Kappa Coupe schade

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Kappa Coupe schade

Bericht door Erwin123 » 21 aug 2016, 09:18

Bij terugkomst van mijn vakantie wachtte mij een onaangename verrassing. Na een rit van 15 uur kwamen we ‘s nachts om 1 uur thuis. Snel de auto uitladen en naar bed. Tussen de post zat een grote opvallende envelop die mijn nieuwsgierigheid wekte. Toch opengemaakt. Een brief van de buurman met een schaderapport. Ik snel naar buiten en zie inderdaad dat de auto over de hele zij flank beschadigd is. Daar sta je dan midden in de nacht in je vinexwijk buiten op straat te stuiteren van woede. Weg vakantiegevoel. Boosheid en onbegrip voor de situatie. Hoe krijg je het voor elkaar?

De volgende dag natuurlijk de rompslomp opstarten met de verzekering. Meteen naar een schadebedrijf doorverwezen en langs geweest. Die beoordeelde dat ie waarschijnlijk economisch total loss was.Dus een schade expert moest worden ingeschakeld. Een paar dagen later verklaarde ook deze dat ie economisch total loss was. De schade was omtrend de € 3.400,- ingeschat en de dagwaarde € 2.500,-. Of ik kon kiezen voor € 2.000,- met behoud van de auto. Uiteraard was ik het hier niet mee eens. De expert zelf had de auto niet gezien en alleen een rapport gehad van het schadebedrijf. Meteen duidelijk gemaakt dat vergelijkbare exemplaren rond de € 5.000,- doen. Opvallend genoeg staan er best wel een aantal 2.4 Kc te koop. Verder heb ik ook recentelijk best wel veel onderhoud gepleegd om de auto in goede conditie te houden. Doelstelling was sowieso voor mij om deze zo lang mogelijk te rijden. Dus op mijn verzoek is er een nieuwe afspraak gemaakt voor een bezichtiging en in de tussentijd alle aanvullende informatie (facturen en onderhoud) doorgestuurd naar de expert.

In tweede instantie is alsnog besloten dat de auto hersteld kon worden, het oorspronkelijk vastgestelde schade bedrag was naar beneden bijgesteld en de dagwaarde naar boven bijgesteld. Het schadebedrag kon worden bijgesteld omdat er geen nieuwe deur in komt. Een nieuwe deur was op ruim 800 euro vast gesteld. Ik vond het al knap dat ze daar aan konden komen. Maar daar waren ze inmiddels ook al achter gekomen dat deze niet leverbaar zijn. Bovendien is de deur zelf dermate licht beschadigd dat in mijn ogen een nieuwe deur ook niet gerechtvaardigd zou zijn. Ook wat andere spullen waren moeilijk of niet nieuw leverbaar: naafkapje, embleem, knipperlicht en zijspiegel. De juist adressen doorgegeven en hopen dat ze het kunnen bemachtigen. Helaas moet ik nu nog ruim een maand wacht voordat ik aan de beurt ben. Nu maar hopen dat het netjes en goed word uitgevoerd.

We zijn nu 2 weken verder en ik ben inmiddels wel iets afgekoeld. Toch blij dat ie gewoon hersteld wordt, ik ken immers de historie van de auto en ben er zuinig op geweest. Na bijna 4 jaar en 60.000 km verder nog steeds zeer tevreden en ik zou er zo weer een kopen. De 2.4 motor is een heerlijke 5 cylinder met een mooie roffel. Toch was ik in de tussenliggende dagen toch driftig aan het rondstruinen geweest. Gelukkig kan ik die exercitie staken. Per saldo kost het altijd extra geld (en heel veel tijd en moeite voordat je de juiste hebt gevonden) en dan is het natuurlijk altijd afwachten of er toch geen onverwachte zaken aan het licht komen.

In dit soort schade situaties is het toch wel nadelig om een afwijkende/bijzondere/oude auto te hebben, je wordt toch afgescheept met een laag bedrag dat je niet in staat stelt om een gelijkwaardige auto terug te kopen. Zou een taxatierapport in dit geval wel uitkomst hebben geboden? (de auto zelf is overigens enkel WA verzekerd).

Gisteren de achterbuurman gesproken die terug is van zijn vakantie. Mijn auto had ik overigens op verzoek van de buurvrouw verplaatst naar de zijkant van de straat zodat er plek was voor bouwvakkers die de badkamer gingen doen (wat uiteindelijk uitgesteld is – zucht). Toen ik de straat uit reedt dacht ik nog, ik had de zijspiegels moeten inklappen, maar ach, wat er kan nou gebeuren. Diezelfde dag nog was de achterbuurman er tegen aan geschampt. Hij zei dat ie een mapje had laten vallen en bij het oprapen hiervan ging ie precies langs mijn auto op. Uiteraard is er geen opzet in spel en hij baalde evengoed hiervan even meer omdat hij uiteraard wist dat ik een autoliefhebber ben. Maar wat waar is waar, hij had alles verder keurig ingevuld en afgewerkt met de verzekering.

Zo, nu ik dit van me heb afgeschreven gaan we maar weer van het beste uit.
20160808_100001.jpg
20160808_100001.jpg (4.49 MiB) 10294 keer bekeken

Gebruikersavatar
v-powered
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2013, 22:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door v-powered » 21 aug 2016, 11:34

Heel herkenbaar verhaal Erwin.
Al die uren die jij er in moet stoppen, die niet vergoed worden.

Al die "vakmensen" die maar wat beweren. Ik ben zelf zijdelings in de autoschadeherstel wereld werkzaam geweest. "Expert" is een vreemde benaming voor die beroepsgroep.

Maar gelukkig ken jij de wegen om het goed af te laten lopen, vele goede auto's zijn zo op de sloop terecht gekomen.

Toen onze PRV V6 door een hagelbui getroffen werd, (WA plus is altijd aan te raden met onze bolides) en de verzekeraar zelf bedrijven aanwijzden, terwijl ik weet dat de keuze vrij is (die auto is jouw eigendom), werd ik gebeld door zo'n bedrijf voor een taxatie. De dame vertelde dat ik gelijk mijn kopie deel 3 moest meenemen, want de auto was total loss, ze zouden hem netjes afvoeren etc. :sick:

Maar Murphy's law werkt ook andersom, door dit gezeur is uiteindelijk de PRV voor een habbekrats helemaal weer fris geworden.

Als aanvulling, het overkomt niet alleen youngtimers, dit is aan de orde van de dag in deze branche, al heb je een 3 maanden oude Golf, jouw auto is altijd de lastige uitzondering als jij hen nodig hebt, de hogere premie omdat die net anders is....

Helaas hebben ook veel van onze buren geen oog voor onze afwijking.

Succes met de afwikkeling, je bent gelukkig kundig genoeg :thumbup:
o.a. Lancia V4 V6 V8

Gebruikersavatar
v-powered
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2013, 22:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door v-powered » 21 aug 2016, 12:24

Als schrale troost:

Ik rijd alweer 1,5 jaar total loss rond, onder het achterlicht heeft iemand een indruk achter willen laten, zonder zich kenbaar te maken.



tja
kappa deuk.jpg
kappa deuk.jpg (1.53 MiB) 10282 keer bekeken
o.a. Lancia V4 V6 V8

Gebruikersavatar
PietrottoV
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 sep 2013, 17:01
Contacteer:

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door PietrottoV » 21 aug 2016, 12:57

Dat is dik klote zeg, zoiets. Maar ik denk dat het allemaal goed hersteld kan worden.

Is de jouwe nou Black Storm of die donkerblauwe Lancia kleur?

Black Storm is door de blauwe vlok in de lak wel een lastige kleur om te herstellen.

Hoop dat alles goed komt!

Ciao, Pieter

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door JW turbo16V LX » 21 aug 2016, 16:02

Schade is nog vervelender als je discussie krijgt over de dagwaarde :twisted:. Ik adviseer daarom voor youngtimers elke 3 jaar een taxatierapport op te laten stellen, ook voor alleen WA. Voorkomt een hoop gezeur.......

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door Frank » 21 aug 2016, 21:40

Sjee, dat is wel een koude douche ja. Ik hoop dat het mooi hersteld wordt. Misschien meteen wat steenslag mee laten pakken?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
PietrottoV
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 sep 2013, 17:01
Contacteer:

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door PietrottoV » 23 aug 2016, 20:21

JW turbo16V LX schreef:Schade is nog vervelender als je discussie krijgt over de dagwaarde :twisted:. Ik adviseer daarom voor youngtimers elke 3 jaar een taxatierapport op te laten stellen, ook voor alleen WA. Voorkomt een hoop gezeur.......
Had ik het vandaag met iemand van Univé over, voor het verzekeren van een youngtimer (20 jr oud) die in erg goede staat is, lage km-stand van 26.000 km.

Ook hier kwamen we op taxatierapport uit, ook voor de WA plus verzekering, maarrrrrr. Dat rapport is bij een youngtimer niet leidend, wel indicatief zo werd mij verteld. Wat moet je daar nu mee dacht ik?

Pas vanaf 25 jr zijn het oldtimers voor de verzekering.

Ik moet me hier toch nog wat verder in verdiepen... :roll:

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door Volumex » 23 aug 2016, 20:34

Niet bindend maar wel leidend kan net het verschil maken. Bovendien is boven de 25 jaar leidend ook bepalend voor de premie...
Ik ga mijn SW binnenkort ook eens laten taxeren, mede om die reden maar ook uit interesse. Hij is overigens wel al 26 jaar oud.

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door Erwin123 » 24 aug 2016, 21:14

Nuttige feedback, dank. Ik ben nu wel voornemens om up te graden naar WA Plus en ook om een taxatierapport op te laten stellen.
Ik hoorde overigens vandaag via een insider dat een verzekerings schade expert contact had opgenomen met Leo Arendse voor onderdelen. Dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de goede kant op gaat.

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Kappa Coupe schade

Bericht door Erwin123 » 05 okt 2016, 18:09

Na ruim 2 maanden is eindelijk vandaag de Kappa Coupe klaar. Alles weer keurig hersteld. Ik zal je de klaagzang besparen, nu weer gewoon genieten en niet meer achterom kijken. Zonde toch dat ze zo'n auto economisch total loss verklaren.
20161005_171843_resized.jpg
20161005_171843_resized.jpg (2.68 MiB) 10033 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”