De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 18 mei 2011, 23:19

Kijk hier eens: http://kms.vankronenburg.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; het gemonteerde systeem is de MD35 en deze is getuned (fijnafgesteld) op een draaibank. Hier komen echt 70 paarden vrij die de K-jectronic laat liggen. Op elke site die ik zie over de potentie van de K-jectronic staat dat dit systeem onderpresteert. Ik vind 285 pk uit 2,9 liter zeer fraai!

@Paolo; door de druk op de ketel zit poetsen er bijna niet meer in, of het moet op zaterdag/zondag voor vertrek; dan heb ik nog wel een mogelijkheid (of de vrijdag ervoor, dat is mijn vrije dag)
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

geronimo75
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 okt 2008, 12:46

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door geronimo75 » 18 mei 2011, 23:23

Stefan Elshout schreef:@Geronimo
En hoe zeker weet je of dat deze foutmelding (wel of niet zichtbaar op het dashboard) door de elektronische regeleenheid wordt 'opgemerkt' en in noodloop gaat draaien? Ik ben daar namelijk niet zo zeker van als dit met je lambdasonde te maken heeft, en dus met je brandstofdruk.
Een noodloop merk je bij de KE3 namelijk relatief weinig van omdat dit systeem in principe voor het grootste gedeelte mechanisch is, en met alle foutmeldingen van dien toch wel redelijk loopt door zijn standaard mechanische afstelling. Echter mis je ongemerkt wel een aantal van de paarden.
Als het zo is dat de regeleenheid hierdoor 'in noodloop gaat draaien', is het voor een monteur op deze manier bijna onmogelijk om dan het probleem te traceren.
Hoi Stefan
Het heeft niets met je lambda sonde te maken, dit is alleen maar een extra sensor die de temepratuur meet in de kat.
Dit lampje brandt eigenlijk alleen als je 8.32 te rijk loopt.
Nou lopen de meeste 8.32 s beter met een wat rijker mengsel dan standaard werd voorgeschreven.
Hier gaat ie niet van in noodloop, is puur om de kat te beschermen tegen oververhitting.

groeten
jeroen

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Stefan Elshout » 19 mei 2011, 09:03

Okey, even aangenomen dat het 'alleen maar' een extra sensor is die de temperatuur van de katalysator meet. Deze zou dan een signaal geven als de katalysator te warm wordt, wat hoogst waarschijnlijk gebeurd door een te arme ontbranding. Hoe zeker weet je dan dat de regeleenheid dit niet bijsteld door het mengsel te verrijken? Of nog steeds in noodloop gaat omdat er anders schade aan de katalysator plaats kan vinden?
En waar baseer je op dat een 8.32 beter loopt als deze rijker afgesteld staat dan origineel? Zouden ze dat tijdens de ontwikkeling bij Ferrari in samenwerking met Bosch ook niet geweten hebben dan? En er daarna voor gezorgd hebben dat deze bij vollast toch zijn 'betere vermogen' zou hebben?

Ik bedoel het niet vervelend, maar onderschat niet het nut, het belang en de invloed van elk component, elk lampje, en elke afstelling die origineel gemaakt is. Dit zit er allemaal met een reden of is gedaan met een reden.

@maarten-jan,
Ook ferrari heeft destijds gekozen voor een KE3-jetronic om een bepaalde reden. Ik ben er persoonlijk nog steeds niet blij mee en ik weet de precieze reden ook niet, maar als ze zelf zo makkelijk 70pk hadden kunnen winnen hadden ze dat ook zeker gedaan. En dat soort elektronische systemen waren in die tijd ook voorhanden, zie bijvoorbeeld het elektronische systeem op de PRV.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 19 mei 2011, 09:20

@Stefan; Ze hebben de 8.32 juist terug getuned. Als je uitgaat van de 245 pk van het originele blok is de stijging naar 285 niet zo groot meer. Ik weet bijvoorbeeld niet of er een andere krukas gemonteerd is en of de ontstekingsvolgorde gewijzigd is. Dat moet ik allemaal nog te weten komen!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Frank » 19 mei 2011, 09:26

Volgens mij heeft de Ferrari-versie een "platte" krukas en de Lanciaversie een "normale", voor een rustiger loop.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door webturbo » 19 mei 2011, 10:12

Maarten-Jan schreef:Kijk hier eens: http://kms.vankronenburg.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; het gemonteerde systeem is de MD35 en deze is getuned (fijnafgesteld) op een draaibank.
Rollenbank hoop ik ;) De keuze voor de MD35 snap ik, het is de enige uit de KMS reeks met lambdaregeling gescheiden per bank. Handig als de gasklephuizen niet perfect synchroon staan en je toch minimale emissies wil, maar echt essentieel dus niet. Wel leuk natuurlijk, om stug de 0.5% CO te halen met een perfect lopende 8.32.

Zelf zou ik trouwens de voorkeur hebben voor een (semi)open systeem als Adaptronic of KdFi. In de tuning wereld is KMS niet het meest geliefd en inmiddels ook een technisch wat ouder systeem.
Maarten-Jan schreef:Hier komen echt 70 paarden vrij die de K-jectronic laat liggen. Op elke site die ik zie over de potentie van de K-jectronic staat dat dit systeem onderpresteert. Ik vind 285 pk uit 2,9 liter zeer fraai!
Laten we het eens omdraaien. Als je een motor hebt die qua ademhaling zodanig presteert dat er 285pk uit te halen is, wat moet je dan doen om 'm te knijpen tot 215, via ALLEEN de brandstofinspuiting ? Want de spruitstukken zijn immers gelijk gebleven, het is in dit geval niet zo dat er veel te kleine carburateurkelkjes vervangen zijn door een dik injectie spruitstuk.

Mengsel bij het optimum vandaan halen en veel te rijk maken of "stochiometrisch", kost misschien 5%, dat brengt je terug naar 270. Maar dan moeten er nog 55 af. Nou goed, de ontsteking is ook opnieuw gemapped, daar is bij echt HEEL beroerd geknepen afstelling wel 10% weg te halen. Komen we op 240pk... en echt niet daaronder zonder dat de motor gaat bokken of hikken, nog afgezien van de motorschade die zo'n misdadig slechte afstelling zou veroorzaken over 15 jaar. Al zou je het willen, het lukt gewoon niet om zoveel vermogen kwijt te spelen en 'm toch soepel te laten lopen. Er moet dus ook iets aan de ademhaling gesleuteld zijn zou ik zeggen... Ferrari nokkenassen i.c.m. geflowed spruitstuk misschien?

Nuja, neem het met een korrel zout dus, en reken jezelf niet te snel rijk. Mee eens dat K-jet niet geweldig is, maar 10% winst is ook al fors, merk je ook al heel goed, en is een stuk realistischer...

Overigens kun je bij Volvo op de PRV in de specs ook een idee krijgen hoeveel vermogen een K-jet laat liggen ; die is zowel met K-jet als met electronische injectie geleverd, beide zonder kat. Zal es kijken, ben ook wel benieuwd.

Als je bij doorvragen toch te horen krijgt dat de motor verder geheel origineel is, vraag dan naar:
- het gemeten vermogen aan de wielen (dus zonder verlies-correcties!) waar die 285 op gebaseerd is.
- een meting van de originele K-jet op dezelfde bank, met dezelfde "correcties" toegepast.

En als je het zelf gaat doen (wat ik van harte toejuich, maar wel met het juiste verwachtingspatroon!) zou ik dat dus ZEKER doen... metingen voor en na op dezelfde bank. Bij voorkeur wielvermogen uitdraai, anders in ieder geval dezelfde correcties.
Afbeelding

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door jos832 » 19 mei 2011, 11:13

Gefelicitieerd met de APK!
Kan ik eindelijk de 8.32SW aanschouwen die mij (via je web-log) heeft aangezet tot de uiteindelijke aankoop van mijn 8.32!
IHWC! :thumbup: !

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door webturbo » 19 mei 2011, 12:24

K-jet katloos (B28E) doet 156pk @ 5700 op de PRV, 235Nm
"moderne" injectie (B280E) in "vuile" katloze uitvoering maakt daar 170pk en 240Nm van.
Later, met kat en andere emissiemaatregelen, blijft er slechts 147pk over... oef!

Op de 8.32 zou je met dezelfde procentuele winst, van 215pk naar 235pk gaan, en zelfs naar meer koppel dan de rode. Ook zeer de moeite waard, maar iets minder spectaculair.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 19 mei 2011, 12:49

Misschien bereikt hijhet met E85?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 8.32 SW voorbereiden voor de trip naar Italië

Bericht door Maarten-Jan » 20 mei 2011, 18:39

Net even de auto gehaald en het verhaal gehoord. Ik had de eerste serie uitlaat gemonteerd en door al het gedoe werd het vrij laat. Ik heb toen niet meer gecheckd of alles gasdicht was. Mulder (de keurmeester) vertelde dat hij eerst heel veel co blies maar dat hij toen aan de uitlaat heeft zitten draaien om hem gasdicht te maken. Het resultaat was 1,5% CO. Een keurige waarde en dus ruim binnen de marge. Beter dan met Lambda dus!

Nu op zoek naar eemoer waar de lambda in past zodat ik deze kan oplassen op de uitlaat. Ook de temperatuursensor gaat er dan weer in en dan kan ik naar Naarden a.s. zondag!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”