De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Stefan Elshout » 20 mei 2011, 23:08

Top, mooizo toch!
De Co hoort volgens het Ke boek tussen de 0,75 en 1,25 te zitten he. Al is dit zeker geen waarde om je zorgen te maken, grote kans dat hij dit met de lambda wel bijregelt.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 21 mei 2011, 22:00

Ik heb nu een rit gemaakt. Het i.e. lampje gaat af en toe aan. Blijkbaar een moment dat hij de informatie van de Lambda mist. Nog geen hoge toeren gemaakt dus ik weet niet of hij in noodloop draait. Wel weer de temperatuursensor van de KAT aangesloten maar de sensor in de parafan gelegd. Hierdoor zal die nooit meer temperaturen boven de 50 graden waarnemen; het waarschuwingslampje is echter weer uit. Hoe makkelijk kun je hem foppen?

De buurman bood aan om aanstaande dinsdag de bout op de uitlaat te lassen die plaats moet geven aan de lambda. Gelukkig heeft hij een smeerput en hoeft de uitlaat niet gedemonteerd te worden! Lekker makkelijk....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Paolo » 22 mei 2011, 10:22

@MJ Ik neem mijn poetsspullen mee naar Naarden :lol:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door webturbo » 22 mei 2011, 11:39

Nou... die moer moet toch opzij of bovenop, anders steekt de sensor onderuit de auto. Dus het zou me niets verbazen als hij de uitlaat toch even afkoppelt aan 1 kant, om 'm een stukje te kunnen laten zakken en ook bovenlangs goed af te kunnen lassen. En dat is dan nog met een ervaren lasser, die luchtdicht kan "omhoog-lassen".

Mij lukt dat dus niet, zodat ik toch altijd de uitlaat eronder weg moet hebben, dan kan ik 'm zo draaien en keren dat de zwaartekracht altijd in mijn voordeel werkt ;)

Luchtdicht moet het absoluut, anders geeft de sensor niet zuiver aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 26 mei 2011, 19:55

Zo, hij zit er in gebakken! Met een paar laslagen extra om zeker te zijn dat hij luchtdicht is. Hieronder het resultaat. Hij wijst nu schuin naar boven zodat hij nooit geraakt wordt door iets dat op de weg ligt.
Bijlagen
DSCF6670.JPG
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 27 mei 2011, 16:33

Vandaag, op mijn vrije vrijdag, heb ik de voorbereidingen voortgezet. Ik heb besloten dat ik niet genoeg tijd heb om de twee uitlaatspruitstukken te demonteren. Dat komt later wel weer eens. Ik heb daarom de uitlaat met Lambda sensor erin weer gemonteerd. Door het ophangmechanisme bij de flexibele delen is dit een vervelende klus.
Daarna heb ik mijn IHWC uitlaat gemonteerd (einddemper zonder demper) en het flexibele deel gerepareerd. Ik hoop dat het een beetje duurzaam is. Ik heb BOSAL uitlaatkit gebruikt die ik in het blik gespoten heb. Hierdoor lag het blik lekker vol met kit en kon ik het er zo omheen buigen en vastzetten. Daarna de motor even laten draaien om de uitlaat te verwarmen. Hierdoor werd de kit plastisch en kon ik de boel stevig vastzetten. Hij lijkt nu gasdicht. Hij maakt wel herrie, maar dat komt alleen uit de achterdemper!
Daarna verplaatste ik de auto even voor de volgende klus; het rare geluid dat er nog steeds is. De distributie is stil, daar ligt het niet aan. Toen ik even het stuur heen en weer deed werd het geluid anders. Ik had al bedacht dat het de stuurbekrachtigingspomp moest zijn en dat leek er dus sterk op te wijzen. Weer een rotklus aangegaan; het vervangen van de stuurbekrachtigingspomp. Dit lukte uiteindelijk wel en ik ontdekt ook dat het lager van de aandrukrol stuk was. Die is ook vervangen dus nu is alles bijna nieuw in de lagers. Morgen maar een proefrit!
Bijlagen
Blikje uitlaat
Blikje uitlaat
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Erwin123 » 27 mei 2011, 18:49

Pfff, je maakt het wel weer spannend met nog maar 1 dag voor vertrek. Of is dat traditie?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 27 mei 2011, 20:18

Een beetje traditie is het wel. Toen we de eerste keer met de 8.32 SW gingen moesten we de avond vantevoren nog de koppelingsnemer vervangen omdat deze overleden was. De volgende ochtend (op weg naar Heerlen) tankte ik de auto voor het eerst helemaal vol; je raad het al, benzinelekkage!

Er moet dus altijd nog wel iets gebeuren, maar we redden het wel.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Hans8V » 28 mei 2011, 08:42

Vergeet de Duct Tape niet! En een rolletje ijzerdraad...
Veel plezier!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Paolo » 28 mei 2011, 19:35

Vannacht om vijf uur is het zover! Dan mag ie bewijzen hoe betrouwbaar hij is. Ik heb er 100% vertrouwen in. Laptop gaat mee, en een HD-cameraatje, dus als de hotels qua wifi een beetje meewerken houden we jullie op de hoogte.

ITALY HERE WE COM(E)!!!

:wave: :wave:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”