distributie lagertjes 8.32

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

distributie lagertjes 8.32

Bericht door Betakoen » 05 feb 2017, 18:54

Vandaag een beetje aan een 8.32 geklust, was weer even geleden.

Toch nog even in navolging van Stefan aan alle 8.32 bezitters een oproep om de lagertjes van de asjes die onderaan de riemen aandrijven goed na te kijken. Dankzij Stefan z'n berichtje wilde ik toch maar even het zekere voor het onzekere nemen en heb de boel opengehaald ter controle, hoewel er, net als door Stefan vastgesteld geen of nauwelijks voelbare speling was op de asjes.

Het demonteren verliep erg moeizaam, de fameuze moeren met de vier tandjes zitten echt moer(hmm)vast...uiteindelijk heb ik aan twee kanten een gaatje geboord van (na voorboren) 5mm door de moer, en ze dan met een flinke tik 'gespleten', liever dat dan schade aan de asjes...

Dan het volgende probleem: een van de asjes zat muurvast in het lager. Persen vond ik nogal riskant omdat alle kracht dan op het alu deksel komt, en ik dat niet wilde beschadigen. Dus heb ik uiteindelijk het lagertje opengeprutst, de kooi eruit gepriegeld, en door het lager heen de onderste veerring gelost, zodat het asje met lager en al verwijderd kon worden. daarna het lager stukgetrokken met de polietrekker, en in de binnenring van het lager groeven moeten slijpen om de trekker goed te laten 'pakken' om het uiteindelijk los te kunnen trekken. Dat was een tijdrovend karweitje, maar van belang is dat alles wat nog moest dienen heel gebleven is!

Gelukkig verliep de montage uiteindelijk wat vlotter....

Het tweede en in één geheel verwijderde lager heb ik dan even opengehaald om te kijken wat de toestand van het vet is:

Dus: Een verwittigd man is er twee waard!!!!
Met dank aan Stefan voor de verwittiging!
P1070987 (Large).JPG
P1070987 (Large).JPG (138.91 KiB) 6025 keer bekeken
P1070985 (Large).JPG
P1070985 (Large).JPG (188.2 KiB) 6025 keer bekeken

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: distributie lagertjes 8.32

Bericht door piecomol » 06 feb 2017, 15:42

hoe kom je er achter dat ingreep noodzakelijk is, bepaald geluid of zo?
wil nog best lang doen met de 8.32

mvg,

Pieter

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: distributie lagertjes 8.32

Bericht door RickThema » 06 feb 2017, 20:15

Stefan heeft het enige tijd geleden de kaak gesteld en deed deze ontdekking. Aanleiding was volgens mij een piepend/fluitend geluid.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: distributie lagertjes 8.32

Bericht door Stefan Elshout » 06 feb 2017, 21:09

Kijk dan doe je het gelukkig niet voor niets Koen. :thumbup:

Eigenlijk weet je niet of het noodzakelijk is zolang je het niet open maakt. Als het nooit gebeurd is is de kans erg groot dat ze hun beste tijd gehad hebben.
Ik geloof niet dat het heel snel catastrofale gevolgen heeft, volgens mij is Maarten-Jan er eens door gestrand maar niet dat het heel ernstige motorschade tot gevolg heeft gehad...?
Een overmatig zingend geluid bij koude start wijst er wel op dat de lagertjes niet al te best meer zijn, maarja een beetje zingen doen ze allemaal dus het is moeilijk te zeggen.
Ik denk dat Koen zijn visie de juiste is: Is het onbekend of/wanneer ze vervangen zijn dan gewoon altijd doen, al dan niet bij de eerst volgende distributiewissel.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: distributie lagertjes 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 06 feb 2017, 22:40

Ik ben ermee gestrand, zonder ernstige gevolgen. Maar dat kwam omdat ik direct gestopt ben toen het geluid als van een vastlopende waterpomp bij mij in de auto klonk. Voorbode was overigens een heeel fijn rijdende Thema die erg gretig aan het gas hing. Toen was het ineens herrie.

Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: distributie lagertjes 8.32

Bericht door Betakoen » 07 feb 2017, 19:18

Deze motor had inderdaad ook een wat zingend geluid, maar dat kan net zo goed aan de spanrollen van de multiriem gelegen hebben, daar dacht ik vooral aan. Maar gezien Stefan z'n recente ervaringen dacht ik om het maar beter even grondig te controleren. Er was geen voelbare speling, noch axiaal, nog radiaal. Heb er ook eens ééntje gehad waar het buitenste lager vastgelopen was en het hele alu huis ingelopen, dan ben je nog verder van huis. (hoewel we dat huis uitgekotterd hebben naar 42mm, en dan past er een standaard goedkoop lagertje in...maar dat kan je maar één keer doen natuurlijk)

Ik hoop nu in elk geval op een erg stille 8.32.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”