Kappa Coupe schade
Geplaatst: 21 aug 2016, 09:18
Bij terugkomst van mijn vakantie wachtte mij een onaangename verrassing. Na een rit van 15 uur kwamen we ‘s nachts om 1 uur thuis. Snel de auto uitladen en naar bed. Tussen de post zat een grote opvallende envelop die mijn nieuwsgierigheid wekte. Toch opengemaakt. Een brief van de buurman met een schaderapport. Ik snel naar buiten en zie inderdaad dat de auto over de hele zij flank beschadigd is. Daar sta je dan midden in de nacht in je vinexwijk buiten op straat te stuiteren van woede. Weg vakantiegevoel. Boosheid en onbegrip voor de situatie. Hoe krijg je het voor elkaar?
De volgende dag natuurlijk de rompslomp opstarten met de verzekering. Meteen naar een schadebedrijf doorverwezen en langs geweest. Die beoordeelde dat ie waarschijnlijk economisch total loss was.Dus een schade expert moest worden ingeschakeld. Een paar dagen later verklaarde ook deze dat ie economisch total loss was. De schade was omtrend de € 3.400,- ingeschat en de dagwaarde € 2.500,-. Of ik kon kiezen voor € 2.000,- met behoud van de auto. Uiteraard was ik het hier niet mee eens. De expert zelf had de auto niet gezien en alleen een rapport gehad van het schadebedrijf. Meteen duidelijk gemaakt dat vergelijkbare exemplaren rond de € 5.000,- doen. Opvallend genoeg staan er best wel een aantal 2.4 Kc te koop. Verder heb ik ook recentelijk best wel veel onderhoud gepleegd om de auto in goede conditie te houden. Doelstelling was sowieso voor mij om deze zo lang mogelijk te rijden. Dus op mijn verzoek is er een nieuwe afspraak gemaakt voor een bezichtiging en in de tussentijd alle aanvullende informatie (facturen en onderhoud) doorgestuurd naar de expert.
In tweede instantie is alsnog besloten dat de auto hersteld kon worden, het oorspronkelijk vastgestelde schade bedrag was naar beneden bijgesteld en de dagwaarde naar boven bijgesteld. Het schadebedrag kon worden bijgesteld omdat er geen nieuwe deur in komt. Een nieuwe deur was op ruim 800 euro vast gesteld. Ik vond het al knap dat ze daar aan konden komen. Maar daar waren ze inmiddels ook al achter gekomen dat deze niet leverbaar zijn. Bovendien is de deur zelf dermate licht beschadigd dat in mijn ogen een nieuwe deur ook niet gerechtvaardigd zou zijn. Ook wat andere spullen waren moeilijk of niet nieuw leverbaar: naafkapje, embleem, knipperlicht en zijspiegel. De juist adressen doorgegeven en hopen dat ze het kunnen bemachtigen. Helaas moet ik nu nog ruim een maand wacht voordat ik aan de beurt ben. Nu maar hopen dat het netjes en goed word uitgevoerd.
We zijn nu 2 weken verder en ik ben inmiddels wel iets afgekoeld. Toch blij dat ie gewoon hersteld wordt, ik ken immers de historie van de auto en ben er zuinig op geweest. Na bijna 4 jaar en 60.000 km verder nog steeds zeer tevreden en ik zou er zo weer een kopen. De 2.4 motor is een heerlijke 5 cylinder met een mooie roffel. Toch was ik in de tussenliggende dagen toch driftig aan het rondstruinen geweest. Gelukkig kan ik die exercitie staken. Per saldo kost het altijd extra geld (en heel veel tijd en moeite voordat je de juiste hebt gevonden) en dan is het natuurlijk altijd afwachten of er toch geen onverwachte zaken aan het licht komen.
In dit soort schade situaties is het toch wel nadelig om een afwijkende/bijzondere/oude auto te hebben, je wordt toch afgescheept met een laag bedrag dat je niet in staat stelt om een gelijkwaardige auto terug te kopen. Zou een taxatierapport in dit geval wel uitkomst hebben geboden? (de auto zelf is overigens enkel WA verzekerd).
Gisteren de achterbuurman gesproken die terug is van zijn vakantie. Mijn auto had ik overigens op verzoek van de buurvrouw verplaatst naar de zijkant van de straat zodat er plek was voor bouwvakkers die de badkamer gingen doen (wat uiteindelijk uitgesteld is – zucht). Toen ik de straat uit reedt dacht ik nog, ik had de zijspiegels moeten inklappen, maar ach, wat er kan nou gebeuren. Diezelfde dag nog was de achterbuurman er tegen aan geschampt. Hij zei dat ie een mapje had laten vallen en bij het oprapen hiervan ging ie precies langs mijn auto op. Uiteraard is er geen opzet in spel en hij baalde evengoed hiervan even meer omdat hij uiteraard wist dat ik een autoliefhebber ben. Maar wat waar is waar, hij had alles verder keurig ingevuld en afgewerkt met de verzekering.
Zo, nu ik dit van me heb afgeschreven gaan we maar weer van het beste uit.
De volgende dag natuurlijk de rompslomp opstarten met de verzekering. Meteen naar een schadebedrijf doorverwezen en langs geweest. Die beoordeelde dat ie waarschijnlijk economisch total loss was.Dus een schade expert moest worden ingeschakeld. Een paar dagen later verklaarde ook deze dat ie economisch total loss was. De schade was omtrend de € 3.400,- ingeschat en de dagwaarde € 2.500,-. Of ik kon kiezen voor € 2.000,- met behoud van de auto. Uiteraard was ik het hier niet mee eens. De expert zelf had de auto niet gezien en alleen een rapport gehad van het schadebedrijf. Meteen duidelijk gemaakt dat vergelijkbare exemplaren rond de € 5.000,- doen. Opvallend genoeg staan er best wel een aantal 2.4 Kc te koop. Verder heb ik ook recentelijk best wel veel onderhoud gepleegd om de auto in goede conditie te houden. Doelstelling was sowieso voor mij om deze zo lang mogelijk te rijden. Dus op mijn verzoek is er een nieuwe afspraak gemaakt voor een bezichtiging en in de tussentijd alle aanvullende informatie (facturen en onderhoud) doorgestuurd naar de expert.
In tweede instantie is alsnog besloten dat de auto hersteld kon worden, het oorspronkelijk vastgestelde schade bedrag was naar beneden bijgesteld en de dagwaarde naar boven bijgesteld. Het schadebedrag kon worden bijgesteld omdat er geen nieuwe deur in komt. Een nieuwe deur was op ruim 800 euro vast gesteld. Ik vond het al knap dat ze daar aan konden komen. Maar daar waren ze inmiddels ook al achter gekomen dat deze niet leverbaar zijn. Bovendien is de deur zelf dermate licht beschadigd dat in mijn ogen een nieuwe deur ook niet gerechtvaardigd zou zijn. Ook wat andere spullen waren moeilijk of niet nieuw leverbaar: naafkapje, embleem, knipperlicht en zijspiegel. De juist adressen doorgegeven en hopen dat ze het kunnen bemachtigen. Helaas moet ik nu nog ruim een maand wacht voordat ik aan de beurt ben. Nu maar hopen dat het netjes en goed word uitgevoerd.
We zijn nu 2 weken verder en ik ben inmiddels wel iets afgekoeld. Toch blij dat ie gewoon hersteld wordt, ik ken immers de historie van de auto en ben er zuinig op geweest. Na bijna 4 jaar en 60.000 km verder nog steeds zeer tevreden en ik zou er zo weer een kopen. De 2.4 motor is een heerlijke 5 cylinder met een mooie roffel. Toch was ik in de tussenliggende dagen toch driftig aan het rondstruinen geweest. Gelukkig kan ik die exercitie staken. Per saldo kost het altijd extra geld (en heel veel tijd en moeite voordat je de juiste hebt gevonden) en dan is het natuurlijk altijd afwachten of er toch geen onverwachte zaken aan het licht komen.
In dit soort schade situaties is het toch wel nadelig om een afwijkende/bijzondere/oude auto te hebben, je wordt toch afgescheept met een laag bedrag dat je niet in staat stelt om een gelijkwaardige auto terug te kopen. Zou een taxatierapport in dit geval wel uitkomst hebben geboden? (de auto zelf is overigens enkel WA verzekerd).
Gisteren de achterbuurman gesproken die terug is van zijn vakantie. Mijn auto had ik overigens op verzoek van de buurvrouw verplaatst naar de zijkant van de straat zodat er plek was voor bouwvakkers die de badkamer gingen doen (wat uiteindelijk uitgesteld is – zucht). Toen ik de straat uit reedt dacht ik nog, ik had de zijspiegels moeten inklappen, maar ach, wat er kan nou gebeuren. Diezelfde dag nog was de achterbuurman er tegen aan geschampt. Hij zei dat ie een mapje had laten vallen en bij het oprapen hiervan ging ie precies langs mijn auto op. Uiteraard is er geen opzet in spel en hij baalde evengoed hiervan even meer omdat hij uiteraard wist dat ik een autoliefhebber ben. Maar wat waar is waar, hij had alles verder keurig ingevuld en afgewerkt met de verzekering.
Zo, nu ik dit van me heb afgeschreven gaan we maar weer van het beste uit.