Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Bij de afgelopen APK Keuring waren er nog wat puntjes van aandacht. Deze week ben ik verplicht vrij en heb de tijd nuttig besteed om
een aantal zaken aan te pakken. Van tevoren alles ruim op tijd besteld. Rondom heeft de Kc een nieuwe remschijvenset met nieuwe remblokken gekregen. De thermostaat alsmede de temperatuurzender is vervangen. En ook is ie nu voorzien van een nieuwe kleppendekselpakkingset. Dit waren de relatieve eenvoudige karweitjes. De grootste klus was het vervangen van de kachelradiateur. Heel af en toe rook je een vreemd geurtje, dus lekkage. Het blijkt dat deze radiateur ruimschoots beschikbaar is:
http://infopart.org/magneti-marelli-350218061000-part
Zodoende zag ik ook dat ie gebruikt werd in de AR166. Hierdoor vond ik ook deze nuttige tutorial:
http://balfaromeo166clubforum.runboard.com/t11684
Daaruit werd ik ook wijzer omtrend het ontstaan van het lekken van deze radiateur. Blijkbaar is het een bekend kwaaltje bij de Lancia en Alfa:
Voor de genen die de kachelradiateur moeten vervangen, wil ik een tip mee geven.
De kachelradiateur is van aluminium en zit opgesloten in een kunstof behuizing. Waarom gaan ze lekken, simpel door het stromen van de koelvloeistof krijg je een galfanische werking, in koelvloeistof zitten zuren. Door het stromen van de vloeistof wordt er een electrostatische spanning opgewekt in de kachelradiateur. Omdat deze in een kunstof behuizing zit en met rubberen slangen zijn verbonden met de rest van de componenten, wordt de radiateur in feite opgeladen en niet ontladen. Aluminium kan daar niet tegen en gaat dan ook op de zwakke delen (meestal in de bochtjes) corroderen (roesten). Een hele simpele oplossing hier voor is maak een massa kabel aan de kachelradiateur en verbind die met een goed massa punt op de carrosserie.
Enfin, zowel het uitbouwen als het inbouwen was pittiger als verwacht, met name het gebrek aan ruimte om alles eruit te peuteren. De kachelmotor was nog het moeilijkst. Bij het erin bouwen moest ik ‘m zelfs eerst verder demonteren en met veel gepruts er weer in gekregen (helaas was een plastic bevestigingssteun afgebroken bij het verwijderen). Beste tip is toch om de airco te laten aftappen en deze leidingen te verwijderen boven de condensator. Maar het kan ook zoals omschreven in de tutorial. Ik heb het koelvloeistof expansievat verwijderd zodat de hele aircoleiding vrij was, de uiteinde zijn flexibele slangen, en zodoende lukte het toch “aardig” (understatement) om alles intact te verwijderen.
Alles lijkt nu weer prima te werken. Totale kosten € 251,91 Wel lekker sleutelen met deze temperaturen.
een aantal zaken aan te pakken. Van tevoren alles ruim op tijd besteld. Rondom heeft de Kc een nieuwe remschijvenset met nieuwe remblokken gekregen. De thermostaat alsmede de temperatuurzender is vervangen. En ook is ie nu voorzien van een nieuwe kleppendekselpakkingset. Dit waren de relatieve eenvoudige karweitjes. De grootste klus was het vervangen van de kachelradiateur. Heel af en toe rook je een vreemd geurtje, dus lekkage. Het blijkt dat deze radiateur ruimschoots beschikbaar is:
http://infopart.org/magneti-marelli-350218061000-part
Zodoende zag ik ook dat ie gebruikt werd in de AR166. Hierdoor vond ik ook deze nuttige tutorial:
http://balfaromeo166clubforum.runboard.com/t11684
Daaruit werd ik ook wijzer omtrend het ontstaan van het lekken van deze radiateur. Blijkbaar is het een bekend kwaaltje bij de Lancia en Alfa:
Voor de genen die de kachelradiateur moeten vervangen, wil ik een tip mee geven.
De kachelradiateur is van aluminium en zit opgesloten in een kunstof behuizing. Waarom gaan ze lekken, simpel door het stromen van de koelvloeistof krijg je een galfanische werking, in koelvloeistof zitten zuren. Door het stromen van de vloeistof wordt er een electrostatische spanning opgewekt in de kachelradiateur. Omdat deze in een kunstof behuizing zit en met rubberen slangen zijn verbonden met de rest van de componenten, wordt de radiateur in feite opgeladen en niet ontladen. Aluminium kan daar niet tegen en gaat dan ook op de zwakke delen (meestal in de bochtjes) corroderen (roesten). Een hele simpele oplossing hier voor is maak een massa kabel aan de kachelradiateur en verbind die met een goed massa punt op de carrosserie.
Enfin, zowel het uitbouwen als het inbouwen was pittiger als verwacht, met name het gebrek aan ruimte om alles eruit te peuteren. De kachelmotor was nog het moeilijkst. Bij het erin bouwen moest ik ‘m zelfs eerst verder demonteren en met veel gepruts er weer in gekregen (helaas was een plastic bevestigingssteun afgebroken bij het verwijderen). Beste tip is toch om de airco te laten aftappen en deze leidingen te verwijderen boven de condensator. Maar het kan ook zoals omschreven in de tutorial. Ik heb het koelvloeistof expansievat verwijderd zodat de hele aircoleiding vrij was, de uiteinde zijn flexibele slangen, en zodoende lukte het toch “aardig” (understatement) om alles intact te verwijderen.
Alles lijkt nu weer prima te werken. Totale kosten € 251,91 Wel lekker sleutelen met deze temperaturen.
- Bijlagen
-
- 20151228_122407_resized.jpg (2.43 MiB) 9608 keer bekeken
-
- 20151228_122417_resized.jpg (2.31 MiB) 9608 keer bekeken
-
- 20151228_122530_resized.jpg (2.05 MiB) 9608 keer bekeken
-
- 20151228_155911_resized.jpg (2.57 MiB) 9608 keer bekeken
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Goed om te weten, is zo'n massapunt ook te creeren zonder de boel uit elkaar te halen?
Overigens is de zwakke kachelradiateur de oorzaak dat 166's met automaat zo goedkoop is, iemand heeft namelijk ooit bedacht dat het handig was om de ECU van de bak recht onder de kachelradiateur te plaatsen
Een klusje als dit door de garage laten doen en een distributie is ineens niet meer zo gek
Overigens is de zwakke kachelradiateur de oorzaak dat 166's met automaat zo goedkoop is, iemand heeft namelijk ooit bedacht dat het handig was om de ECU van de bak recht onder de kachelradiateur te plaatsen
Een klusje als dit door de garage laten doen en een distributie is ineens niet meer zo gek
Lancia K SW 2.4 20v
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Wat een *#^%klus, dat 'aardig' lijkt me dan ook eerder een overstatement
Goed bezig Erwin
Goed bezig Erwin
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Wat n top-monteur die Erwin
Is de Kc weer in top conditie.
Goede jaarwisseling, ook aan alle anderen forummers
Is de Kc weer in top conditie.
Goede jaarwisseling, ook aan alle anderen forummers
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Het is gewoon een K-klus Erwin. En dat je dat tot een goed einde hebt gebracht verdient een groot compliment
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Thx! Geeft toch wel een hoop voldoening.
@Robkg, helaas, ik denk dat dit enige manier is om een massa aansluiting te maken. Ik heb het overigens zelf achterwege gelaten.
@Robkg, helaas, ik denk dat dit enige manier is om een massa aansluiting te maken. Ik heb het overigens zelf achterwege gelaten.
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Mooi werk! Wellicht was het verstandig om ook direct de kachelmotor voor nieuw te vervangen aangezien deze ook vaker dan normaal kapot gaan. Maar dit is wel een van de lastigere klussen bij een K en hulde dat je dit met de airco slangen intact hebt kunnen doen!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Mooi werk, Erwin! Ik dacht altijd dat jij meer een poetser was
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Kijk goed bezig geweest Ziet er uit als een fijne klus ja, maar vergeleken bij een 2e type Ypsilon 'valt het nog mee' Daar moet namelijk het hele dash er uit..
- PietrottoV
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 08 sep 2013, 17:01
- Contacteer:
Re: Kc kachelradiateur lekkage / vervanging
Knap gedaan, petje af.
Kan niet wachten tot ik aan de beurt ben .
Kan niet wachten tot ik aan de beurt ben .