksel net, zonder veel geweld tussen het blok en de draden die daar lopen doortrekken. Volgens mij moest je dan ook even de poelie van de waterpomp eraf halen (de 3 moertjes)
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
@Stefan; de aircopomp heb ik geheel gedemonteerd, net als de steun. Dat vond ik iets makkelijker.
Heb jij een oplossing voor het lager van de looprol van de aircoriem? Het lijkt er echt ingewalsd te zijn en ik zie niet goed hoe je dat lager zou kunnen vervangen. Overigens leek de speling voornamelijk op de bevestiging te zitten; de bout past niet pas in het lager.
En bedankt voor de tips, de achterste moet nog los!
Trouwens, die van Arrien klinkt ook uit de snaren, die van Daniel echter totaal niet, die is helemaal stil. Het kan dus wel.
@Hans8V; vanwege een tip van iemand die er verstand van heeft. Die zei dat de riemen van de 8.32 slapper worden. De aandrukrl heb ik dus strakker gezet dan ik normaal zou doen. Ik hanteer doorgaans 1 cm speling (per uitslag) op de lange zijde van de distributieriem. Ik denk dat de huisige riem maar een halve cm heeft. Ik hoor de riem al wanneer ik de motor handmatig verdraai.
Heb jij een oplossing voor het lager van de looprol van de aircoriem? Het lijkt er echt ingewalsd te zijn en ik zie niet goed hoe je dat lager zou kunnen vervangen. Overigens leek de speling voornamelijk op de bevestiging te zitten; de bout past niet pas in het lager.
En bedankt voor de tips, de achterste moet nog los!
Trouwens, die van Arrien klinkt ook uit de snaren, die van Daniel echter totaal niet, die is helemaal stil. Het kan dus wel.
@Hans8V; vanwege een tip van iemand die er verstand van heeft. Die zei dat de riemen van de 8.32 slapper worden. De aandrukrl heb ik dus strakker gezet dan ik normaal zou doen. Ik hanteer doorgaans 1 cm speling (per uitslag) op de lange zijde van de distributieriem. Ik denk dat de huisige riem maar een halve cm heeft. Ik hoor de riem al wanneer ik de motor handmatig verdraai.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
@Trouwens, die van Arrien klinkt ook uit de snaren, die van Daniel echter totaal niet, die is helemaal stil. Het kan dus wel.
Oke dan, ik dacht dat het zo hoorde, dan moet ik dus ook opleten, als ik van de zomer de distributieriem gaat vervangen. Ben benieuw hoe het verder gaat.
Oke dan, ik dacht dat het zo hoorde, dan moet ik dus ook opleten, als ik van de zomer de distributieriem gaat vervangen. Ben benieuw hoe het verder gaat.
Lancia thema 8.32 1988. V8-power.
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Ik weet niet of het voor alle motoren geldt, maar mijn vuistregel is dat je op de lange vrije kant van de riem deze met de hand ongeveer een kwartslag moet kunnen draaien/roteren. En over het zingen van de riemen, elke IE heeft ook zo'n kenmerkend gefluit. Maar ben ik er nog niet achter waar dat vandaan komt, de distributie heb al eens wat minder strak gezet, maar dat scheelde niets...
Maar Succes!
Maar Succes!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
@hans
Elke lampredi ''fluit'' zit hem volgens mij in de balansassen.
Vind het zelf wel een mooi en kenmerkend geluid!
Elke lampredi ''fluit'' zit hem volgens mij in de balansassen.
Vind het zelf wel een mooi en kenmerkend geluid!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Die looprol van de aircopomp hoort met een speciaal pasbusje in de 'aluminium pilaar' te zitten. Dit is een los busje wat in het lager zit. Je kan het ook zien aan de aluminium pilaar, daar zit een mooi cilindrisch gat in geruimd op de plek waar de looprol zit.
Klopt, die zit erin gewalst ofwel gefelst. De enige manier is de felsrand flink heet te stoken met een kleine autogeenpit en dan onder een flinke hydraulische pers leggen. Dan komt hij er echt uit.
Je hebt wel kans dat de rand dan alsnog afbreekt, maar als je het nieuwe lager met Loctite 638 erin zet komt hij niet meer los.
Klopt, die zit erin gewalst ofwel gefelst. De enige manier is de felsrand flink heet te stoken met een kleine autogeenpit en dan onder een flinke hydraulische pers leggen. Dan komt hij er echt uit.
Je hebt wel kans dat de rand dan alsnog afbreekt, maar als je het nieuwe lager met Loctite 638 erin zet komt hij niet meer los.
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Inderdaad, het zingen van een lampredi zit veelal in de balansasriem, die behoorlijk slap moet (voor distributieriem begrippen) om een beetje stil te worden. Dat is hier natuurlijk niet aan de hand. Dat riemen slapper worden op den duur is voor alle riemen waar. Vraag je wel af of een riem die enige tijd veel te strak gestaan heeft, nog wel betrouwbaar is. Als ie zelfs op de hand al te horen is, kon je er waarschijnlijk zowat gitaar op spelen?
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 12:46
Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië
Hoi Maarten Jan,Maarten-Jan schreef:@Stefan; de aircopomp heb ik geheel gedemonteerd, net als de steun. Dat vond ik iets makkelijker.
Heb jij een oplossing voor het lager van de looprol van de aircoriem? Het lijkt er echt ingewalsd te zijn en ik zie niet goed hoe je dat lager zou kunnen vervangen. Overigens leek de speling voornamelijk op de bevestiging te zitten; de bout past niet pas in het lager.
En bedankt voor de tips, de achterste moet nog los!
Trouwens, die van Arrien klinkt ook uit de snaren, die van Daniel echter totaal niet, die is helemaal stil. Het kan dus wel.
@Hans8V; vanwege een tip van iemand die er verstand van heeft. Die zei dat de riemen van de 8.32 slapper worden. De aandrukrl heb ik dus strakker gezet dan ik normaal zou doen. Ik hanteer doorgaans 1 cm speling (per uitslag) op de lange zijde van de distributieriem. Ik denk dat de huisige riem maar een halve cm heeft. Ik hoor de riem al wanneer ik de motor handmatig verdraai.
Ik heb destijds de felsrand van het rolletje afgedraaid in de draaibank en toen een SKF lagertje van Bernard sanders erin geperst. Monteren locktite en voor de zekerheid 4 centerpunten om de boel goed te locken.
Zit perfect!
Succes