8.32 Erwin123

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

8.32 Erwin123

Bericht door Stefan Elshout » 08 mei 2012, 00:19

Vorige week stond er een afspraak dat Erwin zijn 8.32 zou komen brengen om een aantal reparaties uit te voeren. Mede op verzoek van Erwin hierbij in inkijkje in de werkzaamheden en wat vorderingen tot nu toe.

Om te beginnen was er het koelingsprobleem, de auto raakte de laatste tijd oververhit zonder rijwind. Het vervangen van de thermostaat stond zoizo op de ‘to do’ list, dus dit was een mooie gelegenheid om het geheel eens goed in orde te maken.
De thermostaat is bij elke 8.32 die ik tot nu toe heb gezien nogal een verwaarloosd deel in het onderhoud, deels uit onwetendheid want ach ja de meter komt toch wel op 60 a 70 graden en bij de gemiddelde garage ben je een godsvermogen kwijt want het is simpelweg 2 dagen sleutelen om de boel op de juiste manier te vervangen.
Erwin hing gelukkig snel genoeg aan de bel met de melding dat de meter wat lager stond dan normaal en wilde het toch op korte termijn gerepareerd hebben.

Zo gezegd zo gedaan, na een tijd sleutelen ligt de werkbank al vol met de meest uiteenlopende componenten, slangen, beugels, boutjes en moertjes. Hierna kon de (bij 2e serie) zo goed als onmogelijk te demonteren inlaatspruitstuk eraf. Als deze eraf is kan het injectiesysteem ontmanteld worden, en moeten alle brandstofleidingen en banjobouten weg gehaald worden. Als alles los zit kan het injectiesysteem er op 1 manier nét uitgehaald worden (iets wat me de eerste keer 2 uur kostte om er achter te komen welke manier dat was).
Na dit alles komt de thermostaat in zicht. Erwin had ‘toevallig’ al een thermostaat op voorraad liggen dus dat was mooi. Ik heb zelf nog maar 2 nieuwe temperatuursensoren gehaald (1 voor de meter en 1 voor het injectiesysteem) omdat die er ook al 23 jaar inzitten en je daar naderhand nooit meer bij kan. Ook maar gelijk een nieuwe thermoswitch voor de koelventilator om het probleem definitief te tackelen.
Geheel weer netjes gemonteerd en de boel in tegenovergestelde volgorde weer teruggebouwd. Overal verse koper ringetjes tussen want je slaat jezelf voor je kop als je het naderhand weer open moet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Stefan Elshout » 08 mei 2012, 00:24

Om een lang verhaal kort te maken; starten die handel en warm laten draaien. Tot zover alles goed en wel, thermostaat blijft potdicht tot 85 graden en gaat daarna netjes open. Dat is alvast een verbetering tenopzichte van daarvoor!
Maar de ventilator…..geen teken van leven. Auto uit en de schakelaar overbruggen, nog geen teken van leven. Ja wel een relais dat schakelt maar draaien ho maar.
Bedradingsschema erbij, en de spaghetti op de kaart wees me al snel naar een zekering die ik ingetaped bij het schutboard aantrof. Aaaii beunwerkzaamheden aan bedrading is altijd een voorbode van ellende. Tape van de zekering afgehaald en wat bleek, de draad was los van de knijpstekker gekomen. Daarnaast zaten de 2 stekkers die op de zekering zaten geschoven tegen elkaar aan…..uhm…. een ieder begrijpt wel dat een zekering dan overbodig is.
Hierna de draden met elkaar verbonden maar de ventilator wilde nog steeds niet draaien. Na nog wat uitzoekwerk bleek dat er inderdaad kortsluiting was geweest en omdat de zekering niet kon springen was de hele stekker van de ventilator vanbinnen gesmolten.
Een nieuw originele waterdichte stekker gemonteerd op de ventilator en een nieuwe originele zekering houder gemonteerd waar eerst het ingetapete beunwerkje zat.
Starten en de ventilator draaide weer als vanouds!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Daniel_25 » 08 mei 2012, 12:22

Goed gedaan! Het blijft jammer om te zien dat sommige "doe het zelvers" er zo'n puinhoop van maken.

Ik ben net klaar met het (bijna) helemaal opnieuw maken van een kabelboom. (Jeep van mijn broer.) Hierbij gebruik ik alleen maar van dit soort stekkers: zie foto. Die knijp stekkers vind ik maar niks.
Bijlagen
stekker.jpg
stekker.jpg (13.68 KiB) 9039 keer bekeken

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Erwin123 » 08 mei 2012, 21:56

Vanavond weer even wat spulletjes afgeleverd bij Stefan voor de andere klusjes. Eindelijk zelf ook eens profijt van mijn 8.32 donor. Meteen ook even een gedetailleerde update doorgekregen van de stand zaken. Prima werk van Stefan die alles grondig aanpakt. En helaas ook nog wat andere verborgen gebreken zijn aan het licht gekomen maar ook deze worden vakkundig hersteld. Het ziet er naar uit dat de 8.32 nog wat langer gestald blijft.

Arrien
Berichten: 408
Lid geworden op: 05 jul 2009, 22:05
Locatie: veenendaal

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Arrien » 08 mei 2012, 22:45

Rot voor je erwin :? .Maar hulde weer aan Stefan. :clap: puik werk!
Lancia thema 8.32 1988. V8-power.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Lancialover » 08 mei 2012, 22:51

Wat een werk om zo'n thermostaat te vervangen! Wel mooi om te zien hoe je te werk gaat en de problemen netjes weet op te lossen :clap:

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Stefan Elshout » 09 mei 2012, 01:00

Dank,
Ach, gebreken is een groot woord, onvolkomendheden die weer terug gebracht moeten worden naar de oorspronkelijke staat klinkt beter ;)

Ja de thermostaat vervangen bij een 8.32 (en vooral 2e serie motor) is een onmogelijke klus waar je gewoon 2 dagen aan bezig bent. Er is eigenlijk geen moeilijker bereikbare plek in de motor dan waar dat ding zit. Vandaar ook dat ze bij nagenoeg elke 8.32 kapot zijn. Maar ze zullen er vast een reden voor gehad hebben bij Ferrari om hem daar te plaatsen, sleutelgemak was in iedergeval niet 1 van de overwegingen die daarbij is meegenomen.

Ik ben ook duidelijk geen fan van die rode/blauwe/gele knijpstekkers. Ik gebruik ze in sommige gevallen wel, maar ik heb een hele goede tang speciaal voor die stekkers, dat scheelt al een slok op een borrel. De knijpstekkers in combinatie met een gamma tangetje die wijdbeens gaat als je een beetje kracht uitoefend is simpelweg doffe ellende.
Die stekkers van het plaatje zijn inderdaad al stukken beter, daar kan je ook nog als ze erop zitten een druppeltje soldeer in laten vloeien en een net krimpkousje erover heen doen en dan is het inderdaad een prima verbinding :thumbup:
Ik gebruikt tegenwoordig het liefst de waterdichte gesealde stekkers die ook origineel gebruikt worden, of de originele bosch stekkerverbindingen, kost wat voor een stom stekkertje maar je bent zeker weten van het gezeur af, zeker op vochtige plekken.

Op Erwin zijn auto heb ik er toevallig ook net een aantal vervangen. Zowel de gesealde als de bosch stekkers.
Zoals op de foto's te zien is was er bijvoorbeeld aan 1 stekker geknipt en gesoldeerd en er daarna een tapje overheen geplakt die ondertussen meer los dan vast zat, daarnaast was de borgklem afgebroken. Als deze 2 draden met elkaar in verbinding komen fikt meteen de ECU af dus reden genoeg om hem te vervangen. Eerst de oude stekker eraf geknipt en deze een goede voorzet richting prullenbak gegeven. Daarna de draadjes gestript en de gele seals om de draden heen geschoven. Vervolgens alle mannetjes aan de ene kant en vrouwtjes aan de andere kant. Stekkertjes netjes dichtknijpen en daarna de boel dicht laten vloeien met een druppeltje soldeertin. Nu de stekkertjes in de behuizing geschoven, sealtjes erin, dichtdrukken en klaar is kees. Weer als nieuw :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan Elshout op 09 mei 2012, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Stefan Elshout » 09 mei 2012, 01:13

Omdat ik nog niet genoeg kreeg van alle spaghetti ook nog maar even de bedrading van de radio aangepakt. Ja ik moest eigenlijk alleen even de antenne fixen, maar bij het aantreffen van een bos ongeorganiseerde en deels overbodige bedrading kan ik mezelf toch niet tegen houden dat ook aan te pakken. Er is een stemmetje in mijn autoliefhebbend hoofd die anders nog dagen tegen me blijft praten en dan kan ik nooit tevreden zijn met het werk dat ik aflever.
Alle overbodige meters speakerdraad weg gehaald en alles weer terug gebouwd dat er altijd weer een standaard radio stekker ingeplugd kan worden. De boel georganiseerd en opgebonden, en ik kon er wel weer mee leven. En als laatste bijkomstigheid toch ook de antenne nog gerepareerd. :)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Hans8V » 09 mei 2012, 07:41

Eigenlijk toch vreemd dat de voedingen en speakerdraden altijd veel te lang zijn, en de antennedraad veel te kort... :?
Maar ga vooral nog even door! :thumbup:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: 8.32 Erwin123

Bericht door Daniel_25 » 09 mei 2012, 17:54

Heel mooi gedaan, de Thema is in zeer goede handen zo te zien!
Ik heb zelf ook een (moment)tang met verwisselbare stukjes, dat scheelt echt veel gedonder.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”