8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 25 jun 2014, 20:54

Hallo Forumers,

Vandaag de auto van Peter Bongers opgehaald. De auto stond vanaf 2001 binnen. In het daglicht ben ik blij verrast hoe de staat van de auto is.

Afbeelding

Ik heb de olie pijl gecheckt en constateerde dat de olie vers van kleur is. Ik denk dat deze helemaal nieuw is en de motor er nog niet eens mee gedraaid heeft.

Afbeelding
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 25 jun 2014, 20:58

Ik heb geprobeerd om stroom op de auto te krijgen, maar ik denk dat de hoofdzekering eruit licht want ik heb een nieuwe accu geplaatst maar er zit geen leven in het elektronisch systeem.

Kan iemand mij vertellen waar deze zich bevindt in de auto?


Afbeelding
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Betakoen » 26 jun 2014, 08:19

Onder het blokje met relais net achter de batterij zit een zwart plastik bakje waar je de cover af kan halen. Daar zit de feitelijke hoofdzekering (is een soort plaatje met twee boutgaatjes)
Nu heb ik die nog nooit stuk weten gaan eigenlijk.
Ik zie op de foto ook een niet originele massaverbinding, kijk ook eens of er nog wel een goede massaverbinding naar het blok (zit normaal op de versnellingsbak onder de batterij), want die verbinding is minstens zo belangrijk.

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 26 jun 2014, 09:22

Betakoen schreef:Onder het blokje met relais net achter de batterij zit een zwart plastik bakje waar je de cover af kan halen. Daar zit de feitelijke hoofdzekering (is een soort plaatje met twee boutgaatjes)
Nu heb ik die nog nooit stuk weten gaan eigenlijk.
Ik zie op de foto ook een niet originele massaverbinding, kijk ook eens of er nog wel een goede massaverbinding naar het blok (zit normaal op de versnellingsbak onder de batterij), want die verbinding is minstens zo belangrijk.
Oke!!!!

Bedankt, maakt het net ff makkelijker zo.
Ga ernaar kijken en zo nodig aanpassen. Houdt je op de hoogte :D
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 04 jul 2014, 16:37

Hallo Forumers,

Ik heb de distributiekappen eraf om de riemen te vervangen. Echter ik zie geen enkele merk tekens op de tandwielen.
Kan iemand mij zeggen waar ik op moet letten, Of moet ik zelf markeer tekens erop zetten.
Is er misschien iemand dat een schema ervan heeft en of documentatie van de motor.

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt Ron
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Erwin123 » 04 jul 2014, 16:56

Bij de naslagwerken staat het 8.32 werkplaatshandboek online.

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Betakoen » 04 jul 2014, 19:48

De merktekens staan op de nokkenassen en kapjes, en zijn enkel zichtbaar met gedemonteerde kleppendeksels.
Je moet ook de nokkenassen blokkeren bij het losmaken van de riemen, zoniet springen ze van hun positie.
Daarvoor bestaat speciaal gereedschap, de zgn 'handboeien'. Het blokkeren kan ook met een stallen latje na demontage van één van de lagers van de nokkenassen, maar dit natuurlijk weer enkel na demontage klepdeksels.
Nu lijkt het me sowieso raadzaam ook de oliekeeringen te vervangen en de klepspeling na te kijken, dus klepdeksels zou ik dan ook hoe dan ook losmaken. Dan kan je't meteen goed doen (met de pinnetjes in de nokkenastandwielen de timing perfect juist zetten)

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 04 jul 2014, 19:54

Hey mannen!!!!

Bedankt voor de nuttige info!
Ga bij Lancia het gereedschap bestellen.
De bedoeling is om de motor te horen lopen. daarna ga ik de motor geheel demonteren en wat nodig is vervangen/reviseren.

Maar eerst wil ik de motor horen draaien voor ik verder ga.

Greets Ron
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Stefan Elshout » 05 jul 2014, 00:32

Het gereedschap bij Lancia bestellen gaat een probleem worden denk ik.
ik kan het originele gereedschap reproduceren, zie hier: viewtopic.php?f=9&t=1692&start=190
Zelf markeren kan, wel moet je dan nog steeds de nokkenassen blokkeren. garantie dat het ook daadwerkelijk goed staat heb je natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Maarten-Jan » 05 jul 2014, 09:14

Even een gewetensvraag:

Het maakt toch niet uit dat de nokkenas iets verspringt nadat je de riem hebt verwijderd? Als je goed gemarkeerd hebt zet je ze met het monteren van de riem weer in de goede positie. Dat levert toch geen risico op?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”