Projectje voor pa

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Projectje voor pa

Bericht door Cromapower » 03 okt 2012, 23:47

Zoals al eerder gemerkt hebben we een Thema van Maarten Jan overgenomen voor mn pa.
Een type 3 16V LS in de kleur Blue Lord (poetsuhhhhhhh)

Het is de bedoeling dat mn vader er een paar jaar mee gaat rijden, de Hyundai staat te koop. Mn vader heeft jarenlang Fiat gereden, een keer een Lancia Dedra en een paar uitstapjes met een paar Volvo's, een Dodge, een Chrysler en de Hyundai. Al sinds 1991 is die regelmatig bezig geweest met een Thema te kopen maar om 1 of andere reden is het er nooit van gekomen. Nu na al die jaren ( met enige hulp van moi :angel: ) nu toch een Thema.

Afgelopen maandag hebben we de auto opgehaald. Gistermiddag ben ik de auto gaan wassen en gaan poetsen.
De lak was erg verweerd en dof. Vooral op de liggende delen. Ook zat de rechterzijkant onder de roeststofjes, volgens mij is er naast de auto met een haakse slijper een keer gewerkt.

Ik ben uiteindelijk 5 1/2 uur aan het poetsen geweest aan de buitenkant. Toen had ik er ff genoeg van en ben ik verder met de binnenkant gegaan.
Ik heb 1st de lak van de auto met Commendant gepolijst, daarna nog een keer met een duits polijstmiddel en daarna nog een keer in de was gezet.

Foto van de motorkap na een stukje behandeld te hebben met Commendant

Afbeelding

Resultaat na 5 1/2 uur zwoegen.

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Projectje voor pa

Bericht door Cromapower » 04 okt 2012, 00:03

Vanmiddag weer verder gaan klussen met de Thema.
Binnenkant verder schoongemaakt door mn vader. Bekleding moet nog een keer een schoonmaakbeurt maar dat komt binnenkort. De paar kleine roestplekjes behandeld en aangetipt. Asbak vastgezet.
Bougiekabels hebben we ook nog vervangen. Hij liep af en toe zeer onregelmatig en op 3 poten, komt dat ook wel mede door de lekke voorpijp maar 1 kabel was gebroken en maakte dan wel dan niet contact.
Mn vader was dr ook en is lekker mee aan het klussen geweest.

Omdat de voorpijp toch wel erg lek is hebben we de gestrande Croma 16V automaat naar binnengeduwd (nadat ik de achterremmen heb gedemonteerd want die stonden toch vast) en hebben we daarvan de voorpijp gedemonteerd. Die had ik een jaar geleden vervangen en is dezelfde als van de Thema. Een nieuwe kost dik 1000 euro dus dat is al verdiend :)

Morgenavond gaan we de voorpijp van de Thema demonteren en de vervanger monteren.

Nog een paar foto's van de poetste Thema in daglicht, ondanks de regen krijg je toch een aardig beeld.

Afbeelding

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Projectje voor pa

Bericht door Hans8V » 04 okt 2012, 07:49

Heel goed bezig! De auto ziet toch al weer keurig uit zo :thumbup: Maar heb je de stukken lak waar de blanke laag weg was gewoon gepoetst/polijst, en verder niet? Want je kunt die kale plekken niet eens meer zien op de foto... :clap:
Wat zijn je plannen voor de wielen?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Projectje voor pa

Bericht door jos832 » 04 okt 2012, 12:09

Dat is nou nog eens eer naar werken :clap:

Fantastisch resultaat :thumbup:

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Projectje voor pa

Bericht door Flavia 2000 » 04 okt 2012, 17:00

ja, vertel :thumbup: kan ik dit ook doen met mijn Lybra?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Projectje voor pa

Bericht door Maarten-Jan » 04 okt 2012, 17:41

Echt super zoals jullie bezig zijn. Ik ben blij dat hij zo'n goed thuis gevonden heeft!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Projectje voor pa

Bericht door Cromapower » 07 okt 2012, 23:31

De blanke lak plekken zie je nog wel hoor, maar van een afstand valt het niet meer zo op.
De witte plekken op de kofferbak en dak ga ik binnenkort met een lakstift behandelen en nog een keer polijsten. Denk dat het dan best redelijk uitziet.

Kwa wielen hebben we nog een 6 stuks originele LM velgen liggen waar de banden vanaf zijn die gaan we schuren en spuiten zodat die op de auto kunnen. Degene die er nu op zitten knappen we in een later stadium weer op. Misschien dat er nog tijdelijk de Integrale velgen op komen die we nog hebben liggen. Daar zitten nog goede banden onder.

Foto van de losse velgen met de achterbumper die nog op de auto komt
Afbeelding

Afgelopen Donderdagavond bezig geweest met de voorpijp te demonteren van de Thema. Dat viel tegen want de bouten tussen voorpijp en kat waren rot dus uiteindelijk maar voorpijp inclusief kat eronder vandaan gehaald. Bouten doorgeslepen zodat de kat weer loskwam. Kat en de nieuuwe voorpijp weer gemonteerd. Ondertussen het subframe geschuurd en gespoten.
Helaas net niet af gekregen, om half 12 was ik het zat. Ik had eerst al van hal7 's ochtends tot half 4 's middags gewerkt en ben toen van 5 uur tot half 12 gesleuteld. Er moeten nog 4 bouten vast en de lambdasonde nog monteren.
Komende maandag ga ik weer verder.

Mn vader heeft ondertussen de trekhaak die Maarten Jan meegeleverd heeft geschuurd en gangbaar gemaakt. Een steun op een andere plek gelast en gespoten.

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Projectje voor pa

Bericht door Hans8V » 07 okt 2012, 23:41

Mijn Thema zou er jaloers op worden... Die wacht al een hele tijd op de nieuwe koppeling en cruisecontrol. Maar ik heb ook niet zo'n mooie schuur! :cry:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Projectje voor pa

Bericht door Cromapower » 08 okt 2012, 22:09

Ja met de sleutelruimte ben ik ook heel erg blij. Weet niet hoelang we die nog hebben maar zolang het duurt is het super, de komende jaren zal waarschijnlijk nogwel.

Vandaag weer verder gegaan. De voorpijp is helemaal klaar en de auto is weel stil. Verder nog het knipperlicht links onder de koplamp vervangen want daar zat vocht in en was groen uitgeslagen. Zat een flinke bardt in, gelukkig had ik nog wat liggen.
Ook nog even de olie en oliefiter vervangen dus dat kan er ook weer even tegen.

De wielen die er onder zaten zijn flink verweerd dus die stonden al op de nominatie om te vervangen maar na verdere bestudering bleken de voorbanden aardig verdroogd te zijn. De achterbanden zijn nog aardig recent dus die gebruiken we weer. Voor voorlopig heb ik mn vader maar een setje velgen geleend waar nog 2 redelijke nieuwe en 2 behoorlijke Toyo's op zitten. Namelijk de Integrale velgen van onze LX.
Ziet er toch wel weer toonbaar uit zo dacht ik. Binnenkort ga ik verder met het reinigen van de bekleding en proberen de ergste rullen van de Alcantara af te halen. Mocht het niet mooi genoeg worden dan worden de voorstoelen en achterbank uitgewisseld voor zwart leer van een Croma. Zwart leer dan in combinatie met de houten en beige alcantara deurpanelen die eral in zitten leken mn ouders ook wel erg mooi.
Vanmiddag nog ff een klein rondje met de auto gereden voordat ik m bij mn ouders bracht, rijd toch wel erg lekker hoor en lekker rap 8-)
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Projectje voor pa

Bericht door Cromapower » 08 okt 2012, 22:31

Nog ff plaatje bij het praatje

Afbeelding

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”