Spaghetti Climatizzatore

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Maarten-Jan » 11 okt 2012, 18:08

Eerlijk is eerlijk, ik werd soms ook een beetje zenuwachtig van deze spaghetti:
DSCF0692.jpg
Gelukkig is bijna elk systeem apart bedraad, zo kun je units vrij snel toevoegen. Lastiger is het wel als je nog geen electronische kleppen hebt, dan moet je die ook betrekken en wordt het wat ingewikkelder.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 11 okt 2012, 19:37

Beta rules! dan maar vervuiling :P

Het is inderdaad een apart component met practisch volledig eigen kabelboom. Deze zit echter wel verweven in de kabelboom van de auto viel mij bij de uitbouw op. De schema's zijn gelukkig heel duidelijk met een aparte pagina voor de Climate Control. Mijn auto was al voorzien van Automatic Heating System dus de kleppen waren al aanwezig. Er is echter een draad extra toegevoegd. Geen idee waar die voor dient eigenlijk. Zoals je op de tweede foto kunt zien liggen er nog twee stekkers voor de aansluiting op het controlepaneel. Daarvan heb ik van twee een gemaakt, dus draadjes een voor een overgezet op de nieuwe stekker.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Hans8V » 12 okt 2012, 19:06

Inderdaad vooral stukje voor stukje (draadje voor draadje) de boel uitzoeken en aansluiten...
Bij mijn overgezette airco ging het gelukkig over een aftermarket exemplaar, en heb je echt een compleet losse kabelboom, alleen heb ik nog wel twee draadjes over. En geen schema...
1 is van de toerentalverhoger bij stationair, waarvan ik niet meer weet waar die op aangesloten is geweest. Dat had ik drie jaar geleden idd ook niet duidelijk opgeschreven. En het andere draadje hing al los (dacht ik) maar dat kan ook die ene zijn... Dus...
Maar de verwarming werkt nu tenminste wel automatisch 8-)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 16 okt 2012, 20:27

update:
Afb377.jpg
In het dashboard ben ik klaar. Nu nog een viertal draden door het schutbord naar de motorruimte, de relais monteren en de bedrading van de pomp en koelvin aansluiten.
Daarna alleen nog de grote vraag: hoe sluit ik de slangen van het luchtlklepje voor verhoogd stationair toerental aan? Iemand...?

@barolo: hoe is het nu afgelopen met de achterlichten van de berlina?

NB: valt me nu pas op. Op de foto zie je tussen de motorkap door net nog twee grilles die ter decoratie aan de muur hangen ;)

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Cromapower » 17 okt 2012, 14:06

Tegen die spaghetti operaties zie ik altijd als een berg tegen op. Ziet er helemaal af uit hoor. Ik mnoet nu toch echt is een keertje bij je buurten om de auto is in het echt te bewonderen.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 17 okt 2012, 15:09

Ik zag er ook tegenop. Vooral halverwege als je alles open hebt liggen. Hij werkt overigens nog niet hoor. Als de boel onder de motorkap nog niet is aangesloten, werkt het niet. Was ik in eerste instantie verrast over, maar volgens schema klopt dat wel. De zekering onder de motorkap voor de pomp is tevens een hoofdzekering voor het hele systeem. Daarna moet het systeem nog gevuld worden en hopen dat hij niet lekt en de pomp goed werkt.

Je weet het hè, Elke maandagavond tussen 20:30 uur en ..... afhankelijk van de zin en soort klus :lol: Koffie is er ook altijd.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Daniel_25 » 17 okt 2012, 19:34

Volumex schreef:Daarna alleen nog de grote vraag: hoe sluit ik de slangen van het luchtlklepje voor verhoogd stationair toerental aan? Iemand...?
Ik weet niet of de systeem in mijn auto overeenkomt met die van jou, maar ik kan wel een foto maken van hoe het er in mijn auto uitziet.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 17 okt 2012, 20:59

@Daniel25: jouw auto zou inderdaad moeten overeenkomen met die van mij. Foto's zijn meer dan welkom! :thumbup:

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Daniel_25 » 18 okt 2012, 12:19

De plek waar de lucht woord aangezogen zit vlak onder de extra-luchtschuif. Deze loopt naar de "airco luchtklep" welke boven de "luchthoeveelheidsmeter" zit. Van daar uit loopt de luchtslang naar een ijzeren buis waar verschillende andere luchtbuizen aan zitten. Deze is te vinden door de leiding van de "extra lucht schuif" te volgen.
(Eigenlijk neemt en geeft hij de lucht op de zelfde plek als de extra-luchtschuif.)

Foto 1: De luchtklep met een pijl welke de lucht richting aangeeft. Hij is samen met de luchthoeveelheidsmeter vast gezet.

Foto 2&3: Hier wordt de lucht aangezogen. Foto 2 zie je precies waar de slang aan moet, en op foto 3 kun je "zien" hoe het er in de auto uitziet. Deze buis (foto 2) zit vlak na de intercooler.

Foto 4&5: Hier word de lucht geloosd. Foto 4 zie je waar de slang aan moet, en op foto 5 hoe het er in mijn auto uit ziet. Deze buis (foto 4) zit na de extra-luchtschuif.

Ik hoop dat het duidelijk is, want mijn uitleg klinkt vaak alleen logisch in mijn eigen oren. :lol:
Bijlagen
Luchtklep.jpeg
Uit.jpeg
Uit_2.jpeg
In.jpeg
In_2.jpeg

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 18 okt 2012, 15:10

Super, ontzettend bedankt! De uitleg is zeer duidelijk, zeker als ik straks de foto's naast m'n eigen auto leg.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”