Spaghetti Climatizzatore

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Frank » 23 okt 2012, 21:59

Mooi werk! :thumbup:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Paolo » 28 okt 2012, 10:07

@Volumex: Top gedaan Dick! De aanhouder wint altijd :thumbup:

Over aanhouden gesproken... Ik ben afgelopen donderdag met Martin in de weer geweest om van zijn spaghetti weer een logisch geheel te maken en we hebben aanzienlijke vorderingen gemaakt. Maar we zijn er nog niet. Zoals verwacht zitten er een aantal 'verbindingen' niet helemaal logisch en dient er aanvullend geanalyseerd te worden wat er precies aan de hand is. Ik heb de ambitie dat het allemaal weer origineel aangesloten gaat worden en dat de auto in de toekomst volledig storingsvrij zal worden/blijven. By-passes zijn nu nog even niet aan de orde. Dat is de weg van de minste weerstand en nu het toch allemaal los ligt en we de tijd hebben, doen we het in principe in 1x goed.
Overbodige spaghetti...
Overbodige spaghetti...
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 30 okt 2012, 10:08

Magneetklep voor verhoogd stationair toerental is ook gemonteerd, met dank aan Daniël. Ik krijg hem alleen nog niet aangestuurd. FF doormeten nog. Koelvin sloeg ook niet in, maar bleek een slechte massa te zijn. Massapunt rechts was sowieso vervangen voor iets prulachtigs, dus heb ik daar maar een nieuwe geplaatst. Afijn nog een paar puntjes op de i zetten, maar dat blijft altijd zo bij Lancia's natuurlijk.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Paolo » 07 nov 2012, 10:57

Gisteren weer een dagje wezen klussen: nóg meer spaghetti naast de auto en dus veel minder in de auto.
WP_000388.jpg
Ik had daarbij erg veel plezier van de losse LX-kabelbomen die Martin in bezit heeft én mijn eigen auto om goed te kunnen zien hoe Lancia het destijds allemaal bedoeld heeft. De vorige eigenaar had het alarmsysteem (alleen de centrale unit) er al uit gehaald en ik heb gisteren alle bedrading verwijderd. Het is echt ongelófelijk hoeveel dat er zijn, ik schat ruim twintig. Het merendeel kwam uit bij/in de zekeringskast. Die omgeving ziet er inmiddels stukken gezonder en overzichtelijker uit.
WP_000386.jpg
De auto heeft nog niet gelopen, maar da's nu nog maar een kleine stap. Wel zitten er een aantal merkwaardige, onverklaarbare storingen in die een voor een uitgezocht dienen te worden. Hopelijk alle met dezelfde oorzaak. Gelukkig is er geen tijdsdruk (pas in Mei 2013 hoeft ie gereed te zijn voor Italyherewe.com) en dus kunnen we lekker rustig aan de auto blijven werken.
WP_000387.jpg
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 07 nov 2012, 15:07

Dat begint er inmiddels een stuk uitdagender uit te zien dan het klusje waar ik mee bezig was. Wel mooi om te zien. Geeft een enorme voldoening als het allemaal uiteindelijk is zoals het hoort.
Ik heb inmiddels het project afgerond (wat betreft bedrading dan). Het systeem moet alleen nog gevuld worden. heb al wel de pomp draaiend en maakt geen enkel bijgeluid. Alle componenten werken nu naar behoren.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Stefan Elshout » 07 nov 2012, 22:00

Lekker bezig :thumbup:

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Frank » 07 nov 2012, 22:25

Als ik dit lees valt me wel op dat iedereen een rotsvast vertrouwen heeft in het originele elektrische systeem... Ik vraag me af of dat terecht is ;)
Aan de andere kant, je kunt beter met een schone lei beginnen en daarna eventueel je eigen bypasses aanleggen :thumbup:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Paolo » 07 nov 2012, 22:56

@ Frank: Ja eigenlijk wel. Ik heb in mijn vorige LX-sedan in vijf jaar en 45.000 km als enige wapenfeit ooit een elektrische spiegel vervangen omdat ie niet meer inklapte. Voor de rest, ondanks stilstand in de winter, nooit 'n storing gehad. Dus volgens mij is die basis (bij een serie III?) wel OK. :thumbup:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Volumex » 08 nov 2012, 07:46

Basis is gewoon goed. Kijk maar naar de stekkerverbindingen na al die tijd en de gebruikte materialen. Bovendien gebruikten ze ook al heel veel moderne stekkers. Problemen ontstaan meestal als mensen er wat aan toe voegen :oops: :lol: of niet weten wat ze doen.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spaghetti Climatizzatore

Bericht door Paolo » 04 apr 2013, 17:45

Paolo schreef:Gisteren weer een dagje wezen klussen: nóg meer spaghetti naast de auto en dus veel minder in de auto.
De bijlage WP_000388.jpg is niet meer beschikbaar
Ik had daarbij erg veel plezier van de losse LX-kabelbomen die Martin in bezit heeft én mijn eigen auto om goed te kunnen zien hoe Lancia het destijds allemaal bedoeld heeft. De vorige eigenaar had het alarmsysteem (alleen de centrale unit) er al uit gehaald en ik heb gisteren alle bedrading verwijderd. Het is echt ongelófelijk hoeveel dat er zijn, ik schat ruim twintig. Het merendeel kwam uit bij/in de zekeringskast. Die omgeving ziet er inmiddels stukken gezonder en overzichtelijker uit.
De bijlage WP_000386.jpg is niet meer beschikbaar
De auto heeft nog niet gelopen, maar da's nu nog maar een kleine stap. Wel zitten er een aantal merkwaardige, onverklaarbare storingen in die een voor een uitgezocht dienen te worden. Hopelijk alle met dezelfde oorzaak. Gelukkig is er geen tijdsdruk (pas in Mei 2013 hoeft ie gereed te zijn voor Italyherewe.com) en dus kunnen we lekker rustig aan de auto blijven werken.
De bijlage WP_000387.jpg is niet meer beschikbaar
We zijn alweer een paar maanden verder en de klus is bijna geklaard. Alle bedrading zit weer waar het hoort en alle blauwe stekkertjes zijn netjes gesoldeerd met krimpkous etc. Alles bij elkaar een stevige maar erg leerzame klus. Binnenkort kan het voorruit er weer in. Helaas was bij demontage van de oude (kapotte) ruit het rubber overleden. Gelukkig nu bij Van Jaarsveld in Veenendaal een heel fijn fris setje (sierstrip en rubber) gevonden. Als er iemand ooit nog een type III sierlijst van de voorruit nodig heeft (excl. rubber) dan ligt er nog een hele nette te wachten in Scherpenzeel.
WP_20130404_002.jpg
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”